Συνεχίζοντας την έρευνα με την μέθοδο των χαρτών βρήκαμε εκατοντάδες χάρτες ,χάρτες που φθάνουν μέχρι την εποχή της γέννησης του Χριστού που έχουν αρκετές λεπτομέρειες με ονομασίες εκατοντάδων πόλεων και κυρίως κάποιες από αυτές να έχουν ειδικό ενδιαφέρον για την περιοχή της Δ. Μακεδονίας.
Πολλοί από αυτούς είχαν μικρή ανάλυση και δεν διαβαζόταν.
Έτσι αναζητούσαμε κάποιους άλλους με καλλίτερη προκειμένου να μπορέσουμε να τις διαβάσουμε , ακόμη είχαμε πρόβλημα με την αλλαγή της ονομασίας που με την διάβα του χρόνου και την έλευση κατακτητών από διάφορες περιοχές άλλαζαν τα ονόματα.
Ακόμη κάποιοι χάρτες είχαν τα βουνά, κάποιοι άλλοι καθόλου,κάποιες λίμνες που υπήρχαν εξαφανίσθηκαν κάποιες όμως εξακολουθούσαν να υπάρχουν,όσο προχωρούσαμε σε χάρτες παλιότερους τόσο η ροή των ποταμών γινόταν ασαφής βλέποντας πχ,πόλεις να βρίσκονται στον ένα χάρτη πάνω από το Αλιάκμονα και οι ίδιες κάτω από αυτόν.
Ξεχωρίσαμε αρκετούς χάρτες που μας έδιναν τα χαρακτηριστικά που αναζητούσαμε.
Αναζητήσαμε τα βιογραφικά των δημιουργών αυτών των χαρτών για να αξιολογήσουμε την αξιοπιστία τους .
Είχαμε υπόψιν και τις δυο εκτιμήσεις των Β. Καλλιπολιτη και Μ. Παπακωνσταντίνου που μιλούσαν ο πρώτος για την Ελίμεια και ο δεύτερος για την Γροία .
Τελικά καταλήξαμε σε δυο ονόματα ΤΥΡΙΣΣΑ και ΜΙΕΖΑ και κυρίως στο πρώτο όνομα.
ΤΥΡΙΣΣΑ Το πρώτο όνομα μας ήταν εντελώς άγνωστο Τύρισσα είχε την ίδια κατάληξη από πολλές πόλεις Πελασγικής προέλευσης -ΙΣΣΑ
Η πόλη αυτή παραμένει άγνωστη από μια πρόχειρη ερευνά που κάναμε είδαμε να υπάρχουν ελάχιστα γραπτά κείμενα που την αναφέρουν και μέχρι στιγμής την διεκδικούν
1ον Το χωρίο Ασβεστόπετρα που είναι δίπλα στην Πέλλα γιατί λένε στο χωρίο αυτό βρέθηκε ένα συμβόλαιο με συναλλαγές κατοίκων της Πέλλας και της Τύρισσας , εμείς ψάξαμε και βρήκαμε αυτό το συμβόλαιο και θα σας το δείξουμε αμέσως αργότερα.
2ον Το χωρίο Αρχοντικό κοντά στην Έδεσσα οπού γίνονται ανασκαφές σε ένα μεγάλο νεκροταφείο 200 στρεμμάτων [ έχουν ανασκαφή τα 5 στρέμματα] και λόγω του μεγέθους του πιθανολογούσαν ότι είναι η Τύρισσα .
ΜΙΕΖΑ Το δεύτερο ήταν ΜΙΕΖΑ μια μεγάλη πόλη της αρχαιότητος που ήταν άγνωστη μέχρι πριν λίγα χρόνια .
Την ταυτοποίησή της Μίεζας έκανε στο τέλος της δεκαετίας του 1970 ο αρχαιολόγος Φώτης Πέτσας .
Την ταυτοποίηση όμως του Φ. Πέτσα κάποιοι τις αμφισβητούν, αποκαλώντας την υποτιθέμενη ‘’ Μίεζα ‘’
Τα αρχαιολογία ευρήματα βρίσκονται ανάμεσα στα χωριά Λευκάδια και Κοπανός και την πόλη της Νάουσας , μάλιστα ο δήμος που δημιουργήθηκε με τον Καλλιστράττη ονομάσθηκε Δήμος Μίεζας κοντά σε αυτή την πόλη είχε την σχολή ο Αριστοτέλης και δίδασκε τον Μ. Αλέξανδρο.
Για την θέση αυτή μιλά από την δεκαετία του 1930 ο Αρχαιολόγος Χαράλαμπος Ι. Μακαρόνας (Αθήνα, 1905 – 11 Ιουνίου 1977),που πίστευε ότι ήταν η αρχαία Ελληνική πόλη Κίτιον .
Μείναμε σε αυτά τα 2 ονόματα και αρχίσαμε πλέον τις διασταυρώσεις παρ’όλο που οι πρώτες πληροφορίες που πήραμε κάθε άλλο παρά μας ενεθάρρυναν για μια τέτοια τελική διαπίστωση.
Για να καταλήξουμε στο πιθανότερο όνομα έπρεπε να καταφύγουμε στην βιβλιογραφία έτσι ώστε διασταυρώνοντας τους χάρτες και με άλλα τυχόν ευρήματα, να δώσουμε ένα αξιόπιστο και μη αμφισβητήσιμο όνομα.
Το κάναμε και αυτά που βρήκαμε και θα παρουσιάσουμε σε επόμενες δημοσιεύσεις θέλουμε να πιστεύουμε ότι έχουν τόση βαρύτητα που θα πείσουν όλους τους καλόπιστους αναγνώστες , ειδικούς και μη ότι η έρευνά μας στέφεται με επιτυχία .
Για λεπτομέρειες στην έρευνά μας δείτε το βίντεο που ακολουθεί με τον τίτλο :
6Β THN ΑΡΧΑΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΠΟΛΗ ΤΥΡΙΣΣΑ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΟΙ ΧΑΡΤΕΣ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΚΟΖΑΝΗΣ Σ.ΚΑΠΛΑΝΟΓΛΟΥ
Χάρης Κρικώνης
- Edit
Αγαπητέ κύριε Καπλάνογλου,
Συγχαρητήρια για το επίπονο έργο της διερεύνησης των τοπωνυμίων της περιοχής σας. Οι λεπτομέρειες που συγκεντρώνεται είναι από τεκμηριωμένες πηγές χωρίς συναισθηματικές προκαταλήψεις. Αν και δεν κατάγομαι από τα μέρη σας κατά την πιο πρόσφατη επίσκεψή μου το περασμένο Δεκέμβριο στα αρχαιολογικά μουσεία της Κοζάνης και της Αιανής θα ήθελα να σας αναφέρω τα εξής.
Οι Πελασγοί σύμφωνα με τον Ηρόδοτο βιβλίο Β (Ευτέρπη) παράγραφος 52 δεν ονομάτιζαν τους θεούς τους. Μετά από υπόδειξη του μαντείου της Δωδώνης άρχισαν να φανερώνουν τα ονόματά τους. Παράλληλα όμως σε κάθε πόλη ή οικισμό είχαν συνδέσει την ίδρυσή του με κάποια θεότητα η οποία φανερωνόταν μυστικά ή έμμεσα από το όνομα.
Έτσι για παράδειγμα ο βασιλιάς Αιγέας στην Αθήνα ο πρώτος ναός που θεμελίωσε ήταν της Ουρανίας Αφροδίτης. Ανεξάρτητα δηλαδή από το όνομα και την κατοπινή εξέλιξη της ιστορίας των Αθηνών η μητρόπολις των Αθηνών ήταν η Ουρανία Αφροδίτη.
Το ίδιο ισχύει και για την Ρώμη. Ο γενάρχης των Ρωμαίων Αινείας ήταν γιος του Αγχίση και της Αφροδίτης.
Στην Αιανή λοιπόν ο Αίανος ( Αίανος και Αινείας μοιάζουνε ηχητικά) ήταν γιος του Ελύμου ο οποίος Έλυμος ήταν νόθος υιός του Αγχίση ενός από τους συζύγους της Αφροδίτης. Ο Αγχίσης λατρευόταν και σαν ήρωας στην αρχαιότητα. Δηλαδή η περιοχή της Αιανής και της Ελιμείας ήταν συνδεδεμένη εμμέσως πλην σαφώς με την Ουρανία Αφροδίτη.
Τώρα σχετικά με την Τύρισσα.
Τύρος η πόλις του Λιβάνου που λατρευόταν η Αφροδίτη Αστάρτη. Τυρός και το επίνειο της Σπάρτης όπου λατρευόταν η Αρεία Αφροδίτη. Τύριας ο ποταμός της Ηπείρου με τους οικισμούς Τύργια και Τύρια. Τύρναβος ή Τούρναβος ή Τίρναβος στην περιοχή της αρχαίας Φάλαννας από την ομώνυμη νύμφη, κόρης της Τυρούς και του Ενιπέα. Τύρας ή Οφιούσσα η αποικία της Μιλήτου στον Εύξεινο Πόντο. Τουράν η Αφροδίτη στην γλώσσα των Τυρρηνών (Τουρρηνών) Ετρούσκων.
Η Τύρισσα λοιπόν αναφέρεται στην αφρογέννητή Θεά της γονιμότητας η οποία είναι εξ ουρανού μητέρα όλων των θεών με πολλαπλές μορφές αλλά κυρίως εκπροσωπεί το ύδωρ την απαραίτητη προϋπόθεση ζωής και γονιμότητας. Τύρισσα Τυρρώ Τουράν όπως και Γαλάτεια στην Υδρούσσα Θεά αναφέρονται. Την τροφό νύμφη Αμάλθεια που με το κέρας της έτρεφε άφθονα, θεούς και ανθρώπους. Κοζάνη λοιπόν από το κότσα ( αίγα στις βαλκανικές γλώσσες). Η λέξη κότσα ετυμολογικά από το χάος προέρχεται όπου χάος για τους Πελασγούς ήταν ο θεός.
Αυτά είχα να σας πω για το ιστορικά και εύφορα μέρη σας.
Ελπίζω να μην σας κούρασα
Χάρης Κρικώνης