Ο θεσμός του/της Συμπαραστάτη/τριας του Δημότη και της Επιχείρησης εισήχθη με το άρθρο 77 του Ν. 3852/2010 (Πρόγραμμα ”Καλλικράτης”) όπως έχει τροποποιηθεί (με το άρθρο 58 παρ. 2 του Ν. 3966/2011, το άρθρο 7 του Ν. 4623/2019, το άρθρο 66 του Ν. 4795/2021, το άρθρο 51 του Ν. 4873/2021 και το άρθρο 10 του Ν. 5056/2023) κι ισχύει. Επιπλέον, για την εκλογή του/της λαμβάνεται υπόψιν το άρθρο 10 [Κωλύματα εκλογιμότητας και ασυμβίβαστα] του Ν. 4804/2021, αλλά κι η Εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών με αριθ. 1 και αρ. πρωτ. 661/07-01-2020 (ΑΔΑ: Ω82Μ46ΜΤΛ6-ΩΤ2) για τον/την Συμπαραστάτη/τρια του δημότη και της επιχείρησης, όπου αποτυπώνεται ρητώς η επικαιροποιημένη – κατόπιν των τροποποιήσεων της νομοθεσίας – διαδικασία επιλογής που ισχύει και για την περίπτωση του/την Συμπαραστάτη/τρια του Δημότη και της Επιχείρησης.
Ο/Η Συμπαραστάτης/τρια του Δημότη και της Επιχείρησης αποτελεί ένα θεσμό διαμεσολάβησης μεταξύ πολιτών, επιχειρήσεων και Δήμου κι αποσκοπεί, μεταξύ άλλων, στον έγκαιρο εντοπισμό και την αποτελεσματική αντιμετώπιση φαινομένων κακοδιοίκησης, ορθής εφαρμογής των νόμων, στη
διασφάλιση της αμεροληψίας των δημοτικών αρχών και στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών της τοπικής αυτοδιοίκησης προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής και διαφανούς διοίκησης.
Ο/Η Συμπαραστάτης/τρια δέχεται και διερευνά ενυπόγραφες καταγγελίες άμεσα θιγόμενων πολιτών και επιχειρήσεων για κακοδιοίκηση εκ μέρους των υπηρεσιών του Δήμου, των νομικών του προσώπων και των επιχειρήσεών του. Στις περιπτώσεις αυτές, έργο και αποστολή του/της Συμπαραστάτη/τριας είναι η διαμεσολάβηση μεταξύ του/της καταγγέλλοντος/ ουσας και της αρμόδιας υπηρεσίας καθώς κι η λήψη όλων των απαραίτητων πρωτοβουλιών, προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος/η ν’ απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός τριάντα (30) ημερών στους/στις ενδιαφερόμενους/νες ως προς τις ενέργειες στις οποίες ο/η ίδιος/α προέβη μετά τη λήψη της καταγγελίας τους.
Ο/Η Συμπαραστάτης/τρια υποστηρίζεται διοικητικά από τις υπηρεσίες του Δήμου, οι οποίες είναι υποχρεωμένες να παρέχουν κάθε δυνατή συνδρομή. Κατά την εξέταση των καταγγελιών, ο/η Συμπαραστάτης/τρια μπορεί να αιτηθεί και να λάβει στοιχεία από το αρχείο των υπηρεσιών του Δήμου, με την επιφύλαξη των διατάξεων του π.δ. 28/2015 (Α΄ 34) για την πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα και στοιχεία. Εφόσον, ύστερα από εξέταση καταγγελίας, προκύψουν φαινόμενα κακοδιοίκησης, ο/η Συμπαραστάτης/τρια δύναται να υποβάλλει συστάσεις προς τις υπηρεσίες του Δήμου, τα νομικά πρόσωπα και τις επιχειρήσεις του για την αποτροπή επανάληψής τους. Η υποβολή καταγγελίας ή αναφοράς στον/στην Συμπαραστάτη/τρια δεν αναιρεί τη σχετική αρμοδιότητα του/της Συνηγόρου του Πολίτη, ως ανεξάρτητης αρχής, ούτε τις αρμοδιότητες άλλων ελεγκτικών οργάνων κι αρχών.
Η Συμπαραστάτρια του Δημότη και της Επιχείρησης του Δήμου Εορδαίας
Ειρήνη Δ. Τσάγια Δικηγόρος – Διαμεσολαβήτρια
Γραφείο: αρ. 5 στον Δήμο Εορδαίας
Ημέρες επικοινωνίας: Τρίτη έως Πέμπτη
Ώρες επικοινωνίας: 09:00 έως 13:00
Τηλέφωνο: 2463350116 – 6981890992
Email: sdimoti@ptolemaida.gr