Τον περασμένο χρόνο καταστρεπτικές πυρκαϊές στοίχισαν τη ζωή σε πολλούς κατοίκους στο Μάτι της Αττικής και στο Παραντάιζ της Καλιφόρνια. Κοινό χαρακτηριστικό των δυο περιπτώσεων είναι πως οι κάτοικοι εγκλωβίστηκαν στους δρόμους, κατά την προσπάθειά τους για διαφυγή απ’ την πύρινη λαίλαπα. Λόγω παρεμβάσεων της τοπικής αυτοδιοίκησης, τόσο στο Μάτι όσο και στο Παραντάιζ είχαν διαμορφωθεί οδικά δίκτυα που την κρίσιμη στιγμή έγιναν παγίδα για τους κατοίκους. Δεδομένου ότι η απερχόμενη Δημοτική Αρχή είχε παρουσιάσει ένα τουλάχιστον αμφιλεγόμενο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας(1) (εφεξής ΣΒΑΚ) και σε δυο μήνες έχουμε πάλι αυτοδιοικητικές εκλογές, οι περυσινές τραγωδίες πρέπει να δώσουν χρήσιμα διδάγματα στους επίδοξους υποψήφιους δημάρχους και συμβούλους.
Πέρα απ’ τις εκτεταμένες καταργήσεις θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων, που ήδη ξεκίνησαν κοντά σε φαρμακεία δημιουργώντας ανοήτως πρόβλημα σ’ όσους τρέχουν για φάρμακα, το ΣΒΑΚ προτείνει εκτεταμένες μονοδρομήσεις, πρόσθετες σε όσες ήδη υπάρχουν. Κάποιες απ’ τις προτεινόμενες έχουν τη δυναμική να λειτουργήσουν ακριβώς όπως παρατηρήθηκε στο Μάτι και το Παραντάιζ και γι’ αυτό πρέπει να επανεξεταστούν. Για παράδειγμα, η προτεινόμενη μονοδρόμηση των οδών Ψαρρών-Κορυτσάς με κατεύθυνση προς Ηπείρου, (δηλαδή απ’ τη Στρατολογία και μέσω της Πλατείας Σκ’ρκας προς Ίωνος Δραγούμη-Δημοκρατίας ή/και Μερκούρη Κυρατσού-Παύλου Χαρίση), ουσιαστικά δεν αφήνει εναλλακτική οδό διαφυγής για ολόκληρη την περιοχή Σκ’ρκας/Αγίου Νικάνορα. Μάλιστα, οι «φωστήρες» του ΣΒΑΚ δεν φαίνεται καν να ξέρουν την ύπαρξη των οδών Ίωνος Δραγούμη και Μερκούρη Κυρατσού (γενικά οι περιγραφές των δρόμων στο ΣΒΑΚ έχουν λάθη που δείχνουν άγνοια της πόλης και της ιστορίας της, τι είναι π.χ. η Αιάνης, η Βογατσίκου, η Αν Σταμίκου, η Ολ. Γεωργακάκη, η Γραμμίκου, δεν υφίσταται διασταύρωση Κατσίμπαλη με Πρωταγόρα, αλλά με Γεωργ. Σαραντάρη, κλπ;).
Επίσης και εντελώς ενδεικτικά:
Η πρόταση για τεμαχισμό της Δαβάκη σε διάφορα επιμέρους τμήματα με αντίρροπες μονοδρομημένες κατευθύνσεις είναι επιεικώς αστεία (συναγωνίζεται το κάποτε όραμα Κουκουλόπουλου για υπογείωση της Δαβάκη, πριν μας τάξει την υπογείωση της γραμμής ΟΣΕ). Προτείνεται μονοδρόμηση της Δαβάκη για τμήμα 100μ, μπροστά στη Νέα Βιβλιοθήκη με κατεύθυνση προς το Κολυμβητήριο, οπότε τα αυτοκίνητα που ανεβαίνουν την Ολυμπιάδας ή φεύγουν απ’ τα γήπεδα και το Κολυμβητήριο, στη γωνία της Βιβλιοθήκης θα πρέπει να κατηφορίζουν στην Άγνωστου Στρατιώτη, να βγαίνουν στον κυκλικό κόμβο πίσω απ’ τη Βιβλιοθήκη κι έπειτα ν’ ανεβαίνουν τη Δελιβάνη για να βγουν στην άλλη πλευρά της Βιβλιοθήκης και να συνεχίσουν στην Ψαρρών ή στη Δαβάκη. Ένα εντελώς άσκοπο ζιγκ-ζαγκ, που αυξάνει τις διαδρομές, την κατανάλωση καυσίμων και τη ρύπανση της πόλης.
Προτείνεται επίσης «αλλαγή της μονοδρόμησης» της Δαβάκη για 70μ, μπροστά στο Δημοτικό Ωδείο, με κατεύθυνση προς 3ης Σεπτεμβρίου. Σήμερα είναι αμφίδρομη, αλλά, σε άλλο ένα λάθος, το ΣΒΑΚ την αναφέρει ως μονόδρομο. Η χρήση των δρόμων είναι ευθέως ανάλογη με τις χρήσεις γης και η περιοχή είναι γεμάτη υπερτοπικούς πόλους έλξης. Π.χ. το Ωδείο εξυπηρετεί εκατοντάδες παιδιά απ’ όλο το Νομό, που τα φέρνουν οι γονείς με ΙΧ. Επιπλέον η Δαβάκη είναι βασική οδός πρόσβασης προς τα Δημοτικό & Στρατιωτικό γήπεδα, τα Κλειστά & Ανοικτά Γυμναστήρια, το Κολυμβητήριο, τα 9ο-12ο Δημοτικά, το 6ο Γυμνάσιο, το Υπαίθριο Θέατρο, το Δημοτικό Κήπο, τη Βιβλιοθήκη, τη Στρατολογία, τον Άγιο Νικάνορα, ακόμα και τα σούπερ μάρκετ της γύρω περιοχής. Πώς κι από ποιους δρόμους θα εξυπηρετηθούν αυτές οι μετακινήσεις; Με ελικόπτερο, με ποδήλατο ή μήπως με τον αραμπά;
Η πρόταση για μονοδρόμηση της Πτωχοκομείου και της Σουμελά πρέπει τουλάχιστον να επανεξεταστεί, καθώς πρόκειται για δρόμους που εξυπηρετούν το Σταθμό Υπεραστικών Λεωφορείων.
Υπάρχει επίσης μια «περίεργη» πρόταση, για αλλαγή κατεύθυνσης της Κων. Παλαιολόγου, που είναι το μικρό δρομάκι από την Παύλου Μελά μέχρι την Ιπποκράτους, (δηλ. από την πρώην Κτηματική Τράπεζα-νυν σούπερ μάρκετ μέχρι την πρώην ταβέρνα Ώρα Ελλάδας-νυν μπαράκι). Σήμερα είναι μονόδρομος προς Ιπποκράτους, (σημειωμένος λανθασμένα ως αμφίδρομος στο σχέδιο(2) του Δήμου «Χ.3: Ιεράρχηση οδικού δικτύου»). Το ΣΒΑΚ λέει πως θ’ αλλάξει φορά και θα πάει προς Π. Μελά. Αυτό καταρχήν απαιτεί αμφίδρομη κίνηση στο 20 μέτρων μήκους τμήμα απ’ τη συμβολή της Κων. Παλαιολόγου με την Ιπποκράτους μέχρι τη Μ.Σιακαβάρα, κάτι που απλά δεν μπορεί να γίνει, αφού το συγκεκριμένο τμήμα είναι πολύ στενό για αμφίδρομη κίνηση. Αλλά αυτό είναι πταίσμα, μπροστά στα επόμενα.
Η Παλαιολόγου σήμερα λειτουργεί ως συνέχεια της κυκλοφορίας από Ολυμπίου Γεωργάκη και Ρήγα Φεραίου, (περνώντας δηλαδή πίσω από το Κοβεντάρειο και το 3ο/4ο Δημοτικό, νυν Σχολείο Χαρισίου Μούκα). Προκειμένου λοιπόν ν’ αλλάξει φορά η Παλαιολόγου, το ΣΒΑΚ αλλάζει τη φορά και στη Ρήγα Φεραίου και στην Ολυμπίου Γεωργάκη: αλλαγή που μόνο σύγχυση θα προκαλέσει. Κάθοδος στην ίδια περιοχή είναι ήδη η Ιουστινιανού, αν γίνει και η Ολυμπίου Γεωργάκη κάθοδος, θα μείνει ως μόνη άνοδος η Φον Καραγιάννη (μεταξύ Ολ. Γεωργάκη και Ιουστινιανού), που είναι πολύ μικρού πλάτους.
Την ίδια φορά με την Παλαιολόγου, προς Ανατολικά, έχει λίγο πιο πάνω η Στάμκου Αναστασίου, που λειτουργεί ως συνέχεια της Σολωμού. Ανάμεσά τους και με αντίθετη κατεύθυνση, προς Δυτικά, βρίσκεται η οδός Πλ.Αυλιώτη, η οποία έχει ως νοητή συνέχεια την Επισκόπου Βενιαμίν. Η Πλ. Αυλιώτη σήμερα έχει ικανό κυκλοφοριακό φόρτο, καθώς διοχετεύει κίνηση προς Π. Μελά-Επισκ. Βενιαμίν.
Το κύριο ερώτημα λοιπόν, που καλείται ν’ απαντήσει ο απερχόμενος δήμαρχος, είναι «ποια ακριβώς ανάγκη εξυπηρετεί η πρόταση για αλλαγή κατεύθυνσης της Κων. Παλαιολόγου;» Μήπως τη διοχέτευση της κυκλοφορίας προς Παύλου Μελά μέσω της Κων. Παλαιολόγου, προκειμένου να μειωθεί η κυκλοφορία στην οδό Πλ. Αυλιώτη, όπου και διαμένουν εντελώς συγκεκριμένα άτομα της παράταξής του; Μια που οι συγκυρίες έφεραν τη συγκεκριμένη παράταξη ως Δημοτική Αρχή, πρέπει ν’ αναστατωθεί όλη η πόλη, προκειμένου να μειωθεί η κίνηση μπροστά στο σπίτι κάποιων της παράταξης;
Είχα δώσει ξανά κάποια σχόλια για το ΣΒΑΚ, εύκολα μπορεί να τα βρει κάποιος στο διαδίκτυο («ΣΒΑΚ και Δημοτική Αρχή απορρίπτονται ΑΝΕΥ επαίνων»). Συνοψίζοντας, το ΣΒΑΚ της απερχόμενης Δημοτικής Αρχής ουσιαστικά μετατρέπει την πόλη από χώρο κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας σε ένα υπνότοπο, παρόμοιο με το μέγα «επίτευγμα» της ΖΕΠ, την καταβόθρα κονδυλίων της προηγούμενης 25ετούς δημοτικής αρχής. Ένα χώρο για να έρχεται κάποιος, π.χ. απ’ το Μαυροδένδρι, να πιεί το ποτό του στα μπαράκια χωρίς να τον ενοχλεί η ζωντάνια της πόλης.
Παραπομπές:
(1) http://tinyurl.com/y44x3ddc, Κοζάνη. Προς μια συνδυασμένη πολεοδομική και κυκλοφοριακή ανασυγκρότηση. Γενικές αρχές οργάνωσης του οδικού δικτύου.
(2): http://tinyurl.com/y3pe57n4, ΣΒΑΚ-Αξιολόγηση Ζητημάτων της πόλης της Κοζάνης.
Χρήστος Ι. Κολοβός
Δρ Μηχανικός Μεταλλείων – Μεταλλουργός Ε.Μ.Π./ τ. Διευθυντής Μεταλλευτικών Μελετών & Έργων ΔΕΗ ΑΕ/ΛΚΔΜ
Μέλος Περιφερειακής Επιτροπής Διαβούλευσης Περιφέρειας Δυτ. Μακεδονίας
Ανώνυμος
- Edit
Τελικά θα μας πει κανείς ποιος μένει στην Πλ. Αυλιώτη;