Eρώτηση που έχει κατατεθεί στην Ελληνική Βουλή από την Ελληνική Λύση με Αριθμό Πρωτοκόλλου 67/08-10-2024 σχετικά με το θέμα « Η Ελλάδα κατατάσσεται ως ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός ενέργειας από φωτοβολταϊκά παγκοσμίως, κατατασσόμενη όμως, σαν οξύμωρο σχήμα, ως μία χώρα με τις υψηλότερες τιμές ρεύματος » και την απάντηση από το αρμόδιο Υπουργείο.
Του: Χήτα Κωνσταντίνου, Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης
ΠΡΟΣ: Τoν κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΘΕΜΑ: «Η Ελλάδα κατατάσσεται ως ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός ενέργειας από φωτοβολταϊκά παγκοσμίως, κατατασσόμενη όμως, σαν οξύμωρο σχήμα, ως μία χώρα με τις υψηλότερες τιμές ρεύματος»
Κύριε Υπουργέ,
Σύμφωνα με δημοσίευμα της “Energymag.gr” της 12ης Σεπτεμβρίου η Ελλάδα είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός ενέργειας παγκοσμίως από φωτοβολταϊκά, καθώς και στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με την έκθεση του think tank για το κλίμα, Ember. Κατατάσσεται δε πρώτη παγκοσμίως στην παραγωγή φωτοβολταϊκών μεταξύ των χωρών με πιο τυπικές συνθήκες ηλιοφάνειας, εξαιρώντας εκείνες τις χώρες με ακραία ηλιοφάνεια, όπως η Χιλή και η Αυστραλία. Το 2023 τα φ/ά παρήγαγαν το 19% της ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδος με τη Χιλή στην πρώτη θέση. Η έκθεση αυτή επισημαίνει την ισχυρή απόδοση της χώρας μας στα φ/ά, κατατάσσοντάς την στην τέταρτη θέση παγκοσμίως στην παραγωγή ενέργειας από φ/ά ανά κάτοικο με 899 κιλοβατώρες ετησίως. Παραλλήλως όμως, ο Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (Σ.Π.Ε.Φ.) ζητά από εσάς να διακοπεί άμεσα το ενδιαφέρον για επενδύσεις σε φ/ά και να παύσει το Υπουργείο σας να κάνει δεκτές αιτήσεις για νέες άδειες κατά δήλωση του Προέδρου του, κ. Στυλιανού Λουμάκη, ερχόμενος σε αντίθεση με το νέο σχέδιο, το οποίο «…προσπαθεί μια φρενήρη κατάσταση μονολιθικής υπερανάπτυξης στην εγκατεστημένη ισχύ των φ/ά, ως αποτέλεσμα γενναιόδωρων πολιτικών αδειοδοτήσεων», στην επιστολή την οποία σας απέστειλε, διαφωνώντας άμεσα στο αναθεωρημένο «Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα» (Ε.Σ.Ε.Κ.) το οποίο προωθείται. Βεβαίως, το να έχει καταστραφεί μεγάλο μέρος της παραγωγικής γης της χώρας, για να τοποθετηθούν φ/ά τα οποία παράγουν ηλιακή ενέργεια, η οποία εξάγεται και στην Ουκρανία κατά πολλούς, κατατάσσοντας τη δεύτερη παγκοσμίως χώρα σε αυτήν την παραγωγή ρεύματος, αλλά ταυτοχρόνως να εισάγονται ακόμη και μαρούλια, έχοντας από τις ακριβότερες τιμές ρεύματος, δεν γνωρίζουμε κατά πόσον θεωρείται για εσάς επιτυχία. Ουσιαστικά, παρέχεται φθηνό ρεύμα στους ολιγάρχες της ενέργειας και ο πολίτης το πληρώνει πανάκριβα. Μια «μπαταρία» της Ευρώπης κατά τον κ. Πρωθυπουργό, όχι όμως για τον λαό αλλά για την εξαγωγή και τον πλουτισμό των συγκεκριμένων μεγάλων προμηθευτών ηλιακής ενέργειας τους οποίους έχει επανειλημμένως κατονομάσει ο Πρόεδρος του κόμματός μας. Πλέον αυτού, ερώτημα είναι, γιατί η Γερμανία, ενώ κατασκευάζει και εξάγει σε εμάς φ/ά, θα χρησιμοποιεί για πολλά έτη τον λιγνίτη για την παραγωγή ρεύματος.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Προτίθεται να μας απαντήσει πότε θα μειωθεί η κιλοβατώρα για τις οικογένειες; Ηανταγωνιστικότητα σε καθεστώς ελεύθερης οικονομίας είναι απαραίτητη, αλλά πρέπει να διακατέχεται από κοινωνικό πρόσημο.
- Πότεπροτίθεσθε και αν προτίθεσθε να επιβάλλετε πλαφόν στην τιμή της κιλοβατώρας;
Ο ερωτών Βουλευτής ΧΗΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΠΡΟΣ: Βουλή των Ελλήνων
ΚΟΙΝ.: Βουλευτή κ. Κωνσταντίνο Χήτα
ΘΕΜΑ: «Απάντηση σε Ερώτηση»
ΣΧΕΤ: Η υπ’ αριθμ. πρωτ. 67/8.10.2024 Ερώτηση
Σε απάντηση της σχετικής Ερώτησης που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων από τον Βουλευτή κ. Κωνσταντίνο Χήτα, σας γνωστοποιούμε ότι το τελικό κόστος στον καταναλωτή αποτελείται από ανταγωνιστικές και μη ανταγωνιστικές/ρυθμιζόμενες χρεώσεις, δηλαδή από το κόστος των χονδρεμπορικών αγορών, τις Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος (ΧΧΣ), τις Χρεώσεις Χρήσης Δικτύου (ΧΧΔ), το ΕΤΜΕΑΡ, το κόστος για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), λοιπούς φόρους/χρεώσεις κ.α. και λαμβάνει επίσης υπόψη την εκάστοτε τιμολογιακή πολιτική του κάθε Προμηθευτή. Σημειώνουμε ότι οι χονδρεμπορικές αγορές ενέργειας λειτουργούν – όπως όλες οι αγορές – με βάση τον κανόνα της προσφοράς και της ζήτησης. Οι διακυμάνσεις στις τιμές των βραχυπρόθεσμων χονδρεμπορικών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας αφενός είναι αναμενόμενες, αφετέρου δεν αποτελούν ελληνικό φαινόμενο. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελούν οι ακραίες τιμές των βραχυπρόθεσμων χονδρεμπορικών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας στην νοτιοανατολική Ευρώπη, λόγω, μεταξύ άλλων, ακραίων καιρικών φαινομένων, χαμηλής παραγωγής ΑΠΕ, χαμηλής στάθμης ταμιευτήρων και συντήρησης διασυνδέσεων και θερμικών μονάδων παραγωγής στην περιοχή.
Σε συνέχεια των ανωτέρω, σας ενημερώνουμε ότι η Κυβέρνηση, έχοντας απόλυτη επίγνωση της σημασίας της ελάφρυνσης του ενεργειακού κόστους για όλους τους καταναλωτές, έχει καταστήσει έμπρακτα ως πυλώνα της πολιτικής της την στήριξη όλων των ενεργειακών καταναλωτών και την αποκλιμάκωση των τιμών, προκειμένου να εξασφαλιστεί απρόσκοπτα η πρόσβαση στην ενέργεια όλων των νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Η εξασφάλιση προσιτών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις αποτελεί πάγια επιδίωξη της πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στον τομέα της ενέργειας. Καθώς οι τιμές λιανικής από τον Αύγουστο σημείωσαν αυξανόμενη τάση, η Κυβέρνηση στην προσπάθειά της να σταθεί αρωγός στον Έλληνα καταναλωτή επέδειξε άμεσα αντανακλαστικά λαμβάνοντας μέτρα. Σε αυτή την κατεύθυνση:
Πρώτον, νομοθετήθηκε άμεσα έκτακτη ειδική εισφορά ανά θερμική μεγαβατώρα υπέρ του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης στις εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο. Ως μήνας αναφοράς εφαρμογής της εισφοράς ορίστηκε ο Αύγουστος του 2024, ενώ παράταση δίδεται με κοινή Απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για συνολική χρονική περίοδο μέχρι τρεις (3) μήνες. Το ύψος της έκτακτης εισφοράς ανέρχεται σε δέκα (10) ευρώ ανά μεγαβατώρα επί της Ανώτερης Θερμογόνου Δύναμης Φυσικού Αερίου και υπολογίζεται επί της ποσότητας φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται από κάθε υπόχρεο παραγωγό ηλεκτρικής ενέργειας για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Πρωταρχικός σκοπός θέσπισης της ειδικής εισφοράς είναι η προσωρινή υποστήριξη των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας στο πλαίσιο αντιμετώπισης του έκτακτου υψηλού ενεργειακού κόστους.
Δεύτερον, μέσω του ποσού που συγκεντρώθηκε από την ειδική εισφορά στους ηλεκτροπαραγωγούς υπέρ του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης και πέραν των επιδοτήσεων που δόθηκαν για τους οικιακούς πελάτες για ολόκληρα τα έτη 2022 και 2023 και για τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο του 2024, επιδοτήθηκαν για τους μήνες Αύγουστο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο τρέχοντος έτους, οι καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι είναι συμβεβλημένοι σε κυμαινόμενα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας (πράσινα και κίτρινα τιμολόγια) και επλήγησαν από την άνοδο των τιμολογίων.
Επιπρόσθετα, για τη μείωση του ενεργειακού κόστους:
α) Υιοθετούνται πολιτικές για την περαιτέρω αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ, την εγκατάσταση σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας και την ενίσχυση των διασυνδέσεων, προκειμένου να μην εμφανίζεται η ανάγκη να λειτουργούν οι ακριβές θερμικές μονάδες που ανεβάζουν το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας. Στο σημείο αυτό υπογραμμίζουμε την πραγματική αλλαγή που φέρνει το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) προς όφελος των καταναλωτών, καθώς αποτελεί ουσιαστικά τον οδικό χάρτη για ένα νέο, αναπτυξιακό παραγωγικό μοντέλο της Χώρας, με έμφαση στην πράσινη μετάβαση, την ψηφιοποίηση, τη μείωση του ενεργειακού κόστους, τον εκσυγχρονισμό των υποδομών και τη δημιουργία εγχώριας προστιθέμενης αξίας. Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θεόδωρου Σκυλακάκη: «Χάρη στις επενδύσεις που γίνονται, οι οποίες έχουν πάρα πολύ χαμηλό οριακό κόστος, θα έχουμε πολύ φθηνή και άφθονη, καθαρή ενέργεια».
β) Θεσμοθετούνται ειδικά μέτρα: α) για συγκεκριμένες κατηγορίες καταναλωτών, όπως για την περίπτωση των αγροτών (τιμολόγιο ΓΑΙΑ) αλλά και β) για το σύνολο των καταναλωτών όπως η θέσπιση πλαισίου δυναμικής τιμολόγησης και νέου διζωνικού τιμολογίου. Σχετικά σας παραπέμπουμε στην από 11/10/2024 Ανακοίνωση Τύπου.
Αναφορικά με την επιβολή πλαφόν στην λιανική επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με το ενωσιακό πλαίσιο, η αυθαίρετη εφαρμογή πλαφόν στην λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας είναι ασυμβίβαστη με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/944. Η αυθαίρετη επιβολή πλαφόν έρχεται σε αντίθεση με τις θεμελιώδεις αρχές του ελεύθερου σχηματισμού τιμών και δύναται να δημιουργήσει στρεβλώσεις. Με τη νέα οδηγία (ΕΕ) 2024/1711 για την τροποποίηση της της ως άνω Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 και τη βελτίωση του σχεδιασμού της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιδιώκεται, μεταξύ άλλων, η επίτευξη οικονομικά προσιτών και ανταγωνιστικών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας για όλους τους καταναλωτές και την προστασία τους. Συγκεκριμένα, εισάγεται Μηχανισμός Κρίσης Τιμών ηλεκτρικής ενέργειας, για την ενεργοποίηση του οποίου θα πρέπει να συντρέχουν οι αυστηρά καθορισμένες προϋποθέσεις που απαριθμούνται στην Οδηγία. Ειδικότερα, παρέχεται στο Συμβούλιο η δυνατότητα, κατόπιν πρότασης της Επιτροπής, να κηρύξει υπό τις προϋποθέσεις αυτές «περιφερειακή ή ενωσιακή κρίση τιμών ηλεκτρικής ενέργειας», η διάρκεια της οποίας δε μπορεί να είναι μεγαλύτερη του ενός έτους. Τα Κράτη – Μέλη από την πλευρά τους μπορούν να προβαίνουν σε προσωρινές και στοχευμένες δημόσιες παρεμβάσεις για τον καθορισμό των τιμών προμήθειας μόνο στην περίπτωση που κηρυχθεί από το Συμβούλιο περιφερειακή ή ενωσιακή κρίση τιμών ηλεκτρικής ενέργειας. Λαμβάνοντας, μάλιστα, υπόψη ότι οι δημόσιες παρεμβάσεις στον καθορισμό των τιμών για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας συνιστούν κατά βάση μέτρο που στρεβλώνει την αγορά, ο ενωσιακός νομοθέτης προβαίνει σε αυστηρή οριοθέτηση των δημόσιων αυτών παρεμβάσεων.
Εν κατακλείδι, η Κυβέρνηση έχει αποδείξει επανειλημμένως ότι όταν υπάρχει ανάγκη, παρεμβαίνει και συνδράμει τους καταναλωτές παρότι είναι εξαιρετικά περιορισμένα τα ευρωπαϊκά εργαλεία και αυστηρές οι ευρωπαϊκές δεσμεύσεις. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας παρακολουθεί στενά το ζήτημα του κόστους της ενέργειας και είναι έτοιμο να παρέμβει, όποτε κριθεί αναγκαίο, για την προστασία νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Η Υφυπουργός Αλεξάνδρα Σδούκου
Eρώτηση που έχει κατατεθεί στην Ελληνική Βουλή από την Ελληνική Λύση με Αριθμό Πρωτοκόλλου 54/08-10-2024 σχετικά με το θέμα « Βάσει του ανακοινωθέντος προγραμματισμού της ΔΕΗ κλείνουν οι λιγνιτικές μονάδες από το τέλος Σεπτεμβρίου έως το 2026 » και την απάντηση από το αρμόδιο Υπουργείο.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Θεσσαλονίκη, 7/10/2024
Του: Χήτα Κωνσταντίνου, Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης
ΠΡΟΣ: Τoν κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΘΕΜΑ: «Βάσει του ανακοινωθέντος προγραμματισμού της ΔΕΗ κλείνουν οι λιγνιτικές μονάδες από το τέλος Σεπτεμβρίου έως το 2026»
Κύριε Υπουργέ,
Βάσει του προγραμματισμού της ΔΕΗ, έως το τέλος Σεπτεμβρίου θα διακόψουν τη λειτουργία τους οι δύο λιγνιτικές μονάδες 1 και 2 του Αγίου Δημητρίου και έως το τέλος του έτους θα ακολουθήσει η Μεγαλόπολη και η Μελίτη Φλώρινας. Το επόμενο έτος θα κλείσουν οι μονάδες 3, 4 και 5 του Αγίου Δημητρίου και το 2026, σύμφωνα με τον ίδιο προγραμματισμό, θα τεθεί εκτός λειτουργίας και η πλέον σύγχρονη λιγνιτική μονάδα, την οποία διαθέτει, αξίας κόστους κατασκευής 2 δισ. ευρώ, και υπολειτουργεί η Πτολεμαΐδα 5 (ΕΟΡΔΑΙΑ LIVE.com, 24/09/2024, 20:40). Καθημερινά παραλλήλως μεταφέρεται με φορτηγά λιγνίτης από το Προσήλιο Σερβίων και των λιγνιτορυχείων Αχλάδας προς το εργοστάσιο παραγωγής ρεύματος του Μοναστηρίου των Σκοπίων, εγγύς των συνόρων μας. Οι ρύποι ως γνωστόν, οι οποίοι εκπέμπονται από τη γειτονική μονάδα παραγωγής ρεύματος έχουσας ως καύσιμη ύλη τον λιγνίτη του Μοναστηρίου των Σκοπίων, δεν παραβιάζουν τα βόρεια σύνορα μας ακόμη και με βορείους ανέμους. Σταματούν εκεί. Μόνον από τα λιγνιτορυχεία της Αχλάδας εξήχθησαν προς τα Σκόπια, κατά το 2023, με τιμή 28-30 €/τόνο 768.827 τόνοι λιγνίτη (energypress, 23/06/2024, 07:33).
Κατά τον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» (05/07/2023, 15:33) στην Ευρώπη παρατηρήθηκε ανοδική πορεία στη χρήση λιγνίτη και προϊόντων πετρελαίου το 2022 και κατά τον ίδιο σε δημοσίευμα της 17ης Οκτωβρίου 2023, 07:39, «Στη Γερμανία ξαναζεσταίνεται ο λιγνίτης. Στο φουλ οι μηχανές εν όψει κρύου».
Κατά δε την «Β2Green» (04/10.2023) «Η Γερμανία επαναφέρει σε λειτουργία εργοστάσια λιγνίτη που είχαν παροπλισθεί. Ιδανικά θα καταργήσουν τον άνθρακα το 2030, αντί για το 2038».
Η “efsyh” (23/06/2023, 06:00) «Γερμανία και Πολωνία επωφελήθηκαν από τη μερική αναβίωση του λιγνίτη»
Παραλλήλως, ενημερωνόμαστε από την “energypress” (26/09/2024, 07:29) ότι είναι
«έτοιμη η επιστολή που θα αποστείλετε μαζί με τους ομολόγους σας της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας για δημιουργία μηχανισμού παρεμβάσεως κατά των ακραίων τιμών ρεύματος». Αυτή όμως η ενέργεια σας αντιφάσκει με άρθρο της «Σοφοκλέους In» (20/09/2024, 18:27) στο οποίο αναφέρεται ότι «κατά την Κομισιόν το πρόβλημα του ακριβού ρεύματος στην Ελλάδα δεν είναι ευρωπαϊκό αλλά ελληνικό», συνεχίζοντας ότι
«…η Κομισιόν δε θα είχε αντίρρηση αν επιβάλλονταν ένα πλαφόν στην αγορά λιανικής αλλά κατά το δημοσίευμα η κυβέρνηση διστάζει να το πράξει φοβούμενη τις ισχυρές αντιδράσεις από τις εταιρείες του ενεργειακού τομέα».
Προς το παρόν δεν υπάρχει από την κυβέρνησή σας διάψευση του άρθρου. Το τόνισε και ο Πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης επανειλημμένως στη Βουλή και ευλόγως δυνάμεθα να υποθέσουμε ότι πράγματι η ενεργειακή ακρίβεια είναι ελληνικό φαινόμενο εξ αιτίας του γεγονότος ότι η κυβέρνηση, μη φοβούμενη τα 10 εκ των Ελλήνων, οι οποίοι πληρώνουν πανάκριβα το ρεύμα, φοβάται τις αντιδράσεις των 5 έως 7 ολιγαρχών ρεύματος και για αυτόν τον λόγο δεν επιβάλλει πλαφόν στην αγορά λιανικής του ρεύματος. Είναι και αυτό μια επιλογή. Παραλλήλως, κάτοικοι της Κοζάνης ισχυρίζονται ότι τουρκικά φορτηγά μεταφέρουν τουρκικής κατασκευής ηλιακά πάνελ για το φωτοβολταϊκό πάρκο της Κοζάνης 11.000 στρ. Ουσιαστικά, ερημώνει η Δυτική Μακεδονία, μειώνονται οι γεωργικές καλλιέργειες και το περίφημο γεώμηλο του Πολυμύλου και μια μεγάλη έκταση θα μετατραπεί σε έναν τεράστιο καθρέπτη. Αν δε είναι ακριβής η ανωτέρω πληροφορία για τα τουρκικά πάνελ ενισχύεται παραλλήλως και η τουρκική οικονομία για να κατασκευάζει επιπλέον UAV και άλλο πολεμικό υλικό, για να τα στρέψει πιθανόν εναντίον μας.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Προτίθεσθε να μας απαντήσετε αν αληθεύει ότι μέρος των φωτοβολταϊκών πάνελ είναιτουρκικής κατασκευής και σε θετική απάντηση, ποιοι αποφάσισαν την αγορά τους, σε ποια τιμή και σε ποια ποσότητα;
- Προτίθεσθενα διαψεύσετε το δημοσίευμα της «Σοφοκλέους In» της 20ης τρέχοντος μηνός βάσει του οποίου η Κομισιόν δε θα είχε αντίρρηση αν επιβάλλατε πλαφόν στη λιανική τιμή ρεύματος, αλλά δεν το πράττει η κυβέρνηση, φοβούμενη τις αντιδράσεις των εταιρειών του ενεργειακού τομέα;
- Προτίθεσθε να μας απαντήσετε αν το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων θα οδηγήσει στημείωση της τιμής του ρεύματος και θα υπάρχει επάρκειά του κατά τους χειμερινούς μήνες;
- Προτίθεσθε να μας απαντήσετε αν αναβάλλετε την απόφαση της ΔΕΗ για κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων κατά το παράδειγμα της κραταιάς οικονομικά Γερμανίας, η οποίαθα τις διατηρήσει τουλάχιστον έως το 2030 και της Πολωνίας;
- Προτίθεσθενα μας απαντήσετε, γιατί, ενώ κλείνετε τις λιγνιτικές μονάδες σε Φλώρινα και Κοζάνη με το αιτιολογικό της μειώσεως των ατμοσφαιρικών ρύπων, εξάγεται ο λιγνίτης ελάχιστα χιλιόμετρα από τα σύνορα για να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμη ύλη για τις σκοπιανές λιγνιτικές μονάδες, οι οποίες αυξάνουν τους ατμοσφαιρικούς ρύπους;
- Προτίθεσθενα επιβάλλετε πλαφόν στη λιανική τιμή ρεύματος; Σε αρνητική απάντηση, να μας εκθέσετε τους λόγους.
Ο ερωτών Βουλευτής ΧΗΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΠΡΟΣ: Βουλή των Ελλήνων
ΚΟΙΝ.: Βουλευτή κ. Κωνσταντίνο Χήτα
ΘΕΜΑ: «Απάντηση σε Ερώτηση»
ΣΧΕΤ: Η υπ’ αριθμ. πρωτ. 54/8.10.2024 Ερώτηση
Σε απάντηση της σχετικής Ερώτησης, που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων από τον Βουλευτή κ.
Κωνσταντίνο Χήτα, σας κοινοποιούμε το με αρ. πρωτ. 1091/16.10.2024 έγγραφο της «ΔΕΗ ΑΕ».
Περαιτέρω, σε σχέση με την εξαγωγή λιγνίτη σας γνωρίζουμε ότι με την υπ’ αριθ. πρωτ. ΥΠΕΝ/ΔΜΕΒΟ/137361/1244/28.12.2023 (Α.Δ.Α. 97Υ34653Π8-ΨΙΛ) Υπουργική Απόφαση εγκρίθηκε η παράταση – τροποποίηση της μίσθωσης του δημόσιου λιγνιτωρυχείου Αχλάδας Νομού Φλώρινας (Αχλάδα Νο1 και Αχλάδα Νο2) στη μισθώτρια εταιρεία ΛΙΓΝΙΤΩΡΥΧΕΙΑ ΑΧΛΑΔΑΣ Α.Ε. Η μισθώτρια εταιρεία ΛΙΓΝΙΤΩΡΥΧΕΙΑ ΑΧΛΑΔΑΣ Α.Ε. υποχρεούται να διατηρεί την παραγωγή λιγνίτη σε τουλάχιστον 750.000 τόνους κατ΄ έτος καθ΄ όλη τη διάρκεια της ως άνω παράτασης, εκτός εάν επέλθουν λόγοι ανωτέρας βίας. Η εν λόγω σύμβαση δεν θέτει περιορισμούς στην διάθεση – πώληση λιγνίτη, ήτοι δεν απαγορεύει την πώλησή του στο εξωτερικό. Από την έκθεση που υποχρεούται να υποβάλει εντός του δευτέρου τριμήνου κάθε έτους η μισθώτρια προς το ΥΠΕΝ για την δραστηριότητα που ανέπτυξε το προηγούμενο έτος, σας ενημερώνουμε ότι το έτος 2023 πώλησε με προορισμό την πόλη Μπίτολα της Βόρειας Μακεδονίας 768.827,11 τόνους λιγνίτη με τιμή πώλησης 28,00-30,00 ευρώ /τόνο.
Η Υφυπουργός Αλεξάνδρα Σδούκου