Χαρείτε, σωθήκαμε! Έρχεται το τρένο της Καλαμπάκας! Του Χρήστου Ι. Κολοβού



Για τους νεότερους, που δεν ξέρουν, η σιδηροδρομική σύνδεση της Κοζάνης με την Καλαμπάκα είχε μισοκατασκευαστεί προπολεμικά: είχαν γίνει χάραξη, κατασκευή της υποδομής, σκυροδέτηση, πετρόκτιστα κτήρια για ενδιάμεσους σταθμούς. Μετά ήρθαν η Κατοχή κι ο Εμφύλιος και το έργο εγκαταλείφθηκε, οι πέτρες των κτηρίων λεηλατήθηκαν για νεότερες κατασκευές. Έκτοτε «το τρένο της Καλαμπάκας» αποτελεί κάτι σαν σύντομο ανέκδοτο, όταν θέλουμε να δηλώσουμε κάτι στη σφαίρα της φαντασίας.

Στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ), κάθε Σεπτέμβριο, ο εκάστοτε πρωθυπουργός τάζει λαγούς με πετραχήλια και τα αποτελέσματα του ταξίματος καταλήγουν να τσουρουφλίζουν την τσέπη μας. Η φετινή ΔΕΘ δεν αποτελεί εξαίρεση, καθώς πριν λίγες ημέρες η κυβέρνηση εμφάνισε τον ιστότοπο erga.gov.gr, με τα Περιφερειακά Σχέδια Ανάπτυξης: για τη Δυτική Μακεδονία μας τάζουν «350+ κρίσιμα έργα ύψους 3,7 δις €».

Ε, εδώ είναι που θυμόμαστε τη ρήση του Γεωργίου Παπανδρέου τη δεκαετία του 1960: «Όταν οι αριθμοί ευημερούν, οι άνθρωποι δυστυχούν!». Τη δυστυχία στη Δυτική Μακεδονία ήδη την κατέγραψε η απογραφή του 2021: η μόνη Περιφέρεια με 10,3% μείωση πληθυσμού, με τους νέους να φεύγουν για να εξασφαλίσουν την επιβίωση. Ανεργία και κακοπληρωμένες δουλειές, που δεν μπορούν να στηρίξουν δημιουργία οικογενειών και οικονομικό κύκλο στην περιοχή, αυτά είναι τα αποτελέσματα της άρον-άρον απολιγνιτοποίησης. Ακριβώς όπως τα είχε προβλέψει Ομάδα Εργασίας του ΤΕΕ, σε ημερίδα τον Ιανουάριο 2020.

Δυστυχώς η πραγματικότητα που βιώνουμε είναι πως το Σεπτέμβριο 2019 ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε απολιγνιτοποίηση για το 2028 και «στα μουλωχτά» η ΔΕΗ θέλησε να την κάνει τον Αύγουστο 2021, προκειμένου να καίει φυσικό αέριο. Παραλίγο έτσι να καταστρέψει τη χώρα, καθώς το καλοκαίρι 2022 το φυσικό αέριο έγινε εξωφρενικά ακριβό κι ο πρωθυπουργός αναγκάστηκε να ανακοινώσει «επιστροφή στο λιγνίτη». Αντί για «επιστροφή» είδαμε δισεκατομμύρια επιδοτήσεων τους παρόχους ηλεκτρισμού, εξαγωγή λιγνίτη στους Σκοπιανούς και εισαγωγή λιγνιτικού ρεύματος απ’ τα Σκόπια. Παρόλο που το φυσικό αέριο έχει σήμερα περίπου διπλάσια τιμή απ’ τα χρόνια προ «πανδημίας».

Το μεγαλύτερο απ’ τα «350+ έργα», με προϋπολογισμό 550 εκατομμύρια ευρώ, είναι το τρένο της Καλαμπάκας! Μάλιστα τάζουν την «κατασκευή μιας νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 96 χλμ., με ταχυτ. 160 km/h, αμφίδρομη σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση που θα συνδέει την Καλαμπάκα με την Κοζάνη». Αυτοί που τάζουν είναι ακριβώς οι ίδιοι που έτρεξαν να μας πείσουν πως «στα Τέμπη υπήρχε τηλεδιοίκηση», πως κανείς δεν έδωσε οδηγία να αφαιρεθούν άρον-άρον χώματα απ’ τον τόπο της μαζικής δολοφονίας μαζί με ανθρώπινα υπολείμματα, κανείς δεν έτρεξε να δημοσιεύσει χαλκευμένες συνομιλίες των σιδηροδρομικών, κανείς δεν φρόντισε να συσκοτίσει την πραγματικότητα, κανείς δεν σκόρπισε τα κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας στους τέσσερις ανέμους για να μην εντοπίζονται, κανείς δεν φρόντισε να αποδώσει από την πρώτη στιγμή ευθύνες αποκλειστικά και μόνο σ’ έναν ανεκπαίδευτο σταθμάρχη. Παγκοσμίως περίγελως έγινε η Ελλάδα για τα τρένα της και για τη λειτουργία του Κράτους Δικαίου, αλλά, επιτέλους, τώρα η Δυτική Μακεδονία σώθηκε: έρχεται το τρένο της Καλαμπάκας!

Και μακάρι να ήταν μόνο το τρένο της Καλαμπάκας: ο κατάλογος των έργων περιλαμβάνει ακόμα και την αστειότητα κάποιων «16 φωτοβολταϊκών συνολικής ισχύος 39,976MW», που θα γίνουν στην Ποντινή Γρεβενών, τη στιγμή που η Δυτική Μακεδονία βιώνει ήδη έναν εφιάλτη επέλασης φωτοβολταϊκών συνολικής ισχύος άνω των 4.000MW! Χάνοντας πολύτιμες γεωργικές, κτηνοτροφικές, μελισσοκομικές, περιπατητικές, ακόμα και λιμναίες εκτάσεις, βιοποικιλότητα και τουριστική προοπτική. Την ίδια στιγμή τα φωτοβολταϊκά στις στέγες είναι περίπου υπό διωγμό, παρά την ύπαρξη δημοσιευμένης από το 2019 μελέτης του Ερευνητικού Κέντρου της ΕΕ που λέει πως μπορούμε να πάρουμε 1/3 των ετήσιων αναγκών ηλεκτρισμού από φωτοβολταϊκά στις στέγες. Και παρά την πολιτική RepowerEU της ΕΕ, που προωθεί φωτοβολταϊκά στις στέγες.

Ο ιστότοπος erga.gov.gr δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια αμήχανη προσπάθεια προβολής ανύπαρκτου έργου. Αλλά ταυτόχρονα αποτελεί μια χρυσή ευκαιρία για τους τοπικούς παράγοντες του κυβερνώντος κόμματος: να υψώσουν επιτέλους τη φωνή τους, να απορρίψουν τα ευχολόγια και να διεκδικήσουν πραγματικές επενδύσεις στην περιοχή, που θα δημιουργήσουν πραγματικές θέσεις εργασίας στην περιοχή κι όχι στους εργολάβους της Αθήνας.

Δεν χρειαζόμαστε εκθέσεις ιδεών όπως το «Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης», που το μόνο που έκανε ήταν να παραδώσει στους Γερμανούς δεκάδες χιλιάδες στρέμματα παραγωγικής γης για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών. Δεν χρειαζόμαστε κι άλλα «προγράμματα κατάρτισης ανέργων», οι οποίοι όσο και να καταρτιστούν δεν θα βρουν πουθενά δουλειά. Χρειαζόμαστε έναν οικονομικό κύκλο τουλάχιστον αντίστοιχο αυτού που κατέστρεψε η πολιτική της άρον-άρον απολιγνιτοποίησης, στερώντας απ’ την περιοχή πάνω από 20 χιλιάδες θέσεις εργασίας. Προτάσεις συγκεκριμένες έχουν κατατεθεί εδώ και χρόνια. Αλλά τη βούληση να υλοποιηθούν δεν την είδαμε ποτέ.

Κλείνοντας, επισημαίνω πως πριν δυο μέρες η Γερμανία συγκλονίστηκε από το εκλογικό αποτέλεσμα σε δυο ανατολικογερμανικά κρατίδια. Οι πολίτες διαμαρτυρήθηκαν για την Ισλαμοποίηση της Ευρώπης, 3,5 αιώνες μετά τη 2η πολιορκία της Βιέννης απ’ τους Οθωμανούς, αλλά και για τη δήθεν «πράσινη» και στην πραγματικότητα κατάμαυρη «ανάπτυξη», που μαυρίζει τις ζωές τους, ακριβώς όπως συμβαίνει σ’ ολόκληρη την ΕΕ. Ένας τεράστιος πακτωλός χρημάτων φεύγει απ’ την πραγματική οικονομία και πηγαίνει σε δήθεν «πράσινες» επιδοτήσεις, μετατρέποντας την ΕΕ από ζώνη ελεύθερης οικονομίας σε κακέκτυπο σοβιετικής ή μαοϊκής κατευθυνόμενης οικονομίας. Πριν από ένα αιώνα, η αποτυχία της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης έφερε στην εξουσία το Χίτλερ, ως σωτήρα της Γερμανίας. Σήμερα είναι ακριβώς η αποτυχία της πολιτικής, που ωθεί τους πολίτες σε αναζήτηση άλλων λύσεων.

Στην Ελλάδα, πριν από ακριβώς 50 χρόνια, η Διακήρυξη της 3ης Σεπτέμβρη 1974 συγκλόνισε το τότε πολιτικό σκηνικό και έβαλε τις βάσεις για μια αλλαγή στη σχέση αμοιβής εργασίας και κεφαλαίου. Και για μια εθνική ενότητα, που θα έδινε νόημα ύπαρξης στις μεσοκατώτερες κοινωνικές τάξεις. Αυτό λοιπόν που είναι ξανά επίκαιρο είναι η ανάγκη για μια τέτοια πολιτική! Ευημερία για τους πολλούς, όχι η διαιώνιση του ανέκδοτου για το τρένο της Καλαμπάκας!

Χρήστος Ι. Κολοβός
Δρ Μηχανικός Μεταλλείων – Μεταλλουργός Μηχανικός ΕΜΠ
τ. Διευθυντής Μεταλλευτικών Μελετών & Έργων ΔΕΗ ΑΕ/Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας
Ανεξάρτητος Ενεργειακός Σύμβουλος
ck-energy.blogspot.com

Ένα σχόλιο στο άρθρο “Χαρείτε, σωθήκαμε! Έρχεται το τρένο της Καλαμπάκας! Του Χρήστου Ι. Κολοβού

  1. Στέλιος Κοκωνης

    - Edit

    Απαντήστε

    Αυτά τα 350 εργα + κρίσιμα εργα
    Μας τα ταζουν ή μας τα ταίζουν 5 χρονια τωρα!
    Ήθελα να ήξερα βρε πολιτικοί απατεώνες,
    Ένα από τα 350 εργα κι ένα από τα κρίσιμα εργα!
    Τέτοιος οργασμός έργων, ούτε επί Γερμανίας, όταν
    Έγινε στάχτες στον β παγκόσμιο πολεμο!
    Το τρενο της Καλαμπάκας, μαλιστα ,εδώ όλα τα λεφτά
    Των ψεματων!
    Θάρρος έρχεται το τρενο από την Καλαμπάκα, θα φορτώνει
    στρατιωτες από Κοζάνη, όπως το 40 και θατρεχουν
    Να πολεμάνε τους κοκοροφτερους μελανοχιτες
    Της μεραρχιας Τζούλια και θα ξανάρχονται κοζανη ,
    Φωνάζοντας, πήραμε τ αργυροκαστρο και την τρεμπεσινα
    Και οι φανοί θα καινε στον φουλ με φυσικό αεριο από ανεμογεννητριες
    που θαχουν πάνω ένα μπόι χιόνι,μιας κΙ ο χειμώνας
    Φέτος προβλέπεται σιβηριακος!
    Και μπροστά στον μηχανιδηγο του τρένου,
    Ο Τρικούπηςμε τα βαριά μουστάκια να λεει” τις πταεθ και γίναμε
    Τόσο ανόητος λαος και δίπλα του ο μητσοτακης χωριςμουστακια,όχι
    Εκεί που πρέπει, αλλά εκεί που δεν πρέπει, να φωνάζει
    στον Τρικούπη,είμαστε στη σωστή πλευρά της ιστοριας!
    Κι ο Τρικούπης ο σοφός,ο έμπειρος, ο πολυπράγμων να λέει
    ” είμαστε στη σωστή γραμμή ή θ αγκαλιαστουμε με κανένα
    τρενο που έρχεται από το Αργυροκαστρο!
    Άκου 350 δουλειές + κρίσιμα εργα!
    Οι μόνες δουλειές που άνοιξαν 5 χρόνια τώρα στην Κοζάνη,είναι όλες
    Στον πεζόδρομο,μια καφετέρια με πράσινα χρώματα στην άκρη της πλατείας με μια κουτσή καρέκλα απ έξω να κάθεται το γκαρσόνι ή
    Η γκαρσόνα ,μια άλλη καφετέρια μικρή, στριμωγμενη ανάμεσα σε δύο
    Καφετέριες, κοντά στ λέσχη αξιωματικών και μια καφετέρια
    ανακαινισμενη και μεγάλη στοκεντρο του
    Πεζόδρομους στα καφέ χρώματα και που δίπλα για διάκοσμο
    Έχει έναν επιταφιο με ψεύτικα λουλούδια, όλη τη χρονιά .
    Ντεκόρ εκκκησιαστικο ,μιας και δίπλα είναι ο Αη Νικολας!
    Α ξέχασα, άνοιξε κι ένα σουβλατζιδικο ,που ήταν σουβλαζτιδικο
    και πιο πριν ήταν πάλι σουβλατζιδικο ,αλισβερίσι να γινεται!
    Και άλλο κρίσιμο έργο,η οδός Γκερτσου που κάποτε εσφιζε
    Από ζωή,τωρα ερημωθηκε και έγινε οδός Γαζας,γεματη ερειπια!
    Τώρα θα γίνει και η αδελφοποιηση Γκερτσου και Γαζας,να ενωθουν
    Τα κομματια τους και οι καταστροφες τους!
    Α ξεχασα ,γινειαι και οδος Λασσανη,οπως την κοβω θα τελειωσει
    Οταν ο Λασσανης απο το απεναντι σπιτι του ,βαρεθει να βλεπει
    Την πλατεια του ,γινομενη γεφυρι της Αρτας και θα καλεσει
    Ολους τους ευεργετες Μπλατσιωτες( πατριώτες του παππού μου του
    Γκόλα( Νικολα) ,θα παρουν σαρξα και οστα
    Οπως ειδε το οραμα ο προφητης και θα βγαλουν απο τις
    Σακουλες τους που κρεμανε στο λαιμο ολοχρυσες λυρες
    Για να τελειωσει η πλατεια!
    350+ κρισιμα εργα!
    Αυτα τα παραμυθια ,να πατε να τα πητε στον Κασομουλη ,τον
    Στρατηγο ,εκει στην ακρη της πλατειας,εκει που φτιαξαν τον
    Ανδριαντα του και ανελαβαν τα περιστερια να ντυσουν
    το περηφανο σωμα του με κουτσουλιες,με τη μεθοδο του
    Φρεσκου που χρησιμοποιουμε και στην Αγιογραφια!
    Καλυτρεα μην πατε,γιατι το σπαθι του ειναι πεντακαθαρο,
    Κακια σκουρια δεν πιανει .ουτε κουτσουλιες ,πολλα βκεπει κι αυτος
    απο κει στην ακρη που τον βαλαν πολλα βλεπει και πολλα
    Ψεματα ακουει,εσεις που μιλατε για 350 + κρισιμα εργα ,μηνντυχον
    Και περασετε απο κει ,γιατι πιαστηκε το χερι του να μην σπαθιζει….
    ,

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.