Ερώτηση που έχει κατατεθεί στην Ελληνική Βουλή από την Ελληνική Λύση με Αριθμό Πρωτοκόλλου 6643/11-09-2024 σχετικά με το θέμα « Αναγκαία η αστυνόμευση της Περιφέρειας της Δυτικής Μακεδονίας » και την απάντηση από το αρμόδιο Υπουργείο.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Θεσσαλονίκη, 11/9/2024
Του: Βελόπουλου Κυριάκου, Προέδρου Κόμματος, Βουλευτή Β3′ Νότιου
Τομέα Αθηνών
ΠΡΟΣ: Τον κ. Υπουργό Προστασίας του Πολίτη
ΘΕΜΑ: «Αναγκαία η αστυνόμευση της Περιφέρειας της Δυτικής
Μακεδονίας»
Κύριε Υπουργέ,
Σύμφωνα με ενημέρωση αστυνομικών που υπηρετούν στη Δυτική Μακεδονία, μεγάλος αναβρασμός επικρατεί ανάμεσα στους συναδέλφους τους, λόγω των εξαναγκαστικών αποσπάσεων μηνός ή και για περισσότερους μήνες, του κατώτερου προσωπικού των περιφερειακών τμημάτων προς τα αντίστοιχα τμήματα της Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Μας μετέφεραν οι ως άνω ότι με το πρόσχημα των πυρκαγιών, της αυξημένης εγκληματικότητας και της γενικότερης αστυνόμευσης, έχουν απογυμνωθεί τα τμήματα της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης της Δυτικής Μακεδονίας. Θεωρούν οι ως άνω ότι το αποτέλεσμα των παραπάνω ενεργειών είναι να μην υπάρχει, πλέον, ούτε τυπική αστυνόμευση στα περιφερειακά τμήματα. Επισημαίνουν οι ως άνω ότι λόγω των αποσπάσεων αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα, όπως η οικονομική εξαθλίωση των αστυνομικών και των οικογενειών τους, καθώς οι οικονομικές απολαβές δεν αρκούν ούτε για τα προσωπικά τους έξοδα. Ανησυχούν οι ως άνω ότι μήπως αυτό το μέτρο προμηνύει την κατάργηση του αμετάθετου και της εντοπιότητας, το μόνο προνόμιο που τους έμεινε μετά την εξαθλίωση των μισθών τους. Ζητούν οι ως άνω να σταματήσει το μέτρο των αποσπάσεων προς τα αστυνομικά τμήματα των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης, να δοθεί το αναγκαίο βάρος αστυνόμευσης και στην περιφέρεια, που έχει πολίτες που χρειάζονται προστασία.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε, ώστε να γίνουν αποδεκτά τα παραπάνω αιτήματα των αστυνομικών της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας;
Ο ερωτών Βουλευτής
ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ
ΠΡΟΣ: ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΜΗΜΑ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
ΘΕΜΑ : Απάντηση στην από 11-09-2024 με αριθμό 6643 Ερώτηση του Βουλευτή κ. Κ. ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΥ.
Σε απάντηση του ανωτέρω μέσου κοινοβουλευτικού ελέγχου, σας γνωρίζουμε ότι η διασφάλιση του υψηλότερου δυνατού επιπέδου απόδοσης των αστυνομικών Υπηρεσιών αποτελεί διαρκή επιδίωξη του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας. Τονίζεται ότι η ουσιαστική αντιμετώπιση των αναφυόμενων ζητημάτων αστυνομικής φύσης και η αναβάθμιση της ποιότητας αστυνόμευσης όλων των περιοχών εξαρτάται από έναν συνολικό, συστηματικό και υπεύθυνο σχεδιασμό της οργανωτικής δομής των αστυνομικών Υπηρεσιών, ανά την επικράτεια, καθώς και από την ορθολογικότερη και αποδοτικότερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και του υλικοτεχνικού εξοπλισμού.
Στο πλαίσιο αυτό, από το Αρχηγείο καταβάλλονται προσπάθειες για την πλέον επαρκή στελέχωση των περιφερειακών αστυνομικών Υπηρεσιών, αξιοποιώντας όλες τις παρεχόμενες δυνατότητες που προκύπτουν από την ισόρροπη κατανομή της συνολικής δύναμης του Σώματος, σε συνάρτηση με τις ειδικές προβλέψεις του κανονισμού που διέπει τις μεταθέσεις και τις εν γένει μετακινήσεις του ένστολου προσωπικού. Ενταύθα, γίνεται μνεία ότι τα ζητήματα των τοποθετήσεων, μεταθέσεων, αποσπάσεων και λοιπών μετακινήσεων του αστυνομικού προσωπικού και των ειδικών φρουρών ρυθμίζονται με τις διατάξεις των π.δ/των 100/2003 (Φ.Ε.Κ. Α’ – 94) και 211/2005 (Φ.Ε.Κ. Α’ – 254), ως ισχύουν, αντίστοιχα, πάντοτε με γνώμονα τη διασφάλιση της αξιοκρατίας και της διαφάνειας, την προστασία των δικαιωμάτων του προσωπικού και την εύρυθμη λειτουργία των Υπηρεσιών.
Ειδικότερα, για τη στελέχωση της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης (ΓΕ.Π.Α.Δ.) Δυτικής Μακεδονίας και των υφιστάμενων αυτής Διευθύνσεων Αστυνομίας (Δ.Α.), αναφέρεται ότι, κατά τις τακτικές και συμπληρωματικές μεταθέσεις του έτους 2023, προκηρύχθηκαν, συνολικά, -40- θέσεις αστυνομικού προσωπικού διαφόρων βαθμών (-15- στη Δ.Α. Γρεβενών, -6- στη Δ.Α. Καστοριάς, -8- στη Δ.Α. Κοζάνης και -11- στη Δ.Α. Φλώρινας), καθώς και -4- θέσεις ειδικών φρουρών (-1- για έκαστη εκ των εν λόγω Δ.Α.), οι οποίες καλύφθηκαν στο σύνολό τους (πλην -3- θέσεων αστυνομικών), ενώ στο πλαίσιο των τακτικών μεταθέσεων του τρέχοντος έτους προκηρύχθηκαν -4- θέσεις αστυνομικού προσωπικού (-1- για έκαστη εκ των εν λόγω Δ.Α.), οι οποίες επίσης καλύφθηκαν στο σύνολό τους.
Αναφορικά με τις τακτικές μεταθέσεις του τρέχοντος έτους, καθίσταται γνωστό ότι, με γνώμονα την ορθολογική διαχείριση του ένστολου προσωπικού και αποσκοπώντας στην αποτελεσματική αντιμετώπιση της εγκληματικότητας και την εδραίωση του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών, σε όλη την επικράτεια, η Διοίκηση προέβη στην προκήρυξη θέσεων με αντικειμενικά κριτήρια, καταρτίζοντας σχετικούς αριθμητικούς πίνακες. Διευκρινίζεται δε ότι οι εν λόγω πίνακες καταρτίστηκαν κατόπιν συνεκτίμησης αφενός των πραγματικών υπηρεσιακών αναγκών, όπως αυτές διαμορφώθηκαν για το σύνολο των αστυνομικών Υπηρεσιών της χώρας και ιδιαιτέρως, αυτών της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Αττικής (Γ.Α.Δ.Α.) -η εδαφική αρμοδιότητα της οποίας συνιστά το μεγαλύτερο αστικό κέντρο με τις περισσότερες υπηρεσιακές ανάγκες- και αφετέρου του γεγονότος ότι η πλειονότητα του κατ’ έτος αιτούμενου μετάθεση προσωπικού προέρχεται από Υπηρεσίες της Γ.Α.Δ.Α., επιτείνοντας τα ήδη υφιστάμενα ζητήματα στελέχωσης αυτών.
Επιπλέον, σύμφωνα με τα άρθρα 19 του π.δ/τος 100/2003 και 15 του π.δ/τος 211/2005, παρέχεται η δυνατότητα στον Γενικό Περιφερειακό Αστυνομικό Διευθυντή Δυτικής Μακεδονίας, καθώς και στους Διευθυντές των ως άνω Δ.Α., να αποσπούν το προσωπικό τους μέχρι τον βαθμό του Αστυνόμου Α’, ανάλογα με τις εκάστοτε υπηρεσιακές ανάγκες. Σε κάθε περίπτωση, προβαίνουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την ορθολογική κατανομή του προσωπικού τους, προς εξυπηρέτηση του υπηρεσιακού και εν γένει δημοσίου συμφέροντος, ενώ αξιολογούν διαρκώς τις ανακύπτουσες κάθε φορά ανάγκες και μεριμνούν προκειμένου οι Υπηρεσίες τους να ανταποκρίνονται στα τακτικά αστυνομικά τους καθήκοντα, ενισχύοντας αυτές κατάλληλα εφόσον κρίνεται απαραίτητο, ώστε να εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις ομαλής και αποδοτικής λειτουργίας τους και ο πολίτης να απολαμβάνει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμά του στην ασφάλεια.
Παρέπεται να λεχθεί ότι η πραγματική δύναμη έκαστης Υπηρεσίας δεν μπορεί παρά να είναι ένας δυναμικός αριθμός που μεταβάλλεται ένεκα αποσπάσεων και προσωρινών μετακινήσεων προσωπικού, οι οποίες αποφασίζονται σε καθημερινή βάση, προς το σκοπό της κάλυψης τακτικών και εκτάκτων υπηρεσιακών αναγκών, ενώ τα στοιχεία που αφορούν στην οργάνωση, τη διάρθρωση και τη σύνθεση των Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας συνιστούν πληροφορίες που άπτονται ζητημάτων ασφάλειας και δεν κοινοποιούνται περαιτέρω.
Παράλληλα, γνωρίζεται ότι το Υπουργείο μας και το Αρχηγείο, αναγνωρίζοντας τις αυξημένες υπηρεσιακές ανάγκες των Υπηρεσιών «πρώτης γραμμής» της Ελληνικής Αστυνομίας (Αστυνομικά Τμήματα, Τμήματα Ασφάλειας, Τμήματα Τροχαίας κ.α.), επαναξιολογούν, συνεχώς, το ζήτημα των αποσπάσεων – προσωρινών μετακινήσεων προσωπικού και καταβάλλουν προσπάθειες προκειμένου, στο μέτρο του δυνατού, αυτές να ενισχύονται κατά προτεραιότητα.
Κατόπιν αυτών και όσον αφορά στις μνημονευόμενες στην εν θέματι Ερώτηση μετακινήσεις προσωπικού της εν λόγω ΓΕ.Π.Α.Δ., προς κάλυψη έκτακτων και αυξημένων υπηρεσιακών αναγκών των Γ.Α.Δ. Αττικής και Θεσσαλονίκης, σημειώνεται ότι αυτές λαμβάνουν χώρα σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 19 [παρ. 2 (περ. γ’) και 3], 20 και 25 (παρ. 1) του π.δ/τος 100/2003. Στο σημείο αυτό, διευκρινίζεται ότι το προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας που εκτελεί υπηρεσία εκτός έδρας, λαμβάνει τα προβλεπόμενα από την κείμενη νομοθεσία οδοιπορικά έξοδα εκτέλεσης αυτής [ήτοι, ημερήσια αποζημίωση, έξοδα διανυκτέρευσης και έξοδα κίνησης (εισιτήρια)].
Κατόπιν των ανωτέρω, υπογραμμίζεται ότι, στην κατεύθυνση της ουσιαστικής αποτίμησης της αποτελεσματικότητας των προκαθορισμένων μεταρρυθμίσεων, από το Υπουργείο μας και το Αρχηγείο επανεκτιμώνται οι ανάγκες όλων των περιφερειακών Υπηρεσιών του Σώματος και εκδηλώνονται, όπου αυτό απαιτείται, οι απαραίτητες τροποποιήσεις της οργανωτικής δομής ή/και η ανακατανομή των οργανικών θέσεων σε αυτές, πάντοτε προς το σκοπό της διασφάλισης του υψηλότερου δυνατού επιπέδου απόδοσής τους. Τονίζεται ότι αξιολογείται, όχι μόνον η επίτευξη των στόχων, αλλά και η εν γένει εικόνα και λειτουργία των Υπηρεσιών, η απόδοση και η συμπεριφορά του προσωπικού και γενικά, όλες οι παράμετροι και οι παράγοντες που συντελούν στην αντικειμενική και πλήρη αξιολόγηση, αναφορικά με τη διοικητική λειτουργία, την επιχειρησιακή δράση και τον βαθμό ανταπόκρισης κάθε Υπηρεσίας στις απαιτήσεις που συναρτώνται προς την εκπλήρωση της θεσμικής αποστολής της, ενώ παράλληλα, μελετώνται και αξιολογούνται
-μεταξύ άλλων- οι προτάσεις που υποβάλλονται, τόσο από τους συνδικαλιστικούς Φορείς του Σώματος, όσο και από το ίδιο το προσωπικό, για την κάλυψη των σύγχρονων απαιτήσεων και την εξασφάλιση της ισονομίας και της αξιοκρατικής αντιμετώπισης αυτού.
Πλέον αυτών, αξίζει να αναφερθεί ότι πρόθεση του Υπουργείου μας είναι η προώθηση και η θετική αντιμετώπιση των ζητημάτων που απασχολούν το προσωπικό των Υπηρεσιών μας και προς τούτο, παρέχεται η απαραίτητη στήριξη για την προστασία των δικαιωμάτων του, την ανύψωση του ηθικού του και τη διασφάλιση της συνοχής του, ώστε να εκπληρώνει την αποστολή του, κατά τον πλέον επωφελή, για το κοινωνικό σύνολο, τρόπο, με απώτερο σκοπό τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου έργου στον τομέα της αντεγκληματικής πολιτικής.
Περαιτέρω, σημειώνεται ότι, σύμφωνα με την εφαρμοζόμενη Αντεγκληματική Πολιτική, οι υφιστάμενες Δ.Α. της ΓΕ.Π.Α.Δ. Δυτικής Μακεδονίας υλοποιούν, στις περιοχές ευθύνης τους, τα εκπονηθέντα Ειδικά Επιχειρησιακά Σχέδια και βάσει αυτών, από τις αρμόδιες Υπηρεσίες τους αναπτύσσεται ένα συνεκτικό πλέγμα δράσεων εμφανούς και αφανούς αστυνόμευσης, προσαρμοσμένο στις επικρατούσες συνθήκες και τις ιδιαιτερότητές τους. Συγκεκριμένα, από τις προρρηθείσες Υπηρεσίες διενεργούνται, σε καθημερινή βάση και καθ’ όλο το 24ωρο, επισταμένοι και συστηματικοί έλεγχοι, αλλά και εξειδικευμένες δράσεις (εποχούμενες περιπολίες, εξορμήσεις, συγκρότηση συνεργείων – ομάδων ελέγχων κ.α.), εφαρμόζοντας την ισχύουσα νομοθεσία, με στόχο την τήρηση της νομιμότητας. Οι ως άνω δράσεις έχουν διαρκή χαρακτήρα, αξιολογούνται – επικαιροποιούνται σε τακτική βάση, αναλόγως των υφιστάμενων συνθηκών και θα συνεχιστούν, συστηματικά και με αμείωτη ένταση, αποσκοπώντας στη διαμόρφωση συνθηκών ασφαλούς διαβίωσης των πολιτών και την ολιστική αντιμετώπιση, κατά τον πλέον ουσιαστικό και αποτελεσματικό τρόπο, των όποιων τοπικών ζητημάτων αστυνομικής φύσης.
Ως προς την πληρότητα του ακολουθούμενου επιχειρησιακού σχεδιασμού, αξίζει να αναφερθεί ότι, από τις προρρηθείσες Υπηρεσίες της ΓΕ.Π.Α.Δ. Δυτικής Μακεδονίας, κατά το μήνα Οκτώβριο του τρέχοντος έτους, πραγματοποιήθηκε σημαντικός αριθμός αστυνομικών δράσεων/ελέγχων (ήτοι, -6.232- εποχούμενες περιπολίες, -34.649- έλεγχοι οχημάτων και
-42.219- έλεγχοι ατόμων), στο πλαίσιο των οποίων εκδηλώθηκαν όλες οι προβλεπόμενες υπηρεσιακές και δικονομικές ενέργειες (προσαγωγές, συλλήψεις, σχηματισμός δικογραφιών κ.α.), ενώ βεβαιώθηκαν -3.550- παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Ενδεικτικές, επίσης, της αποτελεσματικής δραστηριοποίησης των προαναφερόμενων Υπηρεσιών, στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης της παραβατικότητας, αλλά και της εμπέδωσης του αισθήματος ασφάλειας στην περιοχή ευθύνης της ανωτέρω ΓΕ.Π.Α.Δ., τυγχάνουν οι από 05-09-2024, 04-08-2024, 04-07-2024, 05-06-2024, 07-05-2024 και
06-04-2024 Ανακοινώσεις του Γραφείου Ενημέρωσης Δημοσιογράφων Δυτικής Μακεδονίας (www.astynomia.gr/2024/09/05/05-09-2024-apologismos-drastiriotitas-ton-ypiresion-tis- genikis-perifereiakis-astynomikis-diefthynsis-dytikis-makedonias-gia-ton-avgousto-2024/, www.astynomia.gr/2024/08/04/04-08-2024-apologismos-drastiriotitas-ton-ypiresion-tis- genikis-perifereiakis-astynomikis-diefthynsis-dytikis-makedonias-gia-ton-ioulio-2024/, www.astynomia.gr/2024/07/04/04-07-2024-apologismos-drastiriotitas-ton-ypiresion-tis- genikis-perifereiakis-astynomikis-diefthynsis-dytikis-makedonias-gia-ton-iounio-2024/, www.astynomia.gr/2024/06/05/05-06-2024-apologismos-drastiriotitas-ton-ypiresion-tis- genikis-perifereiakis-astynomikis-diefthynsis-dytikis-makedonias-gia-ton-maio-2024/, www.astynomia.gr/2024/05/07/07-05-2024-apologismos-drastiriotitas-ton-ypiresion-tis- genikis-perifereiakis-astynomikis-diefthynsis-dytikis-makedonias-gia-ton-aprilio-2024/ και www.astynomia.gr/2024/04/06/06-04-2024-apologismos-drastiriotitas-ton-ypiresion-tis- genikis-perifereiakis-astynomikis-diefthynsis-dytikis-makedonias-gia-to-martio-2024/).
Τέλος, καθίσταται γνωστό ότι οι εν λόγω δράσεις έχουν διαρκή χαρακτήρα, αξιολογούνται – επικαιροποιούνται σε τακτική βάση, αναλόγως των υφιστάμενων συνθηκών και θα συνεχιστούν, συστηματικά και με αμείωτη ένταση, με απώτερο σκοπό την ενίσχυση της αστυνομικής παρουσίας, τη βελτίωση της καθημερινότητας της τοπικής κοινωνίας και τη διασφάλιση της άμεσης ανταπόκρισης επί ζητημάτων αστυνομικού ενδιαφέροντος.
O ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΑΝΔΡΕΑΣ ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ