Συ μου χάραξες πορεία, εσύ γλυκιά, εσύ γλυκιά μου αμαρτία – Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου



 

Μιας και στα Σχολεία οι συνάδελφοι Φιλόλογοι κάμνουν αναλύσεις μόνο πεζών κειμένων και ποιημάτων στο μάθημα της Λογοτεχνίας, μου πέρασε η σκέψη να επιχειρήσω την ανάλυση του λαϊκού τραγουδιού «Συ μου χάραξες πορεία» του Απόστολου Καλδάρα. Η ανάλυση και η εξέταση του τραγουδιού θα γίνει υπό το φως της Ορθόδοξης Πίστης μας.

«Δυο φιλιά σου κι ένα χάδι / ένα πικραμένο βράδυ /μου ταράξαν της ψυχής μου τη γαλήνη.
Παραδόθηκα σε σένα,/ δε λογάριασα κανένα / κι είπα τώρα ό,τι θέλει ας γίνει.

Συ μου χάραξες πορεία, / εσύ γλυκιά, εσύ γλυκιά μου αμαρτία.

Πως την έπαθα δεν ξέρω, / ξέρω μόνο ότι υποφέρω / όλη νύχτα πάνω στο κρεβάτι,
να ζητάω, για φαντάσου, / τα παράνομα φιλιά σου / και να μην μπορώ να κλείσω μάτι.

Συ μου χάραξες πορεία, / εσύ γλυκιά, εσύ γλυκιά μου αμαρτία.

Όμως σκέπτομαι για λίγο / να καθίσω ή να φύγω, / αφού ξέρω απ’ τους δυο μας τι θα μείνει.
Να ποιο θα `ναι το φινάλε,/ πόνοι, δάκρυα και βάλε, / μα θα μείνω κι ό,τι θέλει ας γίνει.

Συ μου χάραξες πορεία, / εσύ γλυκιά, εσύ γλυκιά μου αμαρτία».

Το τραγούδι αναφέρεται σε μια παράνομη ερωτική σχέση ενός άντρα και μιας γυναίκας. Παράνομη επειδή ο ένας από τους δύο ή και οι δύο ήταν παντρεμένοι. Μια γυναίκα λοιπόν ένα βράδυ ήταν πολύ πικραμένη. Τίποτα παράξενο. Αυτή η ζωή ονομάζεται κοιλάδα κλαυθμώνος. Ακόμα και ο Δαβίδ στον 89ο ψαλμό λέει : «τα χρόνια μας στην ζωή αυτή είναι 70 και αν καλοπερνάμε 80 και τα περισσότερα είναι κόπος και πόνος». Για άλλη ζωή ισχύει το « Ἔνθα οὐκ ἔστι πόνος, οὐ λύπη, οὐ στεναγμός».

«Ω, πόσο γλυκές είναι οι αφορμές των παθών ! » φωνάζει ο σοφός άγιος Ισαάκ ο Σύρος. Πόσο γλυκό είναι για έναν άντρα να φλερτάρει με μια όμορφη γυναίκα, ας είναι και παντρεμένη ή ας είναι και ο ίδιος παντρεμένος. Συμφωνώντας με τον άγιο Ισαάκ και η Ρίτα Σακελλαρίου λέει σ’ ένα τραγούδι της «είναι γλυκό το πιοτό της αμαρτίας». Και δυστυχώς η γυναίκα για να απαλύνει την πίκρα που ζούσε ενέδωσε στο φλερτ, στα φιλιά και τα χάδια του άντρα με αποτέλεσμα να χάσει την γαλήνη της επειδή διαμαρτυρόταν η συνείδησή της.

Παρ’ όλα αυτά η γυναίκα παραδόθηκε στον άντρα αυτόν, δηλαδή παραδόθηκε στο πάθος της, με την απόφαση ας γίνει ότι θέλει. Έτσι ποθούσε το άγγιγμά του, τα παράνομα φιλιά του και φυσικά την σεξουαλική ένωση μαζί του (δεν το λέει το τραγούδι αλλά εννοείται). Η σεξουαλική επιθυμία υπάρχει έντονη και στις γυναίκες, αλλά ευτυχώς οι γυναίκες ντρέπονται. «Αν οι γυναίκες δεν ντρεπόντουσαν ούτε ένας άντρας δεν θα είχε μείνει όρθιος» λέει ο σοφός άγιος Ιωάννης συγγραφέας της «Κλίμακος». Γιατί πόσοι άντρες είμαστε σαν τον Ιωσήφ τον Πάγκαλο στην Αίγυπτο τον οποίο τον πίεζε η όμορφη γυναίκα του Πετεφρή να κοιμηθούν μαζί και δεν ενέδιδε. «Το πρόβλημα που λέγεται σάρξ το λύνει μόνο η πλάξ (του τάφου)» λένε οι σοφοί μας άγιοι.

Ήξερε η γυναίκα ποιο θα είναι το τέλος αυτής της παράνομης σχέσης. «Πόνοι, δάκρυα και βάλε». Οικογένειες διαλυμένες, παιδιά εγκαταλελειμμένα, καρδιά κομματιασμένη. Και όμως η γυναίκα έμενε σταθερή στην απόφασή της να παραδοθεί στο πάθος της «κι ότι θέλει ας γίνει». Δυστυχώς τυφλωμένη από το πάθος της δεν έβλεπε ότι αυτός ο άντρας ο οποίος επειδή είναι σκλάβος στα πάθη του προκάλεσε «πόνους, δάκρυα και βάλε», μόλις την βαρεθεί, παρά τις υποσχέσεις αιώνιας αγάπης που της δίνει, θα την εγκαταλείψει για να βρει άλλη γυναίκα.

«Συ μου χάραξες πορεία, / εσύ γλυκιά, εσύ γλυκιά μου αμαρτία». Είναι πολύ γνωστή η πορεία που χαράζει η αμαρτία. Είναι η πορεία μέσα από την πλατεία πύλη και την ευρύχωρο οδό που οδηγεί στον αιώνιο θάνατο. «Εισέλθετε δια της στενής πύλης, ότι πλατεία η πύλη και ευρύχωρος η οδός η απάγουσα εις την απώλειαν και πολλοί εισίν οι εισερχόμενοι δι’ αυτής. Τι στενή η πύλη και τεθλιμμένη η οδός η απάγουσα εις την ζωήν, και ολίγοι εισίν οι ευρίσκοντες αυτήν !» (Ματθ.7,13).

Τι ανόητοι που είμαστε οι άνθρωποι ! Για μια πρόσκαιρη απόλαυση και ηδονή θυσιάζουμε και την ευτυχία αυτής της ζωής και την ευτυχία της αιώνιας ζωής. Δεν σκεφτόμαστε ότι η ομορφιά και η ελκυστικότητα του ανθρώπου έχουν ημερομηνία λήξης. Πριν 25 χρόνια με μια συνάδελφο επειδή το Λύκειο ήταν μακριά πηγαίναμε μαζί οι δυό μας με το αυτοκίνητο. Αυτή ήταν ελεύθερη, εγώ παντρεμένος. Ομολογώ ότι ένοιωθα ερωτική έλξη από την ομορφιά της. Εννοείται δεν της είπα τίποτα. Την συνάντησα μετά από 25 χρόνια, παντρεμένη πλέον, και δεν μπορούσα να την γνωρίσω. Είχε εξαφανιστεί όλη εκείνη η ομορφιά και η ελκυστικότητα. Μέσα μόνο σε 25 χρόνια !

Δυστυχώς μερικοί Ψυχολόγοι – Ψυχίατροι σε βίντεο που αναρτούν στο διαδίκτυο συστήνουν σε όσους έχουν δυσκολίες στον γάμο τους να ψάξουν να βρουν τρυφερότητα και σεξουαλική ικανοποίηση έξω από τον γάμο τους. Αυτά φυσικά είναι εντελώς αντίθετα με την Ορθόδοξη Πίστη μας και δυσκολεύουν τον άνθρωπο ακόμα περισσότερο. Το να πάρουμε λάθος φάρμακα για μια ασθένεια είναι χειρότερο από το να μην πάρουμε καθόλου φάρμακα. Το να παίρνω λάθος συμβουλές συμπεριφοράς από την θρησκευτική οργάνωση στα φοιτητικά μου χρόνια ήταν χειρότερο από το να μην έπαιρνα συμβουλές από κανένα.

Προσέξατε ότι τα λαϊκά τραγούδια που γράφτηκαν πριν 50 χρόνια και εκφράζουν τα ήθη της εποχής τους θεωρούν αμαρτία δηλαδή αστοχία, λάθος, γιατί αυτό σημαίνει η λέξη αμαρτία, τις εξωσυζυγικές σχέσεις ; Δυστυχώς σήμερα πολλοί θεωρούν χαζούς και οπισθοδρομικούς όσους δεν έχουν εξωσυζυγικές σχέσεις και αυτό προωθείται και από τα ΜΜΕ στην, στα λόγια, Ορθόδοξη Ελλάδα. Αυτό όμως είναι βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος και είναι η μόνη αμαρτία που δεν θα συγχωρεθεί από τον Θεό ποτέ.

 

Ένα σχόλιο στο άρθρο “Συ μου χάραξες πορεία, εσύ γλυκιά, εσύ γλυκιά μου αμαρτία – Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου

  1. Και ο Χριστός γιός μοιχαλίδας ήταν μια και το παραμυθάκι με τον κρίνο μονο σε παιδιά 6 ετών πιάνει πλέον.

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.