Σκέψεις για τα προγράμματα Erasmus στο Λύκειο – Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου



Με τα προγράμματα Erasmus που γίνονται στα Λύκεια εδώ και χρόνια δεν ασχολήθηκα ποτέ, μιας και τα μαθήματα που διδάσκω εξετάζονται είτε με Πανελλαδικές Εξετάσεις είτε με τράπεζα θεμάτων και πάντα δύσκολα βγάζω την ύλη. Βέβαια η συμμετοχή σε δυο τρία Erasmus μετράει για διευθυντικές θέσεις όσο ένα μεταπτυχιακό (να μην το σχολιάσω) αλλά προσωπικά για τέτοιες θέσεις δεν ενδιαφέρομαι. Επειδή ένα πρόγραμμα Erasmus απαιτεί πολύ γραφική εργασία, κάποιοι συνάδελφοι συνεχώς ζητούν επιπλέον αμοιβή για την συμμετοχή τους.

Για να λέμε όμως και την αλήθεια ακόμα δεν έχω καταλάβει την ωφέλεια αυτών των προγραμμάτων στην μαθησιακή διαδικασία στο Λύκειο. Αυτό που βλέπω είναι τι κάμνουν όταν έρχονται στο Σχολείο μας 3 καθηγητές με 10 μαθητές και μαθήτριες από κάποια πόλη της Ευρώπης και φαντάζομαι πως κάτι παρόμοιο θα γίνεται και όταν πηγαίνουν οι δικοί μας στην πόλη τους.

Για κάποιες ώρες οι επισκέπτες εκπαιδευτικοί και μαθητές βρίσκονται στο Σχολείο μας, τους κάμνουν οι δικοί μας (του Erasmus) κάποιες παρουσιάσεις και τον υπόλοιπο καιρό επισκέπτονται μουσεία και αξιοθέατα στην περιοχή. Πέστε μου εσείς, τι ωφέλεια κερδίζουμε οι υπόλοιποι 25 καθηγητές του Λυκείου και οι υπόλοιποι 250 μαθητές επειδή για μια εβδομάδα 3 καθηγητές και 10 μαθητές του Σχολείου ενημερώθηκαν για την κατάσταση σε άλλες χώρες και επισκέφθηκαν αξιοθέατα ; Ξέρω, θα μας κάνουν «διάχυση καλών πρακτικών», μόνο που τόσα χρόνια αυτό που βλέπω είναι πως η μαθησιακή διαδικασία στο Λύκειο πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο.

Εννοείται βέβαια πως για την ξενάγηση των ξένων απασχολούνται αρκετοί εκπαιδευτικοί και οι μαθητές που είναι στο πρόγραμμα, κάμνοντας τα πάντα για να μείνουν οι ξένοι ευχαριστημένοι, πράγμα που φέρνει και στο υπόλοιπο Σχολείο μια αναστάτωση.

Άρα μια δυο εβδομάδες τον χρόνο το Λύκειο υπολειτουργεί. Αν σκεφθείτε πως και οι δικοί μας του προγράμματος Erasmus αντίστοιχα θα ανταποδώσουν την επίσκεψη στην πόλη τους υπολογίστε αρκετές χαμένες ώρες διδασκαλίας οι οποίες και αυτές είναι έξω από τον υπολογισμό των διαθέσιμων διδακτικών ωρών στο Λύκειο.

Κάποια φορά αποφάσισα να σημειώνω πόσες ώρες μαθημάτων στο Λύκειο χάνονται, αλλά ήταν τόσο πολλές που απελπίστηκα και το σταμάτησα. Μήπως απορείτε πώς καλύπτεται η διδακτέα ύλη ; Ευτυχώς την δουλεύουν και στα φροντιστήρια. Γι αυτό υποστηρίζω πως όσο στην Ελλάδα υπάρχει η νοοτροπία των φροντιστηρίων δεν μπορεί να οικοδομηθεί ένα σοβαρό εκπαιδευτικό σύστημα. Γιατί εγώ που δεν πήγα ούτε μια ώρα φροντιστήριο δεν έγινα σοβαρός επιστήμονας ; Απλώς με τα φροντιστήρια εκπαιδεύουμε τους Έλληνες μαθητές στην ανευθυνότητα.

Θέλω όμως να σταθώ σε ένα σοβαρό θέμα. Στα ταξίδια με τα Erasmus οι καθηγητές μένουν σε ξενοδοχείο, οι μαθητές όμως και οι μαθήτριες φιλοξενούνται στα σπίτια των μαθητών και μαθητριών τούς οποίους κι αυτοί στην Ελλάδα φιλοξένησαν. Για παράδειγμα την εβδομάδα αυτή μαθήτριες από το Σχολείο μας φιλοξενούνται σε σπίτια σε μια πόλη δυο ώρες έξω από το Παρίσι.

Χθες συνάντησα την μητέρα μιας τέτοιας μαθήτριας και σε ερώτησή μου πως περνάει μου απάντησε «καθόλου καλά, αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι σαν κι εμάς, έχουν άλλη φιλοσοφία, έχουν ψυχρότητα». Συχνά μας λένε οι συμμετέχοντες πως σε κάποιες χώρες δεν χορταίνουν φαγητό. Ενώ στην Ελλάδα η φιλοξενία που τους παρέχουν είναι πλούσια, αυτοί τους την ανταποδίδουν με τσιγγουνιά.

Εγώ όμως θέλω να σας ρωτήσω : στο να κοιμάται ένα κορίτσι του Λυκείου μόνο του σε μια οικογένεια όπως τώρα στην Γαλλία που βρίσκονται τα δικά μας, δεν βλέπετε κανέναν κίνδυνο ; Δηλαδή είμαστε σίγουροι πως ο άντρας του σπιτιού ή τα αγόρια του σπιτιού αποκλείεται να την παρενοχλήσουν σεξουαλικά επειδή θα σεβαστούν τον νόμο της φιλοξενίας. Ή επειδή θα τους εμποδίσει η κοπέλα του σπιτιού που φιλοξενήθηκε στην Ελλάδα.

Επειδή τα προγράμματα Erasmus γίνονται και στο Γυμνάσιο, είναι πιθανόν μια μαθήτρια της Α΄ Γυμνασίου να κοιμάται μια εβδομάδα σε κάποιο σπίτι σε χώρα της Ευρώπης. Δηλαδή εκτίθενται μαθητές και μαθήτριες σε μεγάλους κινδύνους επειδή οι γονείς δεν μπορούμε να πούμε «όχι» στα παιδιά μας και οι εκπαιδευτικοί για να πει «μπράβο» το Υπουργείο Παιδείας στο Σχολείο μας !

Μα θα πει κάποιος, δεν ακούστηκε στα Erasmus κάποια σεξουαλική παρενόχληση. Κι εγώ του απαντώ. Πρώτον, και να έχει συμβεί θα μας το έλεγαν ; Ξέρετε πόσα έχουν συμβεί σε πολυήμερες εκδρομές του Σχολείου μου και δεν μας είπαν τίποτα, αλλά τα πληροφορήθηκα τυχαία ; Και δεύτερον, από τόσο σοβαρούς κινδύνους δεν είναι καλύτερα να προστατεύουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες ;

Θα μου πείτε, μα εμείς βλέπουμε στις εφημερίδες ωραίες φωτογραφίες που ανεβάζουν οι εκπαιδευτικοί από την χώρα που επισκέφθηκαν με το Erasmus και είναι όλοι χαμογελαστοί και χαρούμενοι. Συμφωνώ, απλώς αυτά που παρουσίασα εγώ αφορούν καταστάσεις πίσω από τις φωτογραφίες.

 

 

 

 

 

 

 

5 σχόλια στο άρθρο “Σκέψεις για τα προγράμματα Erasmus στο Λύκειο – Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου

  1. Στέλιος Κ καθηγητης

    - Edit

    Απαντήστε

    Εμμονικότητα και εκδικητικοτητα
    Κατά των μαθητών και μαθητριων!
    Εμμονικος,καχύποπτος και πονηρος!
    Θέλει ένα σχολείο εσωκλείστων
    καθηγητών και μαθητων,κι από πανω τους
    από ενας χωροφύλαξ της δεκαετίας του
    ” 60 ,αμβροσι -ανός!
    Βλέπει πιο πολλά κι από μια κλειδαρότρυπα
    με την σκοταδιστικη φαντασία του!
    Τα προγράμματα Εράσμους θέλουν
    δουλειά και πολλή προετοιμασία,
    ο κυρ Χαράλαμπος θέλει μόνον
    να κατακρίνει τα Παιδιά!
    Τώρα,πάει και στο Παρίσι
    και στην ισπανία και συλλαμβάνει
    μαθήτριες!
    Όταν είναι να κατηγορήσει
    μαθητες;διακτινιζεται και
    πάει παντού,βλέπει ακόμα
    κι αυτά που δεν Έγιναν!
    Για τον χαμό που γίνεται
    στο μοναστήρι της κύπρου,
    του Αββακούμ ;εκεί που
    αλμπανιστές καλόγεροι
    Γελοιοποιούν την πίστη
    και τον Χριστο;
    Εκεί που μιλάνε για
    ψευτοθαυματα,λέγοντας
    ότι ο Σταύρος βγάζει μύρο,
    αλλά οι ίδιοι οι αλμπανηδες
    γεμίζουν τον Σταυρο με μυρο;
    Εκεί που θησαυριζουν,και
    το μοναστήρι τους έγινε
    Χρυσορυχειο;
    Με πονηριές και ψευτιες;
    Δεν μας λέει κάτι ο κύριος
    καιηγητης!
    Βούκινο γίνανε πάλι,
    όλος ο κόσμος συζητάει
    τα ψευτοθαύματα των κυπρίων
    αλμπανιδων,κι εδώ ασχολούμαστε
    και κρίνουμε παιδιά και τις δραστηριότητες
    τους!
    Κι ένας αλμπανιστης- ταλιμπανιστης
    του ίδιου μοναστηριού;
    Κυνηγούσε και χτυπούσε με τη φαρδιά του
    ζώνη την καθαρίστρια του μοναστηριου- χρυσορυχείου,
    μέχρι που ξεκόλλησε η μεταλλική αγγράφα της ζώνης
    από τα δυνατά χτυπηματα!
    Ευτυχώς υπάρχει η κάμερα και είδαμε
    τα αίσχη τους!
    Κι αυτοί οι ρασπουτιν και οι Τετζελ,αν δεν υπήρχε
    η κάμερα; θα συνέχιζαν να εμπαίζουν τον Χριστό,
    με θαύματα,για περισσότερους θησαυρούς επί γης!
    Εμείς οι ολογοπιστοι,κι εγώ ο μεγαλύτερος όλων,
    μια φορά την Μ.Πεμπτη,θα πούμε το ” Σήμερον κρέμεται
    επι ξύλου….”
    Οι αλμπανη-δες της κυπρου;
    Κάθε μέρα σταυρώνουν Τον Χριστό μας,
    κάθε μέρα και τον υποτιμούν και τον
    Εκμεταλλεύονται!
    Αφήστε τα παιδιά να ζουν τη νιότη τους,
    να ζουν τα ίσια ή τα λάθη τους,και να μαθαίνουν
    απ αυτα!
    Σταματήστε, να γίνεστε το κλειδί σε κλειδαρότρυπα,
    και να βλέπετε αυτά που θέλετε εσείς,πρώτα,να δείτε,
    με τη φαντασία σας- τη γεμάτη καχυποψία!
    Στα κείμενα σας ,απλωμένα πάντα,οι έμμονες ιδέες σας,
    η καχυποψία σας!
    Καλά έγραψε ο Τολστόι στον ” πόλεμο και ειρηνη”
    τρεις οι αρρώστιες του ανθρώπου,η οκνηρία,οι έμμονες
    ιδέες και η τρίτη που μου διαφεύγει τώρα,δεν τη θυμαμαι!
    Ας ξαναδιαβάσω πάλι, τους 2 ογκοδεστατους τόμους του
    ” Πόλεμος και Ειρήνη”
    Τελικα;οι σκέψεις σας δεν είναι στα προγράμματα Erasmus,
    όπως λέτε στον τίτλο του άρθρου σας,
    Οι σκέψεις σας ,οι εμμονικες βγήκαν από τα Γιαννιτσά
    και ταξιδεύουν σε παρίσια κι Ισπανίες με το παραπάνω
    κλειδί σας,το Πασπαρτού!
    Ευτυχώς υπάρχει η κάμερα!
    Αλλιώς ο ηγούμενος με τον Μόναχο του;
    Θα γέμιζαν τον σταυρό με πολυυυυυ
    Μύρο για να ραντίζουν πολυυυυυυυ….
    τον Επιτάφιο Του Χριστού!
    Αφήστε το κλειδί στην άκρη,
    κυρ Χαραλαμπε,αφήστε το να σκουριάσει,
    με καχυποψίες και κουτοπονηριες,
    δεν πας σε Σαρακοστή,μάλλον σε
    καμία ψαροταβέρνα ή ουζερί πας,όπως έλεγε
    κι ο Ρίζος στον Αυλωνίτη,στην ταινία
    ” ο Θησαυρός του Μακαρίτη “, εκεί που έκανε
    ο πρώτος; τον βιβλιοπώλη….

  2. Τι διαβάζουμε Θεε μου.
    1. Εάν έχετε υπογράψει στα πρακτικά του συλλόγου διδασκόντων και γράφετε μετά αυτά είστε ανακόλουθος των λόγων σας.
    2. Εάν δεν έχετε καταλάβει που χρησιμεύουν, καλό είναι να μην κρίνετε και κατακρίνετε αλλά να ρωτήστε τους συναδέλφους σας που τα κάνουν να σας διαφωτίσουν. Όπως και τις εκδρομές. Και δοκιμάστε να κάνετε και εσείς ένα για να δούμε πως θα τα πάτε.
    3. Στα προγράμματα αυτά συντελείται μια μάθηση πιο σημαντική για πολλά παιδιά από το στείρο αντικείμενο της τάξης. Ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων, κοινωνικοποίηση, αποδοχή διαφορετικότητας και τόσα άλλα. Αλλά για εσάς μάθηση=τράπεζα θεμάτων…
    4. Η αξιολόγηση των Erasmus+ γίνεται από το ΙΚΥ και όχι από τον κάθε πικραμένο.

    Καλά μυαλά.

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.