Δείτε αναλυτικά τις φετινές Αποκριάτικες Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες της Πρωτοβουλίας Νέων Κοζάνης



Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες

Σε κάθε δραστηριότητα τα παιδιά μπορούν να είναι ντυμένα με τη στολή τους ή να φοράνε κάποια αποκριάτικη μάσκα και καπέλο, αν το θέλουν.

  • Μπαλακοδρομίες:

Ηλικία: 4 ετών και άνω.

Κάθε παιδάκι θα χρειαστεί: 1 κουτάλι, ένα μπαλάκι μεγέθους πινγκ-πονγκ (ή ένα αυγό).

Σκοπός/Κανόνες παιχνιδιού: Θα χωρίσουμε τα παιδιά σε 2 ή 4, μεικτές – ως προς το φύλο και τις ηλικίες – ομάδες . Ένα παιδί από μια ομάδα κάθε φορά θα βάζει στο στόμα του ένα κουτάλι και πάνω του θα στηρίζει το μπαλάκι. Εφόσον ο χώρος που βρίσκεται η κάμερα των παιδιών επιτρέπει την απρόσκοπτη μετακίνηση τους σε αυτόν, θα τους αναφέρουμε πως θα πρέπει να μετακινηθούν μέχρι το τέλος του δωματίου (π.χ. ευθεία από την κάμερα αν ο χώρος είναι ανοιχτός), και βάζοντας το μπαλάκι πάνω στο κουτάλι και έπειτα στο στόμα τους να φτάσουν μπροστά στην κάμερα, χωρίς να το ρίξουν. Το παιδί της ομάδας που θα φτάσει μπροστά από την κάμερα χωρίς να ρίξει το μπαλάκι (ή το αυγό) θα χαρίζει 1 πόντο στην ομάδα του, ο οποίος και θα καταμετρείται – σημειώνεται. Αν ο χώρος που βρίσκονται τα παιδιά δεν το επιτρέπει μπορούμε εναλλακτικά να τους προτείνουμε να στερεώσουν στο κουτάλι το μπαλάκι και να σηκωθούν όρθιοι – μπορούν να κουνιούνται μπροστά από την κάμερα – προσπαθώντας να μην το ρίξουν. Το παιχνίδι τελειώνει όταν έχουν παίξει τουλάχιστον από 1 φορά όλα τα παιδιά ή όταν βαρεθούν και στο τέλος καταμετρούμε όλοι μαζί τους πόντους.

(Εκτελεστική λειτουργικότητα, ισορροπία, κίνηση, καταμέτρηση)

  • Παντομίμα:

Ηλικία: 4 ετών και άνω.

Κάθε παιδάκι θα χρειαστεί: –

Σκοπός/Κανόνες παιχνιδιού: Οι συμμετέχοντες χωρίζονται σε ομάδες. Σε ένα μέλος της ομάδας ανατίθεται μία λέξη και αυτό καλείται να την περιγράψει στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας του χρησιμοποιώντας αποκλειστικά τη μη λεκτική επικοινωνία όπως χειρονομίες, βλέμμα, κλπ. Όλες οι λέξεις που επρόκειτο να περιγραφούν σχετίζονται με την αποκριά. Κάθε φορά που η ομάδα μαντεύει σωστά και μέσα στον προκαθορισμένο χρόνο μία λέξη καρπώνεται 1 πόντο, ο οποίος και καταγράφεται, ενώ νικητήρια ομάδα είναι αυτή που θα συγκεντρώσει τους περισσότερους πόντους, τους οποίους και καταμετρούμε στο τέλος. Το παιχνίδι τερματίζει όταν έχουν παίξει τουλάχιστον από 1 φορά όλα τα παιδιά ή όταν βαρεθούν. 

(Δεξιότητες μη λεκτικής επικοινωνίας, εκτελεστικές λειτουργίες, συνεργασία, καταμέτρηση)

  • Το Γαϊτανάκι: 

Ηλικία: 4 ετών και άνω.

Κάθε παιδάκι θα χρειαστεί: χαρτί, 1 μαρκαδόρο ή στυλό.

Σκοπός/Κανόνες παιχνιδιού: Τα παιδιά χωρίζονται σε όσο το δυνατόν περισσότερες ομάδες και σε κάθε μία αντιστοιχεί ένα χρώμα από τις κορδέλες του γαϊτανάκι. Οι ομάδες “σπάνε” από το σύνολο σε δωμάτια της πλατφόρμας για μερικά λεπτά και προσπαθούν να σκεφτούν όσο το δυνατόν περισσότερα αντικείμενα που να είναι συνδεδεμένα με το χρώμα που τους ανατέθηκε (π.χ. μπλε-θάλασσα, πράσινο-γρασίδι).

 Έπειτα, το σύνολο των ομάδων ενώνονται πάλι στο κοινό ηλεκτρονικό δωμάτιο και ο αρχηγός της ομάδας παρουσιάζει τις λέξεις που συγκέντρωσαν προηγουμένως.  Για κάθε αντικείμενο που αντιστοιχεί στο χρώμα πιστώνεται στην ομάδα 1 πόντος, τον οποίο και καταγράφουμε, ενώ αν το σύνολο των υπολοίπων ομάδων αποφασίσει πως το εν λόγω αντικείμενο δε συνδέεται στενά με το χρώμα αφαιρείται 1 βαθμός από την εκάστοτε διαγωνιζόμενη ομάδα. Το γκρουπ με τις περισσότερες λέξεις και άρα με τους περισσότερους βαθμούς νικάει. Προϋπόθεση για την συμμετοχή στη δράση αποτελεί τα παιδιά να γνωρίζουν τα χρώματα.

(Συνειρμική σκέψη, απόθεμα γνώσεων, συνεργασία, παραγωγική σκέψη, γνώση χρωμάτων)

Χρώματα που ανατίθενται στις ομάδες: κόκκινο, πράσινο, μπλε, κίτρινο, λευκό

  • Τα παλιά ρούχα:

Ηλικία: 4 ετών και άνω

Κάθε παιδάκι θα χρειαστεί: ένα παλιό του μπλουζάκι, μαρκαδόρους (ή νερομπογιές/τέμπερες ή σπρέι ή ό,τι άλλο επιθυμούν)

Σκοπός/Κανόνες παιχνιδιού: Μιμούμενοι το έθιμο των παιδιών να χρωματίζουν, να γράφουν συνθήματα και να λερώνουν τα μπλουζάκια των sourd games, οι συμμετέχοντες της παρούσας δραστηριότητας καλούνται να πάρουν ένα παλιό τους ρούχο και να ζωγραφίσουν πάνω σε αυτό ό,τι τους εκφράζει. Τα παιδιά έπειτα μπορούν να κρατήσουν το ζωγραφισμένο ρούχο ως ενθύμιο αντί του ρουχισμού που θα φορούσαν υπό άλλες συνθήκες στα sourd games. Πριν τη λήξη της δραστηριότητας τα παιδιά παρουσιάζουν στην κάμερα το ζωγραφισμένο ρούχο.

(Δημιουργικότητα, φαντασία, έκφραση συναισθημάτων, λεπτές κινητικές δεξιότητες)

  • Φτιάξε τον Καρνάβαλο!!

Ηλικία: 4 ετών και άνω.

Κάθε παιδάκι θα χρειαστεί: τουλάχιστον 1 μπαλόνι, μαρκαδόρους και προαιρετικά χρυσόσκονες, πούπουλα, κουμπιά, κόλλα, χάντρες, σερπαντίνες.

Σκοπός/Κανόνες παιχνιδιού: Θα δοθεί χρόνος στα παιδιά για να ζωγραφίσουν πάνω στο μπαλόνι το πρόσωπο του καρνάβαλου, όπως το φαντάζονται. Τα παιδιά μπορούν προαιρετικά να έχουν μαζί τους επιπλέον υλικά όπως χρυσόσκονη, χρωματιστά χαρτιά, κόλλα, χάντρες, σερπαντίνες, πούπουλα, κλπ, ώστε η διακόσμηση του μπαλονιού να γίνει ακόμη πιο εντυπωσιακή.

Μετά τη λήξη του χρόνου θα διεξαχθεί στην πλατφόρμα ψηφοφορία, όπου κάθε παιδί θα διαλέξει ποιο μπαλόνι του άρεσε περισσότερο. Δεν επιτρέπεται κανένα παιδί να ψηφίσει τον εαυτό του, ενώ κερδίζει το παιδί που θα αποσπάσει τις περισσότερες θετικές ψήφους. Το μπαλόνι του νικητή αναδεικνύεται ο καρνάβαλος της χρονιάς. Στο νικητή της διαδικασίες θα δοθεί βραβείο. Σε περίπτωση που κάποιο παιδί δεν έχει μπαλόνι μπορεί να δει τις δημιουργίες των άλλων συνομηλίκων και να ψηφίσει τη συμμετοχή που του αρέσει περισσότερο. 

(Δημιουργικότητα, φαντασία, καινοτόμα σκέψη, λεπτές κινητικές δεξιότητες)

  • Καρναβαλοχρώματα:

Ηλικία: 4 ετών και άνω.

Κάθε παιδάκι θα χρειαστεί: κόλλες Α4, μπογιές (μαρκαδόρους, ξυλομπογιές ή κηρομπογιές), ψαλίδι, καλαμάκι, σελοτέιπ.

Σκοπός/Κανόνες παιχνιδιού: Οι συντονιστές παρουσιάζουν βήμα-βήμα στα παιδιά τη διαδικασία για να σχεδιάσουν σε χαρτί μία αποκριάτική μάσκα. Έπειτα, όλοι μαζί χρωματίζουν το σχέδιο της μάσκας με πολλά χρώματα, την κόβουν και στερεώνουν στο πλάι μία λαβή-καλαμάκι. Στόχος της δραστηριότητας είναι να κατασκευάσουν τα παιδιά μόνα τους τη δική τους μάσκα.

Απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή στην παρούσα δράση είναι τα παιδιά να έχουν αναπτύξει τις λεπτές κινητικές δεξιότητες των δακτύλων, που θα τους επιτρέπουν να χρησιμοποιήσουν με ασφάλεια το ψαλίδι, ενώ συστήνεται να υπάρχει παραδίπλα κάποιος ενήλικας για επιτήρηση σε περίπτωση που τα παιδιά δεν γνωρίζουν ακόμα να το χειρίζονται.

(Δημιουργικότητα, τήρηση οδηγιών, οπτικοκινητική ωριμότητα, λεπτές κινητικές δεξιότητες)

  • Μην πεις την Καρναβαλολέξη!!:

Ηλικία: 6 ετών και άνω.

Κάθε παιδάκι θα χρειαστεί: –

Σκοπός/Κανόνες παιχνιδιού: Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες. Σε ένα παιδί της ομάδας ανατίθεται μία λέξη σχετική με τα καρναβάλια. Το παιδί καλείται να περιγράψει τη λέξη εντός συγκεκριμένου χρόνου στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, χωρίς να αναφέρει τη λέξη, αλλά περιγράφοντας την έννοια και χρησιμοποιώντας συνώνυμα.

Σκοπός του παιχνιδιού είναι να βρει η κάθε ομάδα όσες περισσότερες λέξεις μπορεί εντός του προκαθορισμένου χρόνου. Κάθε επιτυχημένη προσπάθεια αντιστοιχεί σε έναν βαθμό, ενώ νικήτρια ομάδα αναδεικνύεται εκείνη με τις περισσότερες επιτυχημένες προσπάθειες.

(Αποκρυσταλλωμένη γνώση, μακρόχρονη μνήμη, γλωσσική αντίληψη, αφηρημένη λογική σκέψη, έκφραση)

  • Παραδοσιακοί Χοροί:

Ηλικία: 7 ετών και άνω.

Κάθε παιδάκι θα χρειαστεί: –

Σκοπός/Κανόνες παιχνιδιού: Εκμάθηση των βημάτων του παραδοσιακού χορού της Κοζάνης “Έντεκα”.

Αρχικά, θα παρουσιαστεί βίντεο, όπου ο εκπαιδευτικός φυσικής αγωγής θα εξηγεί στα παιδιά την τεχνική και τα βήματα του χορού. Έπειτα, θα ακουστεί η μελωδία του χορού και τα παιδιά θα κληθούν να επαναλάβουν τα βήματα μπροστά στην κάμερα.

(Κίνηση, ρυθμός, μίμηση, εκτελεστική  λειτουργικότητα)

  • Μασκαρέψου, μάντεψε και πιες! 

Ηλικία: 7 ετών και άνω.

Κάθε παιδάκι θα χρειαστεί: διάφορα ρούχα και αξεσουάρ (καπέλο, γάντια, κασκόλ, τσάντες κλπ), 4 ποτήρια, που το καθένα θα περιέχει αυτά: αναψυκτικό, χυμό (κατά προτίμηση γκρέιπφρουτ ή λεμόνι), αλατόνερο, γάλα.

Σκοπός/Κανόνες παιχνιδιού: Ρωτάμε τα παιδιά αν γνωρίζουν ή έχουν παίξει το παιχνίδι «Μάντεψε ποιος!» και τους αναφέρουμε πως θα παίξουμε μια παραλλαγή αυτού του παιχνιδιού. Οι συντονίστριες θα βάζουν στο μυαλό τους ένα παιδί από το πλήθος των παιδιών και ένα διαφορετικό κάθε φορά παιδί θα προσπαθεί να μαντέψει ποιο παιδί είναι αυτό που έχουν επιλέξει. Θα κάνει ερωτήσεις στις συντονίστριες όπως: «Είναι αγόρι ή κορίτσι; Έχει ξανθά μαλλιά; Φοράει καπέλο; Έχει μαύρο χρώμα μπλούζα; κλπ» και αυτές θα απαντάνε με ένα «ναι ή όχι». Ανάλογα με τις απαντήσεις των συντονιστών το παιδί θα αποκλείει άτομα, τα οποία θα κλείνουν την κάμερα τους, ώστε να μην το μπερδεύουν. Αν το παιδί μαντέψει σωστά θα μπορεί να πίνει μία γουλιά από όποιο ρόφημα επιθυμεί. Αν δεν μαντέψει σωστά θα διαλέγουν οι συντονίστριες ποιο ρόφημα θα πιει. Σε κάθε γύρο τα παιδιά θα αλλάζουν το ντύσιμο τους – κλείνοντας φυσικά την κάμερα. Το παιχνίδι τελειώνει όταν έχουν παίξει όλα τα παιδιά από 1 τουλάχιστον φορά ή όταν βαρεθούν.

(Βραχύχρονη μνήμη, ικανότητα αποκλεισμού μη σχετικών περιπτώσεων, συγκέντρωση, κινητοποίηση, γνώση χρωμάτων).

  • Η Κρεμάλα του Βασιλιά Καρνάβαλου:

Ηλικία: 8 ετών και άνω.

Κάθε παιδάκι θα χρειαστεί: –

Σκοπός/Κανόνες παιχνιδιού: Τα παιδιά παραμένουν χωρισμένα σε ομάδες. Στην παρούσα δραστηριότητα δίνεται το πρώτο και το τελευταίο γράμμα μίας λέξης. Κάθε παιδί λέει με τη σειρά ένα γράμμα ή κάνει μία απόπειρα να βρει ολόκληρη τη λέξη. Για κάθε λανθασμένη μαντεψιά συμπληρώνεται ένα μέρος του σώματος του “Βασιλιά Καρνάβαλου”, ο οποίος βρίσκεται πάνω στην κρεμάλα – αν μας το επιτρέπει το zoom μπορούν τα παιδιά της αντίθετης ομάδας να σχεδιάζουν τον “Βασιλιά Καρνάβαλο”. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να βρεθούν τα ενδιάμεσα γράμματα της λέξης πριν ολοκληρωθεί η μορφή του καρνάβαλου πάνω στην κρεμάλα.

Κάθε σωστή, ολοκληρωμένη λέξη αντιστοιχεί σε 1 πόντο με νικητήρια ομάδα εκείνη που έχει συγκεντρώσει τους περισσότερους βαθμούς. Το παιχνίδι λήγει όταν παρουσιαστούν όλες οι λέξεις ή όταν τα παιδιά βαρεθούν.

(Γλωσσική αντίληψη, ευελιξία, λήψη απόφασης)

  • Καραόκε Πάρτυ:

Ηλικία: 9 ετών και άνω.

Κάθε παιδάκι θα χρειαστεί: –

Σκοπός/Κανόνες παιχνιδιού: Όλοι οι συμμετέχοντες, παιδιά και συντονιστές, ή κάθε παιδί ατομικά, αν το επιθυμεί, τραγουδάνε τα λόγια των τραγουδιών που θα εμφανίζονται στην οθόνη. Όλα τα τραγούδια σχετίζονται με την αποκριά. Σε μερικά γνωστά τραγούδια έχει κρατηθεί αυτούσιος ο ρυθμός, αλλά έχουν παραποιηθεί τα λόγια, ώστε να γίνουν σχετικά με τις απόκριες. Η δράση τερματίζει έως ότου βαρεθούν τα παιδιά ή όταν έχουν ακουστεί όλα τα τραγούδια που θα υπάρχουν στη λίστα.

(Αναγνωστική ικανότητα, ταχύτητα επεξεργασίας ερεθισμάτων, ρυθμός)

Ο προγραμματισμός, η οργάνωση & υλοποίηση των εκπαιδευτικών δράσεων έγιναν από την Ιωάννα Κόκκα & Δήμητρα Καρακάση.  Εθελόντριες των δράσεων: Γεωργία Μήλιου & Νερατζούλα Αραβοπούλου. 

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.