«Επιτακτική ανάγκη η δημιουργία νέων θέσεων στάθμευσης και η λύση του κυκλοφοριακού πριν από οποιαδήποτε παρέμβαση καθώς με το ΣΒΑΚ καταργούνται 4000 θέσεις στάθμευσης και περιορίζεται δραστικά η κυκλοφορία οχημάτων.»
Πριν λίγες μέρες (21/2/2019) ο Δήμος Κοζάνης προχώρησε σε διαγωνισμό πρόσληψης Τεχνικού Συμβούλου με αμοιβή 85000€ για την ολοκλήρωση της μελέτης ΣΒΑΚ, μελέτη που είχε συντάξει κατόπιν απ’ ευθείας ανάθεσης, με κόστος 125000€ το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο και η οποία είχε ολοκληρωθεί και είχε καταλήξει σε συγκεκριμένες προτάσεις. Προς τι αυτή η νέα δαπάνη;
Με το σχέδιο ΣΒΑΚ του Δήμου Κοζάνης:
Καταργούνται 4000 και πλέον θέσεις στάθμευσης σε 100 δρόμους, δηλαδή σε όλους τους κεντρικούς και πολλούς άλλους.
Πεζοδρομείται η οδός Παύλου Μελά και η Τριανταφυλλίδη όπου και απαγορεύεται η διέλευση αυτοκινήτων και σε άλλους δρόμους στο κέντρο χωρίς να αντιμετωπίζονται οι σοβαρές επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό και στην στάθμευση.
Σε 55 οικοδομικά τετράγωνα στο κέντρο απαγορεύεται η διέλευση, στάση και στάθμευση αυτοκινήτων, εκτός αυτών που έχουν δικό τους κλειστό γκαράζ.
Πεζοδρομείται η οδός Αριστοτέλους και 5 πάροδοί της, όπου και καταργείται εξολοκλήρου η στάθμευση.
Διατηρείται ο φραγμός της πόλης από τον χώρο του ΟΣΕ σε μήκος περίπου 1100 μέτρων και καθώς δεν δημιουργείται κανένας κάθετος δρόμος, αφήνεται ασύνδετο το νότιο μέρος της πόλης.
Προβληματικοί οι ποδηλατόδρομοι που προβλέπονται λόγω του δύσβατου ανάγλυφου εδάφους, του δαιδαλώδους ιστού, των στενών δρόμων και των δύσκολων καιρικών συνθηκών του χειμώνα. Οι ολίγοι ξεκομμένοι και ασύνδετοι ποδηλατόδρομοι που προβλέπονται, αφενός θα χρησιμοποιούνται ελάχιστα, αφετέρου καταργούν πολλές εκατοντάδες θέσεις στάθμευσης που σήμερα είναι απαραίτητες καθημερινά.
Καμία πρόβλεψη για νέες θέσεις στάθμευσης ή κατασκευή υπόγειων γκαράζ. Η πλατεία Λασσάνη δημοπρατείται χωρίς την κατασκευή υπογείου χώρου στάθμευσης!!! Άλλη μια ευκαιρία χάνεται οριστικά!
Με την μελέτη αυτή, πέραν των άλλων, αποτρέπεται ουσιαστικά η διέλευση των ΙΧ αυτοκινήτων στο ευρύτερο κέντρο, τα οποία προβλέπεται να σταθμεύουν στις 5 εισόδους της πόλης, Νιάημερο, λατομεία
Παγούνη, πρώην αερογέφυρα ΟΣΕ προς Σέρβια, είσοδος Κρόκου και περιοχή «Καμίνι». Στα σημεία αυτά δημιουργούνται χώροι στάθμευσης, όπου οι εισερχόμενοι στην πόλη θα αφήνουν το αυτοκίνητο τους και θα συνεχίζουν με αστικό η με τα πόδια μέχρι το κέντρο της πόλης. Αντιλαμβάνεται κανείς εύκολα τις επιπτώσεις στην λειτουργία των δραστηριοτήτων της πόλης, της αγοράς της, των επισκεπτών της, αλλά και των εκτός του κέντρου δημοτών της.
Στην εποχή μας, η ταύτιση ανθρώπου και αυτοκινήτου είναι συστατικό στοιχείο του σύγχρονου τρόπου ζωής, γι’ αυτό και ο σχεδιασμός κάθε ανθρώπινης δραστηριότητας πρέπει να λαμβάνει πολύ σοβαρά υπ’ όψιν του αυτήν την κυρίαρχη σχέση (βλέπε την επιτυχημένη λειτουργία των SUPER MARKETS, όπου η εξυπηρέτηση πελάτη και αυτοκινήτου είναι σε πρώτη προτεραιότητα).
Αν θέλει λοιπόν κανείς, τον εξωραϊσμό της εικόνας του ιστορικού κέντρου της πόλης του, θα πρέπει πρώτα να δώσει λύσεις στα θέματα της σωστής λειτουργίας του, προβλέποντας και κατασκευάζοντας τις απαραίτητες υποδομές του που αφορούν κυρίως στο κυκλοφοριακό και στην δημιουργία θέσεων στάθμευσης. Δεν είναι δυνατόν να υποχρεώνεις τους χρήστες του κέντρου (δηλαδή όλους τους δημότες και επισκέπτες), να διανύουν 1000μ. και 1500μ. (με δύσκολες καιρικές συνθήκες), για να φθάσουν στον προορισμό τους και να επιστρέψουν μετά στα ξανά στα περιμετρικά parking ( οι ειδικοί δέχονται τα 300μ. ως μέγιστη απόσταση).
Η απορρύθμιση της ζωής των κατοίκων, των χρηστών, η ερήμωση της αγοράς και η καταστροφή της είναι αναπόφευκτα. Καλές είναι οι πεζοδρομήσεις, η δημιουργία πρασίνου και ελεύθερων χώρων όπως και η προτεραιότητα στον πεζό και στις ευαίσθητες ομάδες (παιδιά – ηλικιωμένοι). Αυτά όμως δεν γίνονται με αποκλεισμούς και απαγορεύσεις, χρειάζεται προσεκτική μελέτη και πολύ δουλειά που θα φέρει σε ισορροπία όλες τις απαραίτητες ανθρώπινες δραστηριότητες μιας πόλης. Καλές οι μελέτες. Όταν όμως γίνονται χωρίς κατεύθυνση και στόχο μόνο και μόνο για να εξωραΐσουν την εικόνα τότε γίνονται επικίνδυνες.
Κατά τη σύνταξης της μελέτης ΣΒΑΚ φαίνεται ότι δεν τηρήθηκαν οι οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών (αξιολόγηση, ανάλυση επιπτώσεων, μελέτη στάθμευσης, εναλλακτικά σενάρια, μοντέλα με μετρήσεις, υιοθέτηση από την κοινωνία και λοιπά).
Όλα αυτά καταδικάζουν σε μαρασμό την καρδιά της πόλης, απορρυθμίζουν την λειτουργία της, διαλύουν την αγορά της, την οικονομία της και την ζωντάνια των δραστηριοτήτων της καθώς οι δυσκολίες πρόσβασης και παραμονής στο κέντρο θα ελαχιστοποιήσουν και την επισκεψιμότητα του.
Η Δημοτική Αρχή πρέπει να καταλάβει ότι πίσω από την εικόνα μιας πόλης, ζωτικοί παράγοντες είναι η προσβασιμότητα και η ευκολία στάθμευσης των οχημάτων.
Αν ισχύσουν όλοι αυτοί οι περιορισμοί τότε είναι βέβαιο ότι στην περίμετρο της πόλης θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται τα εμπορικά κέντρα των μεγάλων εταιριών, καταδικάζοντας οριστικά σε μαρασμό τις μικρές επιχειρήσεις με συνέπεια την προοδευτική «γκετοποίηση» του κέντρου.
Πρέπει να τα ξαναδούμε όλα από την αρχή. Η μελέτη ΣΒΑΚ πρέπει να ξαναμπεί στη διαδικασία αξιολόγησης, αιτιολόγησης και τεκμηρίωσης των προτεινόμενων λύσεων. Οι οδηγίες σύνταξης μελετών ΣΒΑΚ της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να γίνουν σεβαστές. Οι δημότες δεν έχουν αντιληφθεί τι πρόκειται να γίνει. Οι καθησυχαστικές δηλώσεις του τύπου, ότι όλα αυτά θα γίνουν στο μέλλον, παραπλανούν και εξαπατούν τους συμπολίτες μας.
Το θέμα είναι πολύ σοβαρό και αυτή η Δημοτική Αρχή δεν πρέπει να υπογράψει την σύμβαση πρόσληψης Τεχνικού Συμβούλου που στο «παρά πέντε» θα δεσμεύσει την επόμενη, που θα προκύψει από τις εκλογές που έρχονται. Αυτό είναι αναγκαίο, λογικό και δημοκρατικά επιβαλλόμενο.
Ν. Τσιαρτσιώνης
Ανώνυμος
- Edit
ΚΑΝΕΝΑ ΣΒΑΚ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΔΕΝ ΕΡΗΜΩΣΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ανώνυμος
- Edit
Σε κανένα μέρος του κόσμου δεν υπάρχει τέτοιο ΣΒΑΚ όπως της Κοζάνης .
ΠΟΘΕΝΑ ΤΕΤΟΙΟΣ ΠΑΡΑΛΟΓΙΣΜΟΣ !
Ανώνυμος
- Edit
ετσι λεγανε καποιοι φωστηρες της περιοχης και για την εγνατια. οτι θα μας κλεισει τα μαγαζια… αλλα δεν μας τακλεισε τελικα. μας ανοιξε κιαλα!