Πανελλαδικές 2023 – Λατινικά, Χημεία, Πληροφορική: Σχολιασμός θεμάτων από τα Φροντιστήρια εν τάξη



ΛΑΤΙΝΙΚΑ

Τα θέματα στα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν οι μαθητές στα Λατινικά αφορούσαν δύο κείμενα, που είχαν επιλεγεί και παλιότερες χρονιές. Η ερώτηση εισαγωγής (κλειστού τύπου) επικεντρώθηκε και φέτος σε συγκεκριμένους συγγραφείς και το λογοτεχνικό τους έργο, ενώ η ετυμολογική άσκηση δεν παρουσίαζε δυσκολίες στην απάντηση.

Στα θέματα επεξεργασίας γραμματικών φαινομένων, οι μαθητές θα έπρεπε να έχουν ουσιαστική γνώση της γραμματικής αναγνώρισης των τύπων καθώς καλούνταν στα θέματα Γ1α. και Γ2α. οι ίδιοι να εντοπίσουν τύπους και να τους μετασχηματίσουν. Επιπρόσθετα, θα έπρεπε να επιδείξουν προσοχή στα ουσιαστικά και στα ρήματα των ανάλογων θεμάτων καθώς περιείχαν και τύπους με ιδιαιτερότητες. Στα υπόλοιπα γραμματικά θέματα των ονομάτων, ήταν απαραίτητο να αναγνωρίσουν τους τύπους με βάση τη συντακτική τους θέση στο κείμενο γιατί θα μπορούσαν εύκολα να παρασυρθούν σε λανθασμένη απάντηση. Τέλος, τα γραμματικά θέματα των ρημάτων κάλυπταν όλες τις κατηγορίες και όλους τους τύπους ρημάτων.

Στα θέματα επεξεργασίας συντακτικών φαινομένων, οι μαθητές εκτός από τις γνώριμες ασκήσεις αναγνώρισης του συντακτικού ρόλου λέξεων καθώς και της δικαιολόγησης δευτερευουσών προτάσεων, αντιμετώπισαν μια άσκηση μετατροπής από ενεργητική σε παθητική φωνή καθώς και μια μετατροπή πρότασης κρίσεως σε πλάγιο λόγο χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες. Γενικά, τα θέματα συντακτικού περιορίστηκαν μόνο σε δύο συντακτικά φαινόμενα, λιγότερα στο σύνολο σε σχέση με τις πανελλαδικές του 2019 και πριν.

ΧΗΜΕΙΑ

Τα σημερινά θέματα της Χημείας κάλυπταν το μεγαλύτερο μέρος της ύλης με τα περισσότερα μόρια να συγκεντρώνονται στην οργανική χημεία, ιοντική ισορροπία και περιοδικό πίνακα.

Βασίζονταν κατά κύριο λόγο σε παραδείγματα και ασκήσεις του σχολικού βιβλίου. Οι μαθητές θα έπρεπε να διαχειριστούν ορθά των χρόνο τους, καθώς τα θέματα και τα ερωτήματά τους είχαν μεγάλη έκταση και απαιτούσαν ιδιαίτερη συγκέντρωση. Ωστόσο, οι μαθητές με μεθοδική και οργανωμένη προετοιμασία δεν θα αντιμετώπισαν ιδιαίτερες δυσκολίες στην επεξεργασία των θεμάτων.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ

Τα θέματα της πληροφορικής φέτος μπορούν να χαρακτηριστούν βατά, ελεγχόμενης δυσκολίας, με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να γράψουν όλοι οι μαθητές ανεξαρτήτως επιπέδου. Η ιδιαιτερότητα των φετινών θεμάτων στην Πληροφορική είναι η αλλαγή της κατανομής των μονάδων σε όλα τα θέματα, γεγονός που φαίνεται να άγχωσε αρκετούς υποψηφίους. Στην πράξη αποδείχτηκε ότι ο τρόπος δόμησης των θεμάτων ήταν βοηθητικός στην ανάπτυξη των απαντήσεων. Τα θέματα κάλυψαν επαρκώς όλη την ύλη (παλαιά και νέα).

Θέμα Α

Α1 Σωστό /Λάθος από τη βασική θεωρία

Α2 εφαρμογή θεωρίας

Α3, Α4 θεωρία σύντομης ανάπτυξης

Θέμα Β

Πρακτικά θέματα κατανόησης συγκεκριμένων ενοτήτων της ύλης

Θέμα Γ

Ιδιαίτερα βατό, με ερωτήματα που καθοδηγούσαν τον υποψήφιο αλλά και με ιδιαιτερότητες σε υπολογισμούς που χρειαζόταν λίγη εμπειρία σε τέτοιας μορφής θέματα.

Θέμα Δ

Θέμα που δεν ξέφυγε από την φιλοσοφία των θεμάτων Δ της τελευταίας πενταετίας με στρωτή εκφώνηση και ανάπτυξη που «πατάει» πάνω στη μεθοδολογία αντίστοιχων θεμάτων.

Θέματα – Απαντήσεις

https://www.en-taksi.gr/frontistiria/panelladikes2023/

https://www.en-taksi.gr/frontistiria/kozani/

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.