«Η κυβέρνηση πρέπει πρώτα να εργαστεί για την κάθαρση και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των πολιτών στον σιδηρόδρομο. Αυτό είναι που πρωτίστως πρέπει να κάνουμε» δηλώνει ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, εκφράζοντας παράλληλα την οδύνη του για το δυστύχημα στα Τέμπη.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, «η πιο έμπρακτη συγγνώμη θα είναι να αποδοθεί δικαιοσύνη σε όλα τα επίπεδα. Να τιμωρηθούν οι υπεύθυνοι, όποιοι και αν είναι και να υπάρξει μία συνολική ανάταξη του ΟΣΕ. Και όλα αυτά να γίνουν με αλήθεια, ενσυναίσθηση και μεγάλη ταχύτητα. Αυτά οφείλουμε να κάνουμε από σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων, αλλά και από υποχρέωση απέναντι στην ελληνική κοινωνία. Και δεσμευόμαστε ότι θα το κάνουμε».
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο υπουργός Εργασίας επισημαίνει ότι ο ΟΣΕ παραμένει διαχρονικά ένας πολύ προβληματικός οργανισμός και σημειώνει ότι, γι’ αυτό και η προσπάθεια που πρέπει να γίνει εκεί, είναι σαν μία σκυταλοδρομία, «το οποίο σημαίνει ότι, όσο και αν τρέξουν κάποιοι δρομείς, αν κάποιοι τρέξουν λιγότερο ή χάσουν τη σκυτάλη, τα προβλήματα παραμένουν…».
Ο κ. Χατζηδάκης υπογραμμίζει επίσης ότι, επειδή είναι ένα σύνθετο πρόβλημα, χρειάζεται και δράση πολυεπίπεδη: «Μία σοβαρή διοικητική ομάδα, ένα σύστημα ελέγχου, ώστε να παραδίδονται τα έργα μέσα στα χρονοδιαγράμματα, έλεγχος αυτών που δεν κάνουν τη δουλειά τους και, φυσικά, συνδυασμός της τηλεδιοίκησης με την τήρηση των πρωτοκόλλων και την ασφάλεια. Φυσικά και πρέπει να προταχθεί η τηλεδιοίκηση, αλλά η τηλεδιοίκηση χρειάζεται πάντοτε και τη διοικητική και εργασιακή κουλτούρα» τονίζει.
Ταυτόχρονα, σε ερώτηση σχετικά με την ανεργία, ο υπουργός Εργασίας απαντά ότι η μείωση της ανεργίας κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες δεν είναι αμελητέα, αλλά ούτε και τυχαία. «Αντίθετα», όπως εξηγεί, «είναι αποτέλεσμα της συνολικής οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης». Όσον αφορά στην ενίσχυση των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στο νέο τοπίο στην κατάρτιση, με έμφαση στις νέες πράσινες και ψηφιακές δεξιότητες: «Το πρόγραμμα της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) για την κατάρτιση 120.000 ανέργων σε δεξιότητες όπου οι επιχειρήσεις έχουν στη χώρα μας έλλειψη προσωπικού ή το πρόγραμμα αναβάθμισης δεξιοτήτων 150.000 εργαζομένων, με έμφαση στις ψηφιακές και στις πράσινες δεξιότητες». «Αυτά είναι μόνο η αρχή. Θα ακολουθήσουν και άλλα προγράμματα, με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ, ώστε, μέχρι το 2027, να έχουν λάβει πιστοποιητικό ολοκλήρωσης προγράμματος κατάρτισης 700.000 εργαζόμενοι και άνεργοι συμπολίτες μας» συμπληρώνει ο υπουργός Εργασίας.
Μεταξύ άλλων, ο κ. Χατζηδάκης γνωστοποιεί ότι, τις επόμενες ημέρες, θα γίνουν οι ανακοινώσεις για την τρίτη κατά σειρά αύξηση του κατώτατου μισθού, την οποία χαρακτηρίζει σημαντική, «που θα λαμβάνει υπόψη της δύο παράγοντες: αφενός την προστασία της ανταγωνιστικότητας και αφετέρου τη στήριξη των εργαζομένων, οι οποίοι πιέζονται ακόμα περισσότερο, λόγω του εισαγόμενου πληθωρισμού», ενώ προσθέτει ότι μπαίνουν σε εφαρμογή δύο βασικές δράσεις του προγράμματος «Σπίτι μου» για την παροχή προσιτής και ποιοτικής στέγης στους νέους, που είναι το πρόγραμμα χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων για νέους, ηλικίας 25-39 ετών και το πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη δωρεάν στέγαση ευάλωτων νέων, ηλικίας 25-39 ετών, που είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, σε ιδιωτικές κατοικίες, με καταβολή του ενοικίου στους ιδιοκτήτες από το Δημόσιο.
Αναφορικά με τη στήριξη του εισοδήματος των συνταξιούχων, ο υπουργός Εργασίας σχολιάζει ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, από το 2019 και μετά, μόνο θετικές παρεμβάσεις έχει κάνει στο εισόδημα των συνταξιούχων και επισημαίνει ότι το πρόγραμμα για τη νέα τετραετία θα έχει επιπλέον ουσιώδη πράγματα για τους συνταξιούχους και την τρίτη ηλικία.
Τέλος, όσον αφορά στις εκκρεμείς συντάξεις, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρει ότι το πολύ μεγάλο πρόβλημα με τις κύριες συντάξεις επιλύθηκε, διότι εκκαθαρίστηκε το σύνολο των εκκρεμών κύριων συντάξεων για την εξαετία 2016-2021, (με την εξαίρεση 4.000 εξαιρετικά προβληματικών περιπτώσεων από το 2021, για τις οποίες υπάρχουν νομικές περιπλοκές), ενώ πολύ σημαντική πρόοδος έχει σημειωθεί και στην απονομή των εκκρεμών επικουρικών συντάξεων.
«Από τις 80.000 επικουρικές που εκκρεμούσαν μήνες ή και χρόνια – και για τις οποίες έχει ήδη εκδοθεί η κύρια σύνταξη – ο ΕΦΚΑ εξέδωσε το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου τις 43.000. Δηλαδή, σε δύο μόλις μήνες, εκκαθαρίστηκε πάνω από το 50% του στοκ εκκρεμών επικουρικών!
Παράλληλα, στις 15 Μαρτίου, πρόκειται να καταβληθεί η προκαταβολή επικουρικής σύνταξης, που θεσμοθετήσαμε. Δικαιούχοι είναι ασφαλισμένοι για τους οποίους έχει εκδοθεί η κύρια σύνταξη και έχουν υποβάλει αίτηση επικουρικής, με βάση την τελευταία τροποποίηση, που εγκρίθηκε, πριν από την 31η Δεκεμβρίου 2022» υπογραμμίζει ο υπουργός Εργασίας.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη, στη δημοσιογράφο, Γεωργία Μπάρλα, για το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων
Ερ: Κύριε υπουργέ, μετά το πένθος των πρώτων ημερών για το δυστύχημα των Τεμπών, ξεκινάει η αναζήτηση των ευθυνών. Πιστεύετε αυτές θα αποδοθούν ή θα είναι μία ακόμη τραγωδία η οποία θα ξεχαστεί;
Απ: Θέλω καταρχάς να εκφράσω την οδύνη μου γι’ αυτό που συνέβη στα Τέμπη. Ήταν μία απίστευτη τραγωδία και, όπως σε κάθε τραγωδία, έτσι και εδώ, αυτό που χρειάζεται είναι κάθαρση.
Ξέρετε, πολλές φορές στην Ελλάδα, εξαντλούμαστε στα μεγάλα και παχιά λόγια, τα οποία, στη συνέχεια, δεν γίνονται πράξη. Πόσες φορές έχετε ακούσει φράσεις, όπως «θα φτάσει το μαχαίρι στο κόκκαλο», «θα χυθεί άπλετο φως» κτλ και μετά δεν γίνεται τίποτα…
Πιστεύω, λοιπόν, ότι η πιο έμπρακτη συγγνώμη θα είναι να αποδοθεί δικαιοσύνη σε όλα τα επίπεδα. Να τιμωρηθούν οι υπεύθυνοι, όποιοι και αν είναι και να υπάρξει μία συνολική ανάταξη του ΟΣΕ. Και όλα αυτά να γίνουν με αλήθεια, ενσυναίσθηση και μεγάλη ταχύτητα. Αυτά οφείλουμε να κάνουμε από σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων, αλλά και από υποχρέωση απέναντι στην ελληνική κοινωνία. Και δεσμευόμαστε ότι θα το κάνουμε!
Ερ: Ποιος ευθύνεται που δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα της τηλεδιοίκησης στους ελληνικούς σιδηροδρόμους;
Απ: Στο υπουργικό συμβούλιο, ο πρωθυπουργός ζήτησε ακόμη μία φορά συγγνώμη – κάτι όχι αυτονόητο για τα δεδομένα του ελληνικού πολιτικού συστήματος – και, στη συνέχεια, είπε ότι η κύρια ευθύνη ανήκει σε εμάς, διότι εμείς κυβερνάμε.
Ταυτόχρονα, δεν νομίζω ότι υπάρχει κανείς Έλληνας που να αρνείται το γεγονός ότι όλοι όσοι κυβέρνησαν φταίνε λιγότερο ή περισσότερο για τα επίμονα προβλήματα των ελληνικών σιδηροδρόμων. Ο ΟΣΕ παραμένει διαχρονικά ένας πολύ προβληματικός οργανισμός. Γι’ αυτό και η προσπάθεια που πρέπει να γίνει εκεί, είναι σαν μία σκυταλοδρομία, το οποίο σημαίνει ότι, όσο και αν τρέξουν κάποιοι δρομείς, αν κάποιοι τρέξουν λιγότερο ή χάσουν τη σκυτάλη, τα προβλήματα παραμένουν…
Ερ: Τι εννοείτε;
Απ: Θα το εικονογραφήσω με ένα παράδειγμα από την προσωπική μου εμπειρία, καθώς είχα παλιότερα διατελέσει υπουργός Μεταφορών.
Στην πρώτη μου θητεία, στις 4 Σεπτεμβρίου 2008, εγκαινίασα τη διπλή γραμμή ηλεκτροκίνησης-τηλεδιοίκησης στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Λάρισα, στο τμήμα, δηλαδή, που έγινε το δυστύχημα. Στη συνέχεια, έφυγα από το υπουργείο.
Όταν επέστρεψα, το 2012, η τηλεδιοίκηση σε εκείνο το κομμάτι είχε σε μεγάλο βαθμό καταστραφεί, καθώς διάφορες συμμορίες είχαν αναλάβει δράση. Βρεθήκαμε τότε πάλι στο σημείο μηδέν. Ξεκινήσαμε να ετοιμάζουμε, λοιπόν, όταν ξαναβρέθηκα στο υπουργείο (Ιουν. 2012-Ιουν. 2013) νέα σύμβαση για το ίδιο έργο. Αυτή τελικά υπογράφηκε από τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη το 2014, καθώς είχα φύγει εν τω μεταξύ από το υπουργείο.
Τέσσερα χρόνια μετά, το 2018, ρωτάω ως βουλευτής της αντιπολίτευσης τον κ. Σπίρτζη: «Πού είναι η τηλεδιοίκηση;». Μου απαντάει: «Μέχρι το 2019, θα έχει γίνει». Προφανώς, το 2019 δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση. Ξαναβρεθήκαμε, λοιπόν, στο σημείο μηδέν και, παρά τις προσπάθειες που έγιναν από τότε, καθυστέρησε και άλλο. Γι’ αυτό τον λόγο και μιλώ για σκυταλοδρομία, διότι, για να λυθούν τα προβλήματα του ΟΣΕ, απαιτείται μία σφαιρική και ολιστική προσπάθεια!
Ερ: Τι συγκεκριμένα, όμως, πρέπει να γίνει για να αποκτήσει η χώρα ασφαλή τρένα;
Απ: Κοιτάξτε, σε αυτές τις περιπτώσεις ο καθένας λέει το δικό του και, συνήθως, όσο λιγότερο σχετικός είναι, τόσο περισσότερο επιμένει. Ο ένας σου λέει «κάνε την τηλεδιοίκηση τώρα», ο άλλος σου λέει «βάλε σταθμάρχες», ο τρίτος σου λέει «διώξτους όλους» κ.ο.κ.
Ο κ. Γεραπετρίτης έκανε κάποιες ανακοινώσεις και τις επόμενες εβδομάδες θα ξεδιπλωθεί ο σχεδιασμός της κυβέρνησης. Εγώ μπορώ να σας μιλήσω, βάσει της πείρας μου, επειδή, όπως σας είπα, έχω περάσει από το υπουργείο και ασχολήθηκα πολύ με το θέμα.
Ακριβώς, λοιπόν, επειδή είναι ένα σύνθετο πρόβλημα, χρειάζεται και δράση πολυεπίπεδη: Μία σοβαρή διοικητική ομάδα, ένα σύστημα ελέγχου, ώστε να παραδίδονται τα έργα μέσα στα χρονοδιαγράμματα, έλεγχος αυτών που δεν κάνουν τη δουλειά τους και, φυσικά, συνδυασμός της τηλεδιοίκησης με την τήρηση των πρωτοκόλλων και την ασφάλεια.
Φυσικά και πρέπει να προταχθεί η τηλεδιοίκηση, αλλά η τηλεδιοίκηση χρειάζεται πάντοτε και τη διοικητική και εργασιακή κουλτούρα. Να σας φέρω ένα παράδειγμα, για να μην φαίνεται τεχνικό: στο ατύχημα του Μπράλου το 2008, παρά την ύπαρξη τηλεδιοίκησης σε ένα τμήμα του σιδηροδρόμου, ο μηχανοδηγός αγνόησε την ειδοποίηση του συστήματος. Το αποτέλεσμα ήταν να συγκρουστούν μία επιβατική αμαξοστοιχία με τα αποκομμένα βαγόνια της προπορευόμενης εμπορικής. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, γιατί επιμένω στο ότι το πρόβλημα είναι πολυεπίπεδο και γι’ αυτό αντίστοιχα χρειάζεται και μία πολυεπίπεδη προσέγγιση!
Ερ: Με δεδομένο ότι ο χρόνος μετρά αντίστροφα για τις εκλογές, σας φοβίζει το ενδεχόμενο η οργή του κόσμου να εκδηλωθεί μέσω μίας αντισυστημικής ψήφου, που θα ανατρέψει τα δεδομένα;
Απ: Είμαστε ακόμα μπροστά στην τραγωδία και στις πληγές που έχει δημιουργήσει σε όλη την κοινωνία. Δεν πιστεύω ότι αυτή την ώρα η πλειονότητα των αναγνωστών μας ενδιαφέρεται για το τι θα γίνει στις εκλογές.
Εγώ, ως μέλος της κυβέρνησης, έχω την υποχρέωση, να πω ότι η κυβέρνηση, πέρα και πριν από τις εκλογές, πρέπει πρώτα να εργαστεί για την κάθαρση και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των πολιτών στον σιδηρόδρομο. Αυτό είναι που πρωτίστως πρέπει να κάνουμε.
Οι εκλογές ούτως ή άλλως θα γίνουν σύντομα. Οι Έλληνες θα αξιολογήσουν το κάθε κόμμα με τα καλά του και τα κακά του, τι μπορεί να προσφέρει στην πατρίδα, πώς μπορεί να χειριστεί δύσκολες καταστάσεις.
Αυτή, όμως, τη στιγμή βασική μας έγνοια είναι να σκύψουμε πάνω από το πρόβλημα και να το αντιμετωπίσουμε, όσο καλύτερα γίνεται. Να κλείσουν, όσο το περισσότερο γίνεται, οι πληγές των συγγενών των θυμάτων και της κοινωνίας και οι Έλληνες να δουν ότι γίνεται μία σοβαρή προσπάθεια στο ζήτημα των σιδηροδρόμων!
Ερ: Παρά την αποκλιμάκωση της ανεργίας, που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια, το ποσοστό εξακολουθεί να παραμένει διψήφιο. Με ποιες δράσεις σκοπεύετε να μειώσετε περαιτέρω την ανεργία, αλλά και να ενισχύσετε τις δεξιότητες του εργατικού δυναμικού, λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι, καθημερινά, πολλές επιχειρήσεις αδυνατούν σε μεγάλο βαθμό να βρουν εργατικό δυναμικό με εξειδικευμένες ψηφιακές δεξιότητες, τη στιγμή που η ζήτηση γι’ αυτές τις δεξιότητες παρουσιάζει συνεχώς σημαντική αύξηση. Πώς θα δοθεί λύση σε αυτό το πρόβλημα;
Απ: Θυμίζω ότι η ανεργία τον Ιανουάριο ήταν μόλις πάνω από το διψήφιο. Για την ακρίβεια, το εποχικά διορθωμένο ποσοστό ήταν 10,6%. Μία μείωση, δηλαδή 7 ποσοστιαίων μονάδων, από το 17,5% που μας την παρέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ το καλοκαίρι του 2019. Μία μείωση που δεν είναι αμελητέα, αλλά ούτε και τυχαία.
Αντίθετα, είναι αποτέλεσμα της συνολικής οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης. Της μείωσης των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών. Της απλοποίησης των αδειοδοτικών διαδικασιών. Των δομικών μεταρρυθμίσεων: Ο νόμος για την Προστασία της Εργασίας. Ο νόμος «Δουλειές Ξανά» και τα εργαλεία του, όπως το επίδομα εργασίας, που στηρίζουν τους ανέργους να αναζητήσουν ενεργά εργασία και, φυσικά, το νέο τοπίο στην κατάρτιση, με έμφαση στις νέες πράσινες και ψηφιακές δεξιότητες: Το πρόγραμμα της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) για την κατάρτιση 120.000 ανέργων σε δεξιότητες όπου οι επιχειρήσεις έχουν στη χώρα μας έλλειψη προσωπικού ή το πρόγραμμα αναβάθμισης δεξιοτήτων 150.000 εργαζομένων, με έμφαση στις ψηφιακές και στις πράσινες δεξιότητες. Αυτά είναι μόνο η αρχή. Θα ακολουθήσουν και άλλα προγράμματα, με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ, ώστε, μέχρι το 2027, να έχουν λάβει πιστοποιητικό ολοκλήρωσης προγράμματος κατάρτισης 700.000 εργαζόμενοι και άνεργοι συμπολίτες μας.
Ερ: Όπως έχει εξαγγελθεί, ένας από τους βασικούς στόχους της ΝΔ για την επόμενη τετραετία σε περίπτωση που σχηματίσει κυβέρνηση, μετά τις επικείμενες εθνικές εκλογές, είναι καλύτεροι και μεγαλύτεροι μισθοί για όλους. Επίσης, βρισκόμαστε εν αναμονή της εισήγησής σας για τον προσδιορισμό του ύψους της νέας αύξησης του κατώτατου μισθού. Πού θα κυμαίνεται το ποσοστό της αύξησης;
Απ: Σημειώνω, κατ’ αρχάς, ότι ο κατώτατος μισθός έχει ήδη αυξηθεί δύο φορές. Πήγε από τα 650 ευρώ στα 713 ευρώ και σε αυτό προσθέστε και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών.
Σημειώνω, επίσης, ότι, σύμφωνα με τα ετήσια αποτελέσματα του συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ», είχαμε το 2022 σε σχέση με το 2019 μία αύξηση των μέσων μηνιαίων αποδοχών των μισθωτών κατά 12,4%. Πράγμα που δείχνει πως δεν αυξήθηκε μόνο ο κατώτατος μισθός, αλλά αυξήθηκαν οι μισθοί συνολικά. Για παράδειγμα, οι εργαζόμενοι που αμείβονται με 1.000 ευρώ και πάνω, ήταν 23% περισσότεροι το 2022 από ό,τι ήταν το 2019.
Τώρα, τις επόμενες ημέρες, θα προχωρήσουμε στις ανακοινώσεις για την τρίτη κατά σειρά αύξηση του κατώτατου μισθού. Θα είναι μία αύξηση σημαντική, που θα λαμβάνει υπόψη της δύο παράγοντες: αφενός την προστασία της ανταγωνιστικότητας και αφετέρου τη στήριξη των εργαζομένων, οι οποίοι πιέζονται ακόμα περισσότερο, λόγω του εισαγόμενου πληθωρισμού.
Ερ: Ένα μεγάλο ζητούμενο για τους νέους είναι η εξασφάλιση αξιοπρεπούς και προσιτής στέγης για το ξεκίνημα της ζωής τους. Στο πλαίσιο αυτό, θα εφαρμοστεί ένα πλέγμα δράσεων, μεταξύ των οποίων είναι τα χαμηλότοκα δάνεια και το πρόγραμμα «Κάλυψη». Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα; Είναι στις προθέσεις σας να υπάρξει συνέχεια αυτών των πρωτοβουλιών;
Απ: Τις προηγούμενες ημέρες, υπεγράφησαν και δημοσιεύθηκαν οι σχετικές Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, ώστε, πρώτον, να ξεκινήσει το πρόγραμμα χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων για νέους, ηλικίας 25-39 ετών, από το οποίο αναμένεται να ωφεληθούν 10.000 νέοι.
Ήδη, από την επόμενη εβδομάδα, θα βγει η πρόσκληση προς τις τράπεζες και, μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή, οι νέοι θα μπορούν να υποβάλουν αίτηση.
Είναι ένα πρόγραμμα για το οποίο, όπως έχω πει, είμαστε διατεθειμένοι να διπλασιάσουμε τον προϋπολογισμό, σε περίπτωση που εξαντληθούν οι υπάρχοντες πόροι.
Δεύτερον, να ξεκινήσει, μέσα στον Μάρτιο, το πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη δωρεάν στέγαση ευάλωτων νέων, ηλικίας 25-39 ετών, που είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, σε ιδιωτικές κατοικίες, με καταβολή του ενοικίου στους ιδιοκτήτες από το Δημόσιο. Στόχος σε αυτή τη φάση είναι να στεγαστούν, μέσω του προγράμματος, 3.000 ωφελούμενοι, 25-39 ετών, με την αξιοποίηση τουλάχιστον 1.000 κατοικιών.
Μπαίνουν, λοιπόν, σε εφαρμογή δύο βασικές δράσεις του προγράμματος «Σπίτι μου» για την παροχή προσιτής και ποιοτικής στέγης στους νέους μας!
Ερ: Πρόσφατα, ανακοινώσατε μία έκτακτη οικονομική ενίσχυση για τους συνταξιούχους με προσωπική διαφορά. Πώς σχολιάζετε την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ για «εμπαιγμό των συνταξιούχων» από την κυβέρνηση; Υπάρχει δημοσιονομικό περιθώριο για επιπρόσθετη στήριξη του εισοδήματος των συνταξιούχων;
Απ: Εμπαιγμός θα ήταν, αν είχαμε θυμηθεί τους συνταξιούχους, λίγο πριν τις εκλογές, όπως έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2019, αφού πρώτα είχε κάνει 17 διαφορετικές αρνητικές παρεμβάσεις στο εισόδημα των συνταξιούχων, καταπατώντας τις υποσχέσεις που τους είχε δώσει.
Σε αντιδιαστολή, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, από το 2019 και μετά, μόνο θετικές παρεμβάσεις έχει κάνει στο εισόδημα των συνταξιούχων: Με τον νόμο Βρούτση, 225.000 συνταξιούχοι με πάνω από 30 έτη ασφάλισης είδαν αυξήσεις έως 8% και άλλοι 550.000 «ροκάνισαν» την προσωπική τους διαφορά. Αυξήσαμε το εισόδημά τους, μειώνοντας τον φορολογικό συντελεστή από το 22% στο 9%. Ήραμε το πλαφόν των 1.300 ευρώ για όσους λαμβάνουν κύρια και επικουρική σύνταξη. Αυξήσαμε το ποσοστό της σύνταξης που καταβάλλεται στους εργαζόμενους συνταξιούχους από το 40% στο 70%. Αυξήσαμε τις εθνικές συντάξεις των ομογενών. Στις αρχές του χρόνου, προχωρήσαμε με τις τρεις διαφορετικές και μόνιμες αυξήσεις του εισοδήματός τους – αύξηση του 7,75% στις συντάξεις, κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, 4η δόση επανυπολογισμού του ν. Βρούτση, καθώς και στην έκτακτη ενίσχυση των 250 ευρώ για τους χαμηλοσυνταξιούχους. Όλα αυτά τα θυμούνται οι συνταξιούχοι, διότι η συντριπτική πλειονότητά τους ανήκει σε μία ή περισσότερες από αυτές τις κατηγορίες.
Τώρα, συνεχίζοντας στην ίδια ακριβώς κατεύθυνση και πάντα με βάση τις αντοχές της οικονομίας, προχωρήσαμε και στη στήριξη των συνταξιούχων με προσωπική διαφορά.
Άρα, για ποιον εμπαιγμό μιλάμε; Πόσω μάλλον, όταν το πρόγραμμα μας για τη νέα τετραετία θα έχει επιπλέον ουσιώδη πράγματα για τους συνταξιούχους και την τρίτη ηλικία!
Ερ: Υπάρχει, ωστόσο, ακόμη το ζήτημα των εκκρεμών επικουρικών συντάξεων…
Απ: Σημειώνω κατ’αρχάς το γεγονός ότι και εσείς, αλλά και όλοι οι συνάδελφοί σας, με ρωτάτε πλέον μόνο για τις επικουρικές και όχι για τις κύριες. Αυτό αποδεικνύει ότι το πολύ μεγάλο πρόβλημα με τις κύριες συντάξεις επιλύθηκε, διότι εκκαθαρίσαμε το σύνολο των εκκρεμών κύριων συντάξεων για την εξαετία 2016-2021, (με την εξαίρεση 4.000 εξαιρετικά προβληματικών περιπτώσεων από το 2021, για τις οποίες υπάρχουν νομικές περιπλοκές). Μόνο την τελευταία διετία, έχουν βγει πάνω από 510.000 συντάξεις, που είναι ρεκόρ όλων των εποχών!
Πλέον, η σύνταξη, από εκεί που το 2019 έπαιρνε κατά μέσο όρο 18 μήνες, για να βγει, τώρα βγαίνει στους 2 μήνες. Βγαίνει, δηλαδή, στις 60 ημέρες στην Ελλάδα, όταν στη Γερμανία βγαίνει στις 74!
Ερ: Πείτε μας, όμως και για τις επικουρικές.
Απ: Πολύ σημαντική πρόοδος έχει σημειωθεί και εδώ. Από τις 80.000 επικουρικές που εκκρεμούσαν μήνες ή και χρόνια – και για τις οποίες έχει ήδη εκδοθεί η κύρια σύνταξη – ο ΕΦΚΑ εξέδωσε το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου τις 43.000. Δηλαδή, σε δύο μόλις μήνες, εκκαθαρίστηκε πάνω από το 50% του στοκ εκκρεμών επικουρικών!
Παράλληλα, στις 15 Μαρτίου, πρόκειται να καταβληθεί η προκαταβολή επικουρικής σύνταξης, που θεσμοθετήσαμε. Δικαιούχοι είναι ασφαλισμένοι για τους οποίους έχει εκδοθεί η κύρια σύνταξη και έχουν υποβάλει αίτηση επικουρικής, με βάση την τελευταία τροποποίηση, που εγκρίθηκε, πριν από την 31η Δεκεμβρίου 2022.
Η αποζημίωση ισούται με 100 ευρώ για κάθε μήνα καθυστέρησης της επικουρικής, για επικουρικές συντάξεις γήρατος και στα 50 ευρώ για επικουρικές συντάξεις, λόγω αναπηρίας.
Με άλλα λόγια, εάν κάποιος περιμένει έναν χρόνο να πάρει την επικουρική σύνταξη, λόγω γήρατος, θα εισπράξει, έως τα μέσα Μαρτίου, εφάπαξ 1.200 ευρώ, εάν περιμένει δύο χρόνια 2.400 ευρώ κ.ο.κ. Και εδώ, λοιπόν, πιστεύω ότι η κυβέρνηση έχει να επιδείξει σαφή θετικά αποτελέσματα.
ΑΠΕ ΜΠΕ
Στέλιος Κ,καθηγητης,βολιωτης.
- Edit
Αρχιτεμπελχανα ,δυο φορές ήσουν υπουργός Μεταφορων,
θα μας κάνεις και κήρυγμα για απόδοση ευθυνών και για δικαιοσυνη!
Κάναμε εθνικό θέμα, μετά το εθνικό πένθος τις συγνώμεςκαι την παραίτηση των άλλων που δεν δούλεψαν ποτέ στη ζωή τους κι αν δεν ήταν γόνοι πρωθυπουργων ,δε θα τους γνώριζε κανεις.
Μαζί με τους δύο ,έχουμε κι εσένα φουκαρα άνθρωπε και καρμιρη.
Εσεις που δε δουλεψατε μια μέρα,δε βγάλατε ψωμί με τον ιδρώτα του προσώπου,τωρα,μετά από χρόνια τεμπελιάς, τωρα θα εργασθείτε για το καλό του τοπου.
Κι εσύ,γερο λαδα,έχεις έναν λόγο παραπάνω, να το βουλωσεις,μιας και ήσουν δύο φορες υπουργός,την τύφλα μας,( σου)Μεταφορών.
Η πολιτική αρχίζει απ το ψωμί,αφού δε δουλεψατε ποτέ δεν κουραστηκατε ,να βγάλετε το ψωμί σας,δεν έχετε θέση στην πολιτική.
Παραφραζοντας εδώ,τα λόγια του Γ.Ριτσου” ο ουρανός αρχίζει απ το ψωμι”