Λευτέρης Ιωαννίδης: «Μια απάντηση στους κ. Μαλούτα και Κυριακίδη σχετικά με την Egnatia Aviation και το αεροδρόμιο Κοζάνης»



Στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 9/3/2022, ο κ. Δήμαρχος παρουσιάζοντας ασύνδετα και μπερδεμένα στοιχεία, ημερομηνίες και αναρτήσεις, προσπάθησε να δείξει πως για την αποχώρηση της Egnatia Aviation από την Κοζάνη, δεν φταίει κανείς άλλος παρά μόνο η οικονομική κρίση, ο covid και η ίδια η εταιρεία. 

Προφανώς ο κ. Μαλούτας ήταν ο μόνος που δεν είχε καταλάβει ότι, η προβληματική λειτουργία του αεροδρομίου της Κοζάνης έθετε πολλά εμπόδια στην ομαλή δραστηριότητα της εταιρείας, με τα καμπανάκια για την βιωσιμότητα της επένδυσης στην Κοζάνη να χτυπάνε εδώ και πάρα πολλούς μήνες και με τους υποψήφιους νέους σπουδαστές (γιατί κ. Μαλούτα νέοι σπουδαστές ήρθαν) να μην επιθυμούν να εκπαιδευτούν στην Κοζάνη και να ζητούν να πηγαίνουν στην Καβάλα, εξαιτίας αποκλειστικά των προβλημάτων του αεροδρομίου, το οποίο καθυστερούσε την πτητική τους εκπαίδευση.

Το τραγικότερο είναι ότι ο Δήμαρχος Κοζάνης, κατέφυγε ακόμα και στην αναπαραγωγή ανεπιβεβαίωτων αναρτήσεων από διάφορα blogs, ώστε να «δικαιολογήσει» την επιλογή της εταιρείας να μετακινηθεί στο αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα μέσα από έναν συλλογισμό του κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του, προκειμένου οι απαντήσεις για την αποχώρηση της εταιρείας να απαντώνται με τέτοιο τρόπο ώστε να βολεύει τον ίδιο.

Σε συνέντευξη του στο TOP Channel, ο κ. Μαλούτας για άλλη μια φορά συνέχισε να παραπλανά τους πολίτες με ψευδή στοιχεία για να υποτιμήσει την παρουσία της στην Κοζάνη. Επανέλαβε και μάλιστα με βεβαιότητα(!), πως η εταιρεία απασχολούσε προσωπικό μετρημένο στα δάχτυλα του ενός χεριού. Αν όμως πραγματικά είχε ενδιαφερθεί για τα ζητήματα της εταιρείας, θα γνώριζε ότι περισσότεροι από δέκα συμπολίτες μας εργάστηκαν στην Egnatia Aviation και πολλοί περισσότεροι επαγγελματίες είχαν έμμεση σχέση εργασίας. Δεν πρέπει όμως να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι η προστιθέμενη αξία της παρουσίας της εταιρείας στην περιοχή είναι πολύ μεγαλύτερη.

Στη λίστα με τα κρίσιμα γεγονότα που παρέθεσε ο Δήμαρχος, απέφυγε να αναφέρει ότι, τον Δεκέμβριο του 2019 φέραμε το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο προτείνοντας να υιοθετήσει ο Δήμος Κοζάνης την πρόταση μας για συνολική αναβάθμιση του αεροδρομίου «Φίλιππος» της Κοζάνης και την μετατροπή – αξιοποίηση του  σε αεροδρόμιο γενικής αεροπορίας, στοχεύοντας στο να γίνει η Κοζάνη το κέντρο της Γενικής Αεροπορίας στη Βόρεια Ελλάδα. Πως όμως να μην το αγνοήσει αφού δεν αποδέχτηκε ποτέ την παραπάνω πρόταση, υποτίμησε την σημασία της συγκεκριμένης επένδυσης και δεν είδε ποτέ την στρατηγική και αναπτυξιακή της διάσταση ακόμη και στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης. 

Ο Δήμαρχος Κοζάνης κατέφυγε και σε έναν ακόμα ακροβατικό συλλογισμό, αφού συμπέρανε αυθαίρετα ότι, ένας μεγάλος αριθμός πιλότων που προέρχεται από την Μέση Ανατολή ήταν φυσικό να επιλέξει την Καβάλα και όχι την Κοζάνη, λόγω του έχει θάλασσα και καλύτερες καιρικές συνθήκες! 

Την απάντηση στο πρωτοφανές και δυσάρεστο για τους δημότες της πόλης που «δημαρχεύει» ερώτημα του Δημάρχου, δίνουν οι ίδιοι οι σπουδαστές που πέρασαν από την Κοζάνη, οι οποίοι με αναρτήσεις τους σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανέδειξαν την αγάπη τους για την Κοζάνη, αποδεικνύοντας ότι το πρόβλημα δεν είναι η πόλη και η… θάλασσα αλλά η προβληματική λειτουργία του αεροδρομίου που ο κ. Μαλούτας ακόμα αγνοεί!

Η μόνη διαφορά που είχε η Κοζάνη με την Καβάλα, είναι ότι στην Καβάλα το πολιτικό και αυτοδιοικητικό προσωπικό της περιοχής επιθυμούσαν την επένδυση περισσότερο από την Κοζάνη.

Οι πρωτοβουλίες του κ. Μαλούτα, για να στηρίξει την εταιρεία και την επένδυση, ήταν ένα μονοήμερο ταξίδι στις εγκαταστάσεις της εταιρείας με τον κ. Κυριακίδη και μια επιστολή. Αυτά όμως δεν αρκούν για να πείσουν τους πολίτες, πως έγιναν αυτά που έπρεπε για να μην έχουμε αυτή την δυσάρεστη κατάληξη για την περιοχή μας. Τα ερωτήματα για τις επιλογές που είχε ο Δήμαρχος για να κρατήσει την Egnatia Aviation εδώ που προκύπτουν αβίαστα είναι:

  1. Γιατί δεν δρομολόγησε μια συνάντηση κατευθείαν με τις αρμόδιες υπηρεσίες (Υ.Π.Α, Α.Π.Α κ.α.) και τον αρμόδιο υπουργό ώστε να προωθήσει το θέμα της αξιοποίησής του αεροδρομίου στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο;
  2. Γιατί δεν κινητοποίησε τις υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις της περιοχής ώστε μεθοδευμένα και συντονισμένα να προωθηθεί το θέμα της αξιοποίησης του αεροδρομίου;
  3. Γιατί δεν το έθεσε ως μείζον ζήτημα για την περιοχή  σε συναντήσεις, συσκέψεις και διαβουλεύσεις σχετικά με το σχεδιασμό για τη δίκαιη μετάβαση της περιοχής;

Η μεγαλύτερη ευθύνη του κ. Μαλούτα δεν είναι στο ότι δεν κατάφερε να κρατήσει την εταιρεία στην περιοχή. Η τεράστια πολιτική ευθύνη του είναι πως ουδέποτε επί της ουσίας προσπάθησε! 

Για την αποχώρηση της εταιρείας από την περιοχή, υπάρχουν ευθύνες σε πολλαπλά επίπεδα (πολιτικά και υπηρεσιακά), από την μεριά όμως του Δήμου την βασική ευθύνη φέρουν αυτοί που το διαχειρίστηκαν, δηλαδή ο κ. Δήμαρχος και ο αρμόδιος -τότε- αντιδήμαρχος κ. Κυριακίδης. 

Δεν θα ήθελα επίσης να αφήσω αναπάντητη την πρόκληση του κ. Κυριακίδη στο δημοτικό συμβούλιο, ο οποίος κλείνοντας την τοποθέτησή του και απευθυνόμενος κλασσικά προς την… εξέδρα, αναρωτήθηκε «ρητορικά» για το ποιος έκανε τις ενέργειες για να έρθει η εταιρεία στην Κοζάνη λέγοντας πως ουσιαστικά δεν στρώσαμε εμείς το περιβάλλον για τον ερχομό της Egnatia Aviation αλλά ήταν καθαρά πρωτοβουλία της ίδιας.

Η συγκεκριμένη αναφορά του κ. Κυριακίδη ενσωματώνει όλη η προβληματική προσέγγιση της νυν δημοτικής αρχής για το ζήτημα, από την αλήστου μνήμης προεκλογική αναφορά του κ. Μαλούτα για έναν συμπολίτη μας (!) από την Χαραυγή που τον έφερε σε επαφή με την εταιρεία, μέχρι και την χθεσινή αναφορά του κ. Κυριακίδη, καταδεικνύεται ότι η συγκεκριμένη δημοτική αρχή έχει ως στρατηγικό στόχο να απαξιώσει ότι παρέλαβε. Τα αρνητικά αποτελέσματα όμως αυτής της στάσης τα εισπράττει δυστυχώς η πόλη και η περιοχή.

Τέλος, τις τελευταίες μέρες βρίσκεται σε εξέλιξη μια προσπάθεια να «ξεπλυθεί» η ευθύνη αυτών που είτε αδράνησαν, είτε λειτούργησαν με τρόπο που εξώθησε την επιχείρηση σε αποχώρηση, χρησιμοποιώντας την γραμμή Μαλούτα (με ασύνδετα και αποσπασματικά δημοσιεύματα). Ευτυχώς όμως δεν έχουμε μνήμη χρυσόψαρου και η ευθύνη για την χαμένη ευκαιρία για την περιοχή θα βαραίνει αυτούς που δεν έπραξαν όσα όφειλαν να πράξουν.

Λευτέρης Ιωαννίδης, πρώην Δήμαρχος Κοζάνης

Ένα σχόλιο στο άρθρο “Λευτέρης Ιωαννίδης: «Μια απάντηση στους κ. Μαλούτα και Κυριακίδη σχετικά με την Egnatia Aviation και το αεροδρόμιο Κοζάνης»

  1. Στην εταιρία εκπαίδευσης πιλότων Egnatia Aviation «περνά» για 40 χρόνια το παλιό στρατιωτικό αεροδρόμιο στον Αμυγδαλεώνα Καβάλας, προκειμένου η εταιρεία να μεταφέρει τις δραστηριότητές εκπαίδευσης πιλότων από την Κοζάνη στο φυσικό της χώρο, την περιοχή της Καβάλας. Η αποχώρηση της εταιρείας από την Κοζάνη δρομολογήθηκε για τα τέλη Μαρτίου, και έχει προκαλέσει αίσθηση σε ότι αφορά την απώλεια μιας υποδομής για τη Δυτική Μακεδονία. Στις ίδιες εγκαταστάσεις δρομολογείται και η μεταφορά των υφιστάμενων υποδομών και δραστηριοτήτων που διατηρεί σήμερα η εταιρεία στην Καβάλα. Η συμφωνία που υπογράφηκε από την Εταιρεία με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας περιλαμβάνει τη μίσθωση του χώρου του παλιού στρατιωτικού αεροδρομίου στην Καβάλα έναντι 15.000 ευρώ το μήνα για τα 5 πρώτα χρόνια, ενώ η υπογραφή της έχει ανακοινωθεί επισήμως από το Δεκέμβρη του 2021 όπως διαβάζουμε και στο έγκυρο ypodomes.com .
    Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας (και Βουλευτής Καβάλας) Νίκος Παναγιωτόπουλος υπέγραψε απόφαση για διενέργεια νέου δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού για την εκμίσθωση των εγκαταστάσεων του στρατιωτικού αεροδρομίου του Αμυγδαλεώνα. Όπως αναφέρει το kavalapost, “σε περίπτωση που αυτήν τη φορά δεν υπάρξουν ενστάσεις, δεν αποκλείεται η «κατοχύρωση» της έκτασης στην Egnatia Aviation να σημάνει και την «επιστροφή» της σχολής πιλότων στη φυσική της έδρα, την Καβάλα”.
    Διαβάζουμε σε ρεπορτάζ του kavalapost.gr: “Εδώ και σχεδόν μία δεκαετία «συζητείται» το ενδεχόμενο -αλλά και η ανάγκη- αξιοποίησης του στρατιωτικού αεροδρομίου του Αμυγδαλεώνα Καβάλας, με κύριο «αίτημα» αυτό της μετεγκατάστασης εκεί των δραστηριοτήτων της καβαλιώτικης σχολής πιλότων Egnatia Aviation. Μάλιστα, το 2017 όλα έδειχναν ότι το θέμα θα «προχωρήσει», ωστόσο τον διαγωνισμό που τότε είχε προκηρυχθεί είχε «μπλοκάρει» η Fraport, η εταιρία που λίγο πριν είχε εξασφαλίσει την παραχώρηση και εκμετάλλευση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, ανάμεσά τους και το «Μέγας Αλέξανδρος» της Καβάλας [διαβάστε περισσότερα πατώντας εδώ]. Μετά και την εξέλιξη αυτή, η Egnatia Aviation αναγκάστηκε να μεταφέρει μέρος των δραστηριοτήτων της στο αεροδρόμιο «Φίλιππος» της Κοζάνης…”
    Ο Βουλευτής Καβάλας της ΝΔ Μακάριος Λαζαρίδης, έδωσε με δήλωση του “τέλος στη φημολογία” περί εγκατάστασης μεταναστών και δημιουργίας νέων HOT SPOT στο αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα λέγοντας χαρακτηριστικά: “Δεν πρόκειται να αφήσουμε μια επένδυση 10 εκατομμυρίων να πάει χαμένη”, αναφερόμενος στις εγκαταστάσεις που δρομολογούσε να δημιουργήσει η Egnatia Aviation στο αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα.
    Ανακοινώνεται η μίσθωση του Αεροδρομίου του Αμυγδαλεώνα στην Egnatia Aviaton.
    Διαβάζουμε στο KAVALANEWS.GR: “Αρχίζουν από την Δευτέρα (δηλ. 7 Φεβρουαρίου) καιρού επιτρέποντος, οι εργασίες στο παλιό στρατιωτικό αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα. Σχετικά με τις εργασίες, όπως εξηγεί στο KavalaNews ο διευθύνων σύμβουλος της Egnatia Aviation, Δημήτρης Λυμπεράκης, αφορούν την πρώτη φάση, όπως συντήρηση και αναβάθμιση του διαδρόμου και της πίστας. Τα έργα αυτά υπολογίζεται να κρατήσουν 2-3 μήνες, ενώ αναμένεται και η αδειοδότηση από την υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Από εκεί και πέρα θα αρχίσει η δεύτερη φάση του έργου, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την ανέγερση κτιρίων, κοιτώνες για τους σπουδαστές της σχολής.”
    Τρεις εβδομάδες αργότερα, στην Κοζάνη φτάνει η δυσάρεστη είδηση της μεταφοράς όλης της δραστηριότητας της σχολής πιλότων Egnatia Aviation στην Καβάλα εντός 40 ημερών, μετά την απόφαση της εταιρείας να αποχωρήσει από την Κοζάνη. Στη λιτή ανακοίνωση της εταιρίας διαβάζουμε: “Η Egnatia Aviation σας ενημερώνει ότι λόγω των συνεχόμενων προβλημάτων και περιορισμών που προκύπτουν σε καθημερινή βάση, δυσχεραίνοντας σημαντικά την διεκπεραίωση των υποχρεωσεων της, θα προβεί σε αναστολή της επιχειρησιακής της δραστηριότητας από την βάση εκπαίδευσης της Κοζάνης στις 31 Μαρτίου 2022.”
    Η Egnatia Aviation ετοιμάζεται να τρέξει ένα τεράστιο πρότζεκτ ανάπλασης του παλιού στρατιωτικού αεροδρομίου, με μεγάλες επενδύσεις σε κτιριακά και υποδομές, φιλοδοξώντας να διαμορφώσει ένα Campus εφάμιλο με Campus ευρωπαϊκού πανεπιστημίου. Το φιλόδοξο πλάνο της, περιέχει ανάπτυξη υποδομών με προδιαγραφές ενός πολύ καλού πολιτικού αεροδρομίου, Σχολής Πιλότων, δεύτερου (μεγαλύτερου από το υφιστάμενου) συνεργείου συντήρησης αεροσκαφών, Χώρων Εστίασης και Φιλοξενίας (κοιτώνες). Θα υπάρξουν νέοι στεγασμένοι χώροι εκπαίδευσης, σε σύνολο 12.500 τετραγωνικών μέτρων νέων κτιριακών υποδομών, ενώ θα γίνει εκτενής ανάπλαση όλου του περιβάλλοντα χώρου του αεροδρομίου. Αν και είναι ήδη στην τριάδα των ευρωπαϊκών εταιρειών εκπαίδευσης με δυνατότητα εκπαίδευσης έως 300 μαθητών, με την ανάπτυξη του πρότζεκτ του Αμυγδαλεώνα η Egnatia φιλοδοξεί να γίνει η πρώτη σχολή στην Ευρώπη. Στόχος της εταιρείας είναι η δημιουργία του campus με ορίζοντα υλοποίησης τα 7 χρόνια, με σκοπό όμως να ολοκληρωθούν τα έργα πολύ νωρίτερα, αναφέρει ο κ. Λυμπεράκης στο KAVALANEWS. Βάσει της σύμβασης που έχει υπογράψει η εταιρεία με το ΥΠΕΘΑ, υπάρχει υποχρέωση για υλοποίηση έργων που ξεπερνούν τα 4,8 εκατομμύρια ευρώ. Προς το παρόν βέβαια, ο βραχυπρόθεσμος στόχος είναι να γίνουν οι απολύτως απαραίτητες παρεμβάσεις, ώστε να μπορεί να απογειωθεί αεροπλάνο έως το καλοκαίρι του 2022 για τις ανάγκες της εκπαίδευσης της φετινής σειράς μαθητών. Έως τότε, η έδρα θα είναι στο πολιτικό αεροδρόμιο της Καβάλας. Τι λέει η εταιρεία για την Κοζάνη Σε επίμονη ερώτηση του Δημοσιογράφου Τάσου Αποστολίδη στον Ρ/Σ KAVALANEWS 102,8 FM για τις εγκαταστάσεις και τη δραστηριότητα στην ίδια συνέντευξη στις αρχές Φεβρουαρίου, ο Δ/νων Σύμβουλος της εταιρείας Δημήτρης Λυμπεράκης μεταξύ άλλων απάντησε: “Αναγκαστήκαμε να πάμε στην Κοζάνη, διότι μετά από τόσα χρόνια προσπάθειας στον Αμυγδαλεώνα δεν μπορούσαμε να επεκταθούμε πλέον στην περιοχή, τώρα βέβαια αλλάζει το σκηνικό αλλά έχουν αλλάξει και οι ανάγκες”. Σύμφωνα με τον κ. Λυμπεράκη, στην Κοζάνη το αεροδρόμιο είναι ένα πολύ μικρό – παρόμοιο με τον Αμυγδαλεώνα -, η εταιρεία πήγε το 2018, και δημιούργησε υποδομή στο κομμάτι της θεωρητικής εκπαίδευσης και των εξομοιωτών, δηλαδή στο πρώτο κομμάτι της εκπαίδευσης. Όταν η εταιρεία έφτασε στο πτητικό κομμάτι της εκπαίδευσης ήρθε ο κορωνοϊός, και η ανάπτυξη της εταιρείας στο πτητικό κομμάτι μπήκε “στον πάγο”. Από εκεί και πέρα, ήρθε το πλήρωμα του χρόνου και ο Καβαλιώτης Υπουργός Εθνικής Άμυνας μίσθωσε το παλιό στρατιωτικό αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα, συνεπώς η εταιρεία προχώρησε σε αναθεώρηση των αποφάσεων της, και υλοποιεί το mega project στο φυσικό της χώρο, την Καβάλα. Ακούστε όσα είπε ο κ. Λυμπεράκης στον KavalaNews 102.8 Αποχώρηση με αιχμές από την Κοζάνη Παρά το ότι σύμφωνα με τον κ. Λυμπεράκη δεν είχε αναπτυχθεί το πτητικό τμήμα της εκπαίδευσης στην Κοζάνης, είναι πολλές οι φορές που τόσο η εταιρεία όσο και οι φορείς της Κοζάνης ανέδειξαν τα ομολογουμένως μεγάλα προβλήματα του αεροδρομίου της Κοζάνης. Σημαντικά προβλήματα όπως το μειωμένο προσωπικό και οι λιγοστές ώρες λειτουργίας. Τα προβλήματα αυτά μερικώς λύθηκαν με ενέργειες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, δεσμεύοντας προσωπικό για τον αερολιμένα της Κοζάνης από άλλα αεροδρόμια όταν αυτό κρινόταν απαραίτητο, με την κατάσταση να βελτιώνεται αισθητά, όχι όμως να λύνεται. Παρ’ όλα αυτά, τα παράπονα για την υποστελέχωση του αεροδρομίου συνέχισαν να υπάρχουν, και κορυφώθηκαν με την ανακοίνωση της εταιρείας σχετικά με την αποχώρηση της από την Κοζάνη. Η ανακοίνωση έκανε λόγο για συνεχόμενα προβλήματα και περιορισμούς που προκύπτουν σε καθημερινή βάση, λόγω των οποίων αναστέλλει τη δραστηριότητα της στην Κοζάνη. Η επόμενη μέρα Αποτυπώνεται, τόσο από τα γενόμενα όσο και από τα λεγόμενα του κ. Λυμπεράκη, πως η Κοζάνη προέκυψε ως προσωρινή εναλλακτική λύση για την εταιρεία λόγω της δυστοκίας της παραχώρησης του Αμυγδαλεώνα από το ΥΠΕΘΑ. Το φιλόδοξο mega επενδυτικό πλάνο της Egnatia Aviation θα ήταν δύσκολο να υλοποιηθεί είτε στην Κοζάνη είτε στο πολιτικό αεροδρόμιο της Κοζάνης, αφού ήταν απαραίτητες μεγάλες εκτάσεις για την υλοποίηση της επένδυσης, οι οποίες θα ήταν δύσκολο να παραχωρηθούν. Ειδήμονες του χώρου εκτιμούν πως το όραμα των Επιχειρηματιών θα μπορούσε να υλοποιηθεί μόνο στην Καβάλα, και πως η προσωρινή λύση της Κοζάνης αποτελούσε μοχλό πίεσης κυρίως προς την παρούσα αλλά και προς την προηγούμενη κυβέρνηση από την οποία η εταιρεία είχε ζητήσει τον Αμυγδαλεώνα. Άλλωστε όπως φαίνεται με σαφήνεια η εταιρεία ουδέποτε σταμάτησε να είναι προσανατολισμένη στο μεγάλο αναπτυξιακό πρότζεκτ που προετοίμαζε στην Καβάλα. Σε αυτό το συμπέρασμα συνηγορεί, και η προ 9 μηνών προαναγγελία της “επιστροφής της εταιρείας στην Καβάλα” από τα καβαλιώτικα ΜΜΕ.

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.