Γράφει ο Μιχάλης Ραμπίδης:
Από τον Άνθρακα στο Μαζούτ και το πετρέλαιο, από τις μηχανές εσωτερικής καύσης στην ηλεκτροκίνηση.
Οι Ευρωπαίοι ήταν και είναι αναφανδόν υπέρ της ηλεκτροκίνησης γιατί διασφαλίζουν απεξάρτηση από το καύσιμο, από τις αρνητικές επιπτώσεις στα επίπεδα ρύπανσης και θορύβου, έχουν τη δυνατότητα χρήσης Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές, χαμηλότερο κόστος κίνησης, λιγότερα service κ.α.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος (5-6-2020) ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε σε ειδική εκδήλωση στην Τεχνόπολη, το κυβερνητικό πρόγραμμα για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα με κίνητρα προς επενδυτές και αγοραστές (μειώσεις φόρων, μειώσεις & μπόνους αγοράς, εκπτώσεις δαπανών κ.α.) για την μαζική παραγωγή τους, καθώς και ειδικά κίνητρα για Δυτ. Μακεδονία και Αρκαδία λόγω της απολιγνιτοποίησης. Το νομοσχέδιο βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση και θα ψηφιστεί από τη Βουλή μέσα στο καλοκαίρι.
Παρά τις δυσκολίες προβλέπεται το 2022 να είναι η χρονιά της επανάστασης της ηλεκτροκίνησης. Η τιμή τους τα επόμενα 5 με 6 χρόνια εκτιμάται ότι θα είναι η ίδια με αυτά της εσωτερικής καύσης και οι αισιόδοξες προβλέψεις μιλούν για πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα έως το 2025 κοντά στα 25.000 (1000 σήμερα) ενώ μέχρι το 2030 1 στα 3 οχήματα θα είναι ηλεκτροκίνητο!
Πολύ σημαντικό για την περιοχή μας είναι ότι θεσπίζονται με το νομοσχέδιο, ειδικά κίνητρα ενίσχυσης για εγκαταστάσεις παραγωγικών μονάδων (κατασκευής φορτιστών, παραγωγής ελαφρών οχημάτων, συναρμολόγησης κομματιών οχημάτων, παραγωγής εξαρτημάτων κ.α.).
Ειδικότερα το νομοσχέδιο της ηλεκτροκίνησης περιλαμβάνει ως ένα αντιστάθμισμα στην απολιγνιτοποίηση, για τις λιγνιτικές περιοχές, αν και εφ’ όσον δεν μείνουν κενό γράμμα τα εξής:
-Μειωμένος φορολογικός συντελεστής κατά 5% και για πέντε κερδοφόρες χρήσεις.
-Αυξημένοι συντελεστές απόσβεσης παγίων δίνοντας δυνατότητα απόσβεσης σε μόλις τρία χρόνια από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας.
-Μείωση εργοδοτικών εισφορών για κάθε νέα θέση εργασίας που δημιουργείται.
-Φορολογική απόσβεση δαπάνης κεφαλαίου επένδυσης που αφαιρείται από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης προσαυξημένη κατά 15% και μειώνει επιπλέον το φορολογητέο εισόδημα.
Καλά αλλά ελάχιστα, μπρος στις μεγάλες ανατροπές που δημιουργεί η απολιγνιτοποίηση!
Η Περιφερειακή Αρχή, οι Δήμοι, οι δημοτικές επιχειρήσεις και φυσικά η ΔΕΗ μεμονωμένα ή με συμπράξεις, μπορούν να αναπτύξουν επιχειρηματικές δράσεις με πολλαπλά οφέλη για τον τόπο.
Η 4η βιομηχανική «πράσινη» επανάσταση είναι προ των πυλών, η Ελλάδα απαγορεύεται να χάσει και αυτήν, επιβάλλεται πανέτοιμη να «μπει στην πρίζα» χωρίς καθυστέρηση. Μόνο που η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα πρέπει να στοχεύει στην ενίσχυση της Ελληνικής οικονομίας και όχι στο να προσδώσει πρωταγωνιστικό ρόλο και αποκλειστικά κέρδη στις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες.