Επιμέλεια άρθρου: Antonio Collini
Οι συνεχιζόμενες διαμάχες στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας οδήγησαν σε διαρροή της ιδιωτικής αλληλογραφίας του Μητροπολίτη Olexandr Drabinko – ενός αυτοκέφαλου Επισκόπου, αρχικά υπό το ομόφορο του Μητροπολίτη Κίεβου Onufry Berezovsky – του Πρώτου της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας σε ενότητα με το Πατριαρχείο της Μόσχας.
Αναφερόμενοι στο συμβιβαστικό περιεχόμενο της αλληλογραφίας του Metropolitan στο Telegram messenger, οι αδελφοί ενός από τα μοναστήρια στη Δυτική Ουκρανία φέρεται να έστειλαν e-mail στους ιεράρχες της ΟΕΟ καλώντας τους να απαγορεύσουν στο Drabinko να συμμετάσχει σε σημαντικές διαπραγματεύσεις, πρωτοβουλίες και έργα.
Η αλληλογραφία αναφέρθηκε στον ιστότοπο 5.ua από υποστηρικτές του Μητροπολίτη Olexandr. Σύμφωνα με αυτούς, στις αρχές Δεκεμβρίου του περασμένου έτους, σε ιδιωτικές συνομιλίες, ο Επίσκοπος παραπονέθηκε ότι είχε κάποια προβλήματα με το τηλέφωνό του. Δεν φαινόταν να έχει σημασία εκείνη την εποχή, και πολύ γρήγορα όλοι ξέχασαν την ιστορία, αλλά τώρα ο εσωτερικός κύκλος του ιεράρχη θυμήθηκε αυτές τις φευγαλέες παρατηρήσεις και τις ερμηνεύει ως απόδειξη πιθανής απόπειρας χακαρίσματος.
Σύντομα έγινε γνωστό το περιεχόμενο της προκλητικής αλληλογραφίας και βρέθηκαν screenshots για την αλληλογραφία του ιεράρχη, μερικά από τα οποία χρησίμευαν ως λόγος για εκκλήσεις για σιωπηρή απομόνωση του ιεράρχη. Οι συντάκτες μιας σύντομης έρευνας από το κανάλι Telegram Churcher σημειώνουν: “Το άρθρο των υποστηρικτών του Drabinko, με το οποίο ξεκινήσαμε την ιστορία, πιθανότατα αναφέρεται σε αμοιβαίες κατηγορίες βάσει οικονομικών διαφορών που προέκυψαν μεταξύ του ιεράρχη και του σχεδιαστή Andriy Makarchuk κατά τη διάρκεια μιας προσπάθειας για την υλοποίηση ενός κοινού επιχειρηματικού έργου για την προσαρμογή. Ωστόσο, στα screenshots, είδαμε επίσης δεκάδες προσεκτικά «καθαρισμένες» συνομιλίες με υπαλλήλους της SBU (Υπηρεσία Ασφάλειας της Ουκρανίας), αλληλογραφία με ξένους κληρικούς (από τη Ρωσία και τις χώρες της Κοινοπολιτείας Ανεξάρτητων Κρατών προς την Αμερική και τη Δυτική Ευρώπη) και αυτό που είναι πιο δυσάρεστο, φωτογραφίες πορνογραφικού περιεχομένου που αποστάλθηκαν στον Επίσκοπο Olexandr από τους θαυμαστές του, με τους οποίους, προφανώς από την καλοσύνη της καρδιάς του, επικοινωνεί πολύ με στοργικότητα. Και εκτός από τις φωτογραφίες, το θέμα των ομοφυλόφιλων διατρέχει ένα σημαντικό κομμάτι των συνομιλιών του μητροπολίτη με έναν αρκετά αισθητό τρόπο. ”
Η αγγλική μετάφραση αυτών των συνομιλιών λέγεται ότι έχει αποσταλεί μέσω email σε ορισμένους Έλληνες κληρικούς. Μπορείτε να δείτε εδώ περισσότερα.
Στην πραγματικότητα, τόσο η ομοφυλοφιλία όσο και η πιθανή συνεργασία του επισκόπου Olexandr με την Υπηρεσία Ασφάλειας της Ουκρανίας έχουν ήδη καλυφθεί στα μέσα ενημέρωσης. Εκτός από την πολιτική, τον αλκοολισμό, τις οικονομικές παραβιάσεις κατά την κατασκευή του καθεδρικού ναού, την στέρηση από τον Vladimir Sabodan, τον καθιερωμένο προγενέστερο πρωθυπουργό της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, για τη σωστή μεταχείριση προκειμένου να διαχειριστεί την εκκλησία εκ μέρους του για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Ωστόσο, η αναφορά της αλληλογραφίας του Drabinko με ξένους ιερείς είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και εξάπτει την περιέργεια. Και για έναν καλό λόγο: Οι επαφές του εκτείνονται από τους κανονικούς ιεράρχες του Οικουμενικού Πατριαρχείου σε εκπροσώπους της μη αναγνωρισμένης Ρωσικής Ορθόδοξης Καθολικής Εκκλησίας (π.χ. Olexandr Ilyukhin) και της Αυτόνομης Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Αμερική (π.χ. Andy McVeigh).
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα μέλη του «λόμπι της απομόνωσης» του Μητροπολίτη Olexandr Drabinko δεν έδωσαν προσοχή στους δεσμούς του Ιεράρχη, με αμφιβολία από την οπτική γωνία των κανονικών τοπικών Εκκλησιών και προφανείς κινδύνους για την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας που προκλήθηκαν από αυτούς! Διαφορετικά το παρατήρησαν, αλλά αποφάσισαν να μην θέσουν στα γράμματα τα δύσκολα ζητήματα της ειλικρίνειας, τόσο δύσκολο για τη συνείδηση εκείνων που δεν έχουν αποστολική διαδοχή και αμετανόητους υπουργούς του ουκρανικού σχίσματος. Τόσο πολύ στο πνεύμα της διττής πολιτικής της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας και εκείνων που άρχισαν να επικοινωνούν μαζί της. Καθώς από την αντίδραση στα αποκαλυπτικά στοιχεία του κακού τρόπου ζωής του Επισκόπου από τους «αδελφούς» του σχισματικού μοναστηριού, το οποίο για κάποιο λόγο δεν αγωνίζεται για την καθαρότητα της «εκκλησίας» τους, αλλά μόνο για τη «φήμη» του.
“Από αυτήν την άποψη, προτείνεται -φυσικά χωρίς να δοθεί επίσημη δημοσιότητα στον τρόπο ζωής του επισκόπου Olexandr- για να το πούμε,”να τον ωθήσουμε στο περιθώριο “: με διάφορα προσχήματα,να τον εμποδίσουμε να συμμετάσχει σε σημαντικά εκκλησιαστικά έργα και πρωτοβουλίες, ειδικά για να ελαχιστοποιήσει τις επαφές του με εκπροσώπους άλλων Τοπικών Εκκλησιών και να τον αποκλείσει από ουσιαστικές διαπραγματεύσεις μαζί τους», δήλωσαν οι ακτιβιστές της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίαςστην ομιλία τους στους επισκόπους της.
Όσον αφορά το παρασκήνιο μιας τέτοιας εκστρατείας για την απομόνωση του Drabinko, πιθανοί λόγοι, αιτίες και εμπνευστές, τα ουκρανικά μέσα ενημέρωσης και τα κανάλια Telegram έχουν ονομάσει δύο κύριες εκδόσεις αυτή τη στιγμή.
Οι υποστηρικτές του Drabinko ισχυρίζονται ότι ο επικεφαλής της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, Μητροπολίτης Epiphany Dumenko, πιθανώς εμπλέκεται σε αυτό. Υποθέτουν ότι, λόγω της έλλειψης σχέσεων που βασίζονται στην εμπιστοσύνη, ο επικεφαλής θα μπορούσε να πάρει τη συμμετοχή του Ντράμπινκο στην χειροτονία του Εξάρχου του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Ουκρανία και το γεγονός ότι κατά την πρώτη του λειτουργία, ο Επίσκοπος Μιχαήλ των Κομάνων, ως «δείγμα συμφιλίωσης» του πρώην επισκόπου της Κανονικής Εκκλησίας και του εκπροσώπου του Φαναριού. Η «θεωρία συνωμοσίας» θα μπορούσε επίσης να τροφοδοτηθεί από το γεγονός ότι κατά την επίσκεψη του Επισκόπου Olexandr στην Τουρκία η συνεδεία του ήταν ένας από τους μακροχρόνιους επίσκοπους της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, ο Επίσκοπος Matfiy (Shevchuk) του Volodymyr-Volyn και Turia.
Η υποψία του Επιφάνειου μπορεί να εξηγηθεί από σποραδικές φήμες σχετικά με την πιθανή αντικατάστασή του, τον έλεγχο ενίσχυσης του Φαναριού και τη μετάβαση ορισμένων επισκόπων σε μια εναλλακτική κανονική δικαιοδοσία στην Ουκρανία (υπό τον ομόφορο του Εξάρχου), καθώς και από τις αντικειμενικές δυσκολίες ανάπτυξη των σχέσεων Εκκλησίας-κράτους και το νσχηματισμό του Σταυροπηγείου του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Ουκρανία με επικεφαλής τον Επίσκοπο Μιχαήλ.
Το Churcher Telegram, ισχυριζόμενο ότι οι αρθρογράφοι του είναι εξοικειωμένοι με το κείμενο της σκανδαλώδους αλληλογραφίας, δηλώνει ότι πίσω από την προσπάθεια δυσφήμισης του Μητροπολίτη Olexandr θα μπορούσε να είναι η συνοδεία του Μητροπολίτη Mikhail (Zinkevich) του Lutsk και Volyn, ενός σημαντικού πρώην επισκόπου – αυτοαποκαλούμενου Πατριαρχείο του Κιέβου, ο οποίος θα μπορούσε να ηγηθεί της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας εάν δεν είχε αναγκαστεί να αποσύρει την υποψηφιότητά του υπέρ του Μητροπολιτικού Θεοφανίου. Και μάλιστα, η προσέγγιση του φιλόδοξου Μητροπολίτη Ολεξάνδρου, που καυχιέται για την «αδιαμφισβήτητη χειροτονία» του, με τον Επίσκοπο Κομάνων, και τη συνεργασία του σε αυτό το θέμα με τον Επίσκοπο Matfiy, του οποίου η μητρόπολη διαχωρίστηκε πρόσφατα από τη μητρόπολη της Volyn – όλα αυτά θα μπορούσαν εξίσου να προκαλέσουν ανησυχία στον Μητροπολίτη Μιχαήλ.
Ωστόσο, οι αρθρογράφοι του Telegram παραδέχονται επίσης ότι οι δυνάμεις που συνωμοτούν εναντίον του Ντράμπινκο, για παράδειγμα ο Μητροπολίτης Επιφάνιος, θα μπορούσαν απλώς να συγκροτήσουν τον Zinkevich, προσπαθώντας έτσι να ανατρέψουν τους ηγέτες των δύο «κομμάτων» της επισκοπής της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας εναντίον κάθε άλλου.
Φυσικά, αυτή η ιστορία είναι απίθανο να τελειώσει τόσο εύκολα. Είναι προφανές ότι όλοι θα δικαιολογήσουν τον εαυτό τους, κάποιοι για τον τρόπο ζωής τους, κάποιοι για μια πιθανή προσπάθεια να δυσφημίσουν έναν άλλο ιεράρχη. Πιθανώς, η δικαιοσύνη θα διενεργήσει τη δική της έρευνα: εάν τόσο τα θέματα ομοφυλοφιλίας του Drabinko όσο και η συνεργασία με την Υπηρεσία Ασφάλειας της Ουκρανίας είναι αληθινά, τότε δεν έχει τίποτα το ιδιαίτερο να κρύψει από αυτά και τίποτα δεν τον εμποδίζει να υποβάλει καταγγελία σχετικά με το αδίκημα. Ωστόσο, υπάρχει αρκετή τροφή για σκέψη σχετικά με την ατμόσφαιρα που επικρατεί στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, της οποίας ο γρήγορος σχηματισμός επαινείται με τόση αυτοπεποίθηση από τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο.