Στη Βουλή έφερε άμεσα ο Βουλευτής Κοζάνης του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Πάρις Κουκουλόπουλος, τη σημερινή κοινή Επιστολή των Δήμων Αλμωπίας, Αμυνταίου, Έδεσσας, Εορδαίας και Φλώρινας, αναφορικά με την αναγκαιότητα κατασκευής νέας οδικής σύνδεσης μεταξύ Πτολεμαΐδας – Έδεσσας.
Ειδικότερα, κατέθεσε Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, καλώντας την Κυβέρνηση να αποδεχτεί το αίτημα, να διαβουλευτεί με την Τοπική Αυτοδιοίκηση για τα ειδικότερα αναγκαία τεχνικά χαρακτηριστικά και την εκκίνηση υλοποίησής του, καθώς επίσης να ξεκαθαρίσει ποια συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία θα αξιοποιήσει και σε ποιο χρονοδιάγραμμα θα έχει ολοκληρωθεί.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ:
« Η αναβάθμιση των μεταφορικών υποδομών αποτελεί επιτακτική αναγκαιότητα που ειδικά για τη Δυτική Μακεδονία πρόσφατα ήρθε ξανά στην επικαιρότητα, εξαιτίας του Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου, το οποίο υποβαθμίζει ραγδαία την περιφέρειά μας, μεταξύ άλλων και στον τομέα των οδικών, σιδηροδρομικών και αεροπορικών μεταφορών.
Ταυτόχρονα, μέσα σε αυτό το δυσμενές πλαίσιο, οι Δήμοι Αλμωπίας, Αμυνταίου, Έδεσσας, Εορδαίας και Φλώρινας ενώνουν τις δυνάμεις τους, διεκδικώντας την κατασκευή μιας νέας σύγχρονης και ασφαλούς οδικής σύνδεσης μεταξύ Πτολεμαΐδας – Έδεσσας.
Tο προσδοκώμενο όφελος του έργου τεκμηριώνεται με σειρά επιχειρημάτων στην αριθμ. 13964 σημερινή κοινή Επιστολή των πέντε Δήμαρχων, η οποία επισυνάπτεται στην παρούσα Ερώτηση.
Αναλυτικότερα, οι Δήμοι Αλμωπίας, Αμυνταίου, Έδεσσας, Εορδαίας και Φλώρινας καταλαμβάνουν τις τελευταίες θέσεις στους δείκτες του διαθέσιμου εισοδήματος, της απασχόλησης, του ρυθμού ανάπτυξης, ακόμα και του προσδόκιμου ζωής των κατοίκων. Τα στατιστικά αυτά δεδομένα αποτυπώνουν αναντίρρητα μια αρνητική πραγματικότητα. Τα βασικά κοινά προβλήματά τους εστιάζονται επιγραμματικά:
α) στην αποβιομηχάνιση της περιοχής έπειτα και από την παύση λειτουργίας των λιγνιτικών μονάδων, δημιουργώντας στην τοπική οικονομία ένα τεράστιο και δυσαναπλήρωτο κενό,
β) στα σοβαρά προβλήματα του αγροτικού τομέα, σημαντικού πυλώνα της τοπικής οικονομίας, εξαιτίας της χαμηλής παραγωγικότητας, της έλλειψης κινήτρων για τους αγρότες και της δυσκολίας πρόσβασης των προϊόντων στις αγορές,
γ) στην έλλειψη υποδομών και στην πολύ κακή κατάσταση του υφιστάμενου οδικού δικτύου σε συνδυασμό με την πλήρη εγκατάλειψη του σιδηρόδρομου, ο οποίος μάλιστα, σύμφωνα με τον δημοσιευμένο επενδυτικό σχεδιασμό της Κυβέρνησης, δεν αποτελεί προτεραιότητα για την επόμενη 20ετία,
δ) στις ελλιπείς υπηρεσίες προς τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα να αναγκάζουν τους κατοίκους των περιοχών μας να αναζητούν βελτιωμένη πρόσβαση σε κοινωνικές υπηρεσίες, υγειονομική περίθαλψη και εκπαίδευση σε υπερτοπικά κέντρα, διανύοντας μεγάλες αποστάσεις και ξοδεύοντας πολύτιμο χρόνο και χρήματα, για να λάβουν την απαραίτητη υποστήριξη.
Για την επίλυση των παραπάνω προβλημάτων απαιτούνται εργαλεία πολύ ισχυρότερα από αυτά που η Πολιτεία έχει παραχωρήσει στον Α’ βαθμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα οποία αφορούν σειρά συναρμόδιων Υπουργείων. Καθ’ όσον αφορά το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, λοιπόν, είναι επιβεβλημένη η αναβάθμιση των οδικών συνδέσεων και του σιδηροδρομικού δικτύου. Ειδικότερα, προτάσσεται η κατασκευή μιας νέας σύγχρονης και ασφαλούς οδικής σύνδεσης μεταξύ Πτολεμαΐδας – Έδεσσας.
Αναμφισβήτητα αποτελεί μια ιδιαίτερα σημαντική πρόταση για την ανακούφιση των κατοίκων της περιοχής και την τόνωση της ανάπτυξής της. Η υλοποίηση ενός τέτοιου έργου θα φέρει πολλαπλά οφέλη, αγγίζοντας όλες τις πτυχές της ζωής των πολιτών. Πρώτον, η νέα οδική σύνδεση θα βελτιώσει δραστικά την προσβασιμότητα των πέντε Δήμων, θέτοντας τέρμα στην οδική απομόνωση που βιώνουν. Αυτό θα έχει άμεσες επιπτώσεις στην καθημερινότητα των κατοίκων, μειώνοντας το χρόνο μετακίνησης προς και από τις εργασίες τους, τα σχολεία, τα νοσοκομεία και τα άλλα απαραίτητα κέντρα. Επιπλέον, η νέα οδός θα διανοίξει νέες προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης. Θα διευκολύνει την προσέλκυση επενδύσεων, θα ενισχύσει την επιχειρηματικότητα και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Η αναβαθμισμένη προσβασιμότητα θα ωφελήσει ιδιαίτερα τον τουρισμό, καθιστώντας την περιοχή μας πιο ελκυστική στους επισκέπτες και δίνοντας ώθηση στην τοπική οικονομία.
Επιπλέον, τονίζεται ότι η πρόταση αφορά μια περιοχή με πληθυσμό που ξεπερνά τους 150.000 κατοίκους, σχεδόν το σύνολο των οποίων κατοικούν σε μειονεκτικές περιοχές, ενώ τα 2/3 από αυτούς ζουν στην παραμεθόριο. Το έργο αυτό θα συμβάλλει στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και θα φέρει τους κατοίκους των πέντε Δήμων πιο κοντά, διευκολύνοντας την επικοινωνία και την αλληλεπίδραση και μειώνοντας το αίσθημα της ανισότητας σε μια χώρα με πολίτες δύο ταχυτήτων.
Δεδομένης της ανωτέρω επιχειρηματολογίας των πέντε Δήμων, από την οποία συνάγεται ότι η κατασκευή της νέας σύγχρονης και ασφαλούς οδικής σύνδεσης μεταξύ Πτολεμαΐδας – Έδεσσας αποτελεί στρατηγική επένδυση με πολλαπλά οφέλη για την περιοχή, ως εκ τούτου πρέπει να λάβει προτεραιότητα και να υλοποιηθεί το συντομότερο δυνατό.
Δεδομένου ότι το ζήτημα αφορά και τη Δυτική Μακεδονία, για την οποία η Κυβέρνηση της Ν.Δ. έχει δεσμευτεί να εφαρμόζει τη ρήτρα δίκαιης μετάβασης, λαμβάνοντας κατά προτεραιότητα ειδικά θετικά μέτρα προς όφελος των κατοίκων της, διυπουργικά σε όλες τις κυβερνητικές δράσεις.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Προτίθεστε να αποδεχτείτε το αίτημα των Δήμων Αλμωπίας, Αμυνταίου, Έδεσσας, Εορδαίας και Φλώρινας για την κατασκευή μιας νέας, σύγχρονης και ασφαλούς οδικής σύνδεσης μεταξύ Πτολεμαΐδας – Έδεσσας;
- Ποια συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία θα αξιοποιήσετε για να υλοποιηθεί το έργο;
- Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα εντός του οποίου δεσμεύεστε ότι θα έχει ολοκληρωθεί;
- Σκοπεύετε άμεσα να διαβουλευτείτε θεσμικά με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, για τα ειδικότερα αναγκαία τεχνικά χαρακτηριστικά και την εκκίνηση υλοποίησης του έργου;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Κουκουλόπουλος Παρασκευάς (Πάρις)