Ο Τάσος Μαρκουίζος γνωστός στο ευρύ κοινό ως «Ιαβέρης» οι παλαιότεροι θα τον έχετε γνωρίσει μέσα από τους αγώνες του μιας και είναι από τους καλύτερους Έλληνες οδηγούς με πολλούς τίτλους στο παλμαρέ του.
Οι νέοι ενδεχομένως να τον ξέρουν από τις ομιλίες του. Όπως και αν τον γνωρίζει κανείς, ο Ιαβέρης μιλάει «σκληρά» στο KOZANILIFE.GR και στον δημοσιογράφο Σάκη Καραδημούλα για την συμπεριφορά των Ελλήνων οδηγών, το οδικό δίκτυο στο Νομό Κοζάνης και σχολιάζει με τον ιδιαίτερο και καυστικό τρόπο του όλα όσα συμβαίνουν στη χώρα σε μια ξεχωριστή συνέντευξη του.
– Καλησπέρα σας κ. Ιαβέρη. Πείτε μας για την οδηγική συμπεριφορά των Ελλήνων.
Την ΛΕΑ(Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης) την ξέρουν οι περισσότεροι. Όλοι την έχουν δει στους αυτοκινητόδρομους. Εκεί λοιπόν δεν μπορεί να μπει πολίτης. Μπαίνει μόνο το περιπολικό ή το ασθενοφόρο ή το πυροσβεστικό .Έπρεπε να είναι χτισμένη.. Όταν βλέπω καθημερινά εκεί μέσα για αρκετά λεπτά αλήτες, όχι πολίτες, ΑΛΗΤΕΣ, να κινούνται στη ΛΕΑ και να βρίζουν τους άλλους που πάνε αργά για αυτούς πρέπει να ξέρουν ότι εκείνη την ώρα εγκλωβίζουν πίσω το ασθενοφόρο που έχει μέσα τον πατέρα του με το πρόβλημα καρδιάς ή το παιδί του που τσακίστηκε με το μηχανάκι. Στην Αγγλία όποιος περάσει το κόκκινο και σκοτώσει η ποινή του είναι ισόβια. Ας το ακούσουν οι Ελληνάρες.
– Υπάρχει ενιαίο προφίλ του Έλληνα οδηγού;
Ναι είναι γιατί πρόκειται για θέμα παιδείας. Αυτό αντιγράφει από τον μπαμπά του, τον παππού του, τον δάσκαλο, τον δημοτικό σύμβουλο, τον Νομάρχη ή τον Υπουργό που τον επισκέπτονται μια φορά στις τόσες για ψηφοθηρίες μεθυσμένοι, ξαπλωμένοι, με τα τσιγάρα στο στόμα οπότε ένα παιδί που μεγαλώνει σε τέτοιο περιβάλλον με ποια λογική π.χ. θα βάλει ζώνη ο πιτσιρικάς? Αν βάλει θα αισθάνεται δεύτερης διαλογής πολίτης. Άρα είναι συνεχιστής της βλακείας του πατέρα του. Τη μεγαλύτερη ζημιά κάνει η οικογένεια. Ας μαζέψουν λίγο τις μαγκιές τους αν δεν θέλουν να κλάψουν τα παιδιά τους. Εκτός και αν είναι μέσα σε αυτούς που σαπίζουν τα παιδιά τους στο ξύλο. Αν είναι έτσι δεν έχω απαίτηση από αυτούς να προστατέψουν τα παιδιά τους.
Όταν ένας γονιός κατά τη διάρκεια της εξοδιου ακολουθίας του παιδιού του κινείται πίσω από το φέρετρο είναι αποτέλεσμα μια παράβασης του Κ.Ο.Κ εξ αμελείας και όχι μια εγκληματική πράξη επιλογής εξ αλητείας; Παράδειγμα: Βλέπει κάποιος το πορτοκαλί και αντί να κόψει επιταχύνει και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να πατήσει το γειτονάκι που είναι φίλος του παιδιού του ή να τον πατήσει κανένα φορτηγό που έρχεται από την άλλη και του αξίζει σε αυτή την περίπτωση. Ή να σκοτώσει τους γείτονες του και μετά να πρέπει να ζήσει με αυτό για ολόκληρη τη ζωή του αφού πρώτα κοιτάξει στα μάτια του γειτονάκι και του πει πως εξαιτίας του είναι πλέον ορφανό! Μερικοί δεν καταλαβαίνουν γιατί έχουν ‘’αυγουλομένο’’ νου
– Μέχρι κοινωνικής και οικονομικής εξόντωσης πρέπει να τιμωρείτε κάποιος αν κάνει κάτι παράνομο έχετε πει παλαιότερα. Δεν θα του επιφέρει μεγαλύτερο θυμό όμως αυτό πάνω στο τιμόνι;
Όχι γιατί μαζί θα τον στείλω στο διάολο, στη φυλακή να κάνει ισόβια ή κοινωνικές υπηρεσίες. Πρόσεξε να δεις, τα πρόστιμα δεν είναι χαράτσια. Αν περάσεις το κόκκινο που ή οδηγείς με το κινητό στο χέρι δεν είναι το θέμα το πόσα θα πληρώσεις. Είναι απόπειρα φόνου!
– Στη Λετονία σε περίπτωση που περάσουν απλά το κόκκινο είναι 6μηνη κοινωνική υπηρεσία έχετε πει παλαιότερα, σωστά;
Βεβαίως, αλλά σκέψου ότι το ισόβιο γιατί είναι κακουργηματική πράξη και συλλαμβάνεται με χειροπέδες και τον κάνουν δότη αίματος και ζωτικών οργάνων. Του λένε ότι με το μυαλό που κουβαλάς σίγουρα θα ξαναεμπλακείς σου βάζουν και υπογράφεις ‘’ότι είμαι δότης οργάνων και ζητώ συγνώμη από το κράτος για την άθλια συμπεριφορά μου.’’ Δηλώνεις υπεύθυνα ότι δίνεις τα μάτια ή την καρδία σου σε κάποιον που αξίζει να ζει. Μπείτε και δείτε στο ιντερνέτ την υπεύθυνη δήλωση αν θέλετε.
– Δώστε μας ένα παράδειγμα για το πόσο εύκολα μπορεί κάποιος να πάθει ζημιά χωρίς μεγάλη ταχύτητα;
Με ταχύτητες κάτω από 40 χιλιόμετρα την ώρα. Αυτή είναι η υπερβολική ταχύτητα που σκοτώνετε κάποιος κατά 87-88%. Ένα 10% σκοτώνονται στο επαρχιακό δίκτυο με μετωπικές συγκρούσεις και το άλλο ποσοστό στο εθνικό δίκτυο. Λυμένος στο πίσω κάθισμα αν τρακάρεις με χαμηλή ταχύτητα μπορεί να μείνεις ανάπηρος. Ο Μπόμπαν Γιάνκοβιτς με γυμνασμένο αυχένα χτύπησε το κεφάλι του με 5 χιλιόμετρα και δεν ξαναπερπάτησε. Εσύ πως θα σωθείς? Το άλλο τραγικό είναι να κρατάει π.χ. η μαμά των 70 κιλών είναι σε αμάξι που κινείται με 40 χιλιόμετρα. Η μαμά μετατρέπεται σε μια δύναμη που θα συνθλίψει το παιδί με βάση το Νόμο της Ορμής που είναι μάζα επί ταχύτητα άρα 70 Χ 40=2800 κιλά θα πατήσουν το μωρό πάνω στο ταμπλό. Αν της το πεις απότομα ίσως φας καμιά σφαλιάρα. Αν της το πεις ευγενικά όταν την δεις θα σου πει ότι μπορεί να το κρατήσει με το ένα χέρι το παιδί και να μην της φύγει. ‘Όταν ο Πύρρος Δήμας δεν μπορεί να σηκώσει τόσα κιλά!
– Σας έχει τύχει να κάνετε παρατήρηση σε κάποιον;
Δεν ασχολούμαι πλέον. Προσπαθώ να ενημερώσω τον κόσμο κάθε μέρα ότι πρέπει να προσέχουν για να μην κλείσουν το σπίτι τους. Είμαι αναγνωρίσιμος και με ξέρουν έξω οπότε με ρωτάνε και από μόνοι τους.
– Έχετε μοιράσει πάνω από 1.000.000 ενημερωτικά έντυπα και έχετε κάνει πολλές δωρεάν διαλέξεις. Γιατί;
Γιατί αν σου δώσει κάποιος 1 ευρώ παύει να έχει την αγάπη του εθελοντισμού. Έχω μια πορεία στον μηχανοκίνητο αθλητισμό και έχω χάσει πολλούς συναδέλφους, όχι σε αγώνες όμως! Και βλέπω να χάνονται νέα παιδιά που είναι ηλικιακά ‘’εγγόνια’’ μου. Είναι δυνατόν να μην ανησυχώ για αυτά? Και να ζητήσω και λεφτά από τα εγγόνια μου;
Έχω άριστη σχέση που τις ένοπλες δυνάμεις και αναπαράγουν συνεχώς σε νέους δικά μου βίντεο. Με την τηλεόραση δεν έχω τόσο καλή σχέση. Γιατί; Οι δημοσιογράφοι δεν έχουν παιδιά; Κοιτούν μόνο να παίξουν τα συνέδρια των κομμάτων και σαχλαμάρες. Και αν σκοτωθεί ο Βακάκης ή ο Παντελίδης ασχολούνται λες και όλο το χρόνο έχουμε δύο νεκρούς
– Δεν είναι όμως απαραίτητο να λαδώσει για να πάρεις το δίπλωμα, διαφωνείτε;
Όχι αλλά ο πρώτος που προτείνει το λάδωμα είναι ο γονέας του παιδιού. Δεν είναι πάντα ο εξεταστής ή ο εκπαιδευτής. Είναι ντροπή να επιβεβαιώνει ο γονέας την ανάγκη να κάνεις αυτή την αθλιότητα. Πρέπει να είσαι κτήνος για να μην το καταλαβαίνεις. Και είπα πριν για γενοκτονία. Ήρθε ο Ερντογάν και είπε στους ομοεθνείς του να κάνουν πάνω από πέντε παιδιά. Δεν λέει κανείς εδώ να ΜΗΝ σκοτώνονται. Έχουμε υπογεννητικότητα. Κάθε χρόνο γεννιόνται 40000 λιγότεροι από όσοι πεθαίνουν. Και αυτοί πηγαίνουν και λαδώνουν για να σκοτωθούν στην τελική.
– Πιστεύετε ότι δεν το έχει κάνει κανένας;
Όχι βέβαια. Σίγουρα ένας στους 1000 θα το έχει ζητήσει. Αλλά το 1% που είναι μεγάλος αριθμός δηλαδή 100.000 Έλληνες πολίτες δεν εκπροσωπούνται στη Βουλή γιατί είναι δύσκολο να τους μαζέψεις. Άρα φταίμε εμείς οι πολίτες που έχουμε την εξουσία αφού εμείς τους εκλέγουμε και δεν σκεφτόμαστε να το ζητήσουμε. Δεν είναι όλοι σκεπτόμενοι. Δεν σκέφτονται ότι είναι προτιμότερο να μην έχει το πορτοφόλι του 15 ευρώ από το να μην έχει στο σπίτι την οικογένεια του.
– Τι άλλαξε από τότε που οδηγούσατε;
Άλλαξε η φιλοσοφία. Χρειάζονται καλύτεροι οδηγοί. Υπάρχουν καλύτερα συστήματα στα οχήματα για μεγαλύτερη ασφάλεια. Εμείς είχαμε 30αρηδες οδηγούς. Τώρα υπάρχουν και 20αρηδες λόγω των πολλών ηλεκτρονικών συστημάτων που εξασφαλίζουν καλύτερη ασφάλεια.
Τερμάτισε σε δύο Ράλλυ Ακρόπολις ( 1978 & 1979 ) , από τα είκοσι που έλαβε μέρος. Οι θεατές τον θυμούνται ακόμα να “σταματά” τα χρονόμετρα στα Stop της Μοσχοκαρυάς , των Σχοίνων, του Ελληνικού και στο Λεοντάρι το ’78, μπροστά από τους Walter Rohrl και Markku Alen. Καθώς επίσης και το ’79 στη Μοσχοκαρυά μπροστά από τους Bjorn Waldegaard & Hannu Mikkola . Τη θρυλική εποχή των Ράλλυ Ακρόπολις (1978-1980), έκλεβε την παράσταση κάθε φορά με τα Ford Escort Group 2 και 4, αποτελώντας το “αντίπαλον δέος” των εργοστασιακών οδηγών, καθώς κέρδιζε αρκετές από τις ειδικές διαδρομές, μέχρι να… εγκαταλείψει (1980). Η πιο ιστορική στιγμή του μυθικού Ιαβέρη ήταν στο 27ο Ράλλυ Ακρόπολις του 1980 , οδηγώντας ένα Ford Escort Group 2 , καθώς έρχεται 1ος γενικής στην ειδική διαδρομή της Πάρνηθας έχοντας αφήσει πίσω του όλους τους οδηγούς του παγκοσμίου πρωταθλήματος
– Πως κρίνεται το οδικό δίκτυο στην Κοζάνη;
Όπως όλοι της Ελλάδας. Οι δρόμοι που έχετε και εκεί και παντού είναι των κατοίκων που ψηφίσανε αυτούς για να τους φτιάξουν. Γιατί δεν ζητήσατε να σας εξασφαλίσουν την ασφάλεια των παιδιών που παίζουν στη γειτονιά σας;
– Γιατί την οδηγική συμπεριφορά των γυναικών;
Οι κυρίες είναι καλύτερου επιπέδου από πλευρά συνείδησης. Όταν ανάψει το κόκκινο δεν πρέπει να είσαι Σουμάχερ. Καλός άνθρωπος πρέπει να είσαι. Οι μαμάδες έχουν το μητρικό ένστικτο και είναι πιο προσεκτικές. Ίσως είναι πιο αφηρημένες καμιά φορά.
– Έχετε κάνει εσείς κάποιο οδηγικό λάθος;
Ναι βέβαια. Ειδικά παλαιότερα μερικά μικροτρακαρίσματα ή κάποιες τούμπες με το αμάξι με χαμηλές ταχύτητες. Το πιο σοκαριστικό για μένα είναι ένα ατύχημα με το ποδήλατο στα 14 μου όταν μια κυρία βγήκε πίσω από ένα λεωφορείο για να περάσει το δρόμο και έπεσα πάνω της. Και οι ταχύτητες με το ποδήλατο δεν είναι αμελητέες για αυτό πρέπει να προσέχουν όλοι. Οι δήμοι που καλού τα νέα παιδιά να βγουν στους δρόμους με τα ποδήλατα καλύτερα να σκάσουν! Χωρίς ποδηλατοδρόμο να μην βγει κανένας
– Να κλείσουμε τη συνέντευξη με μια ατάκα συνοψίζοντας όλα αυτά.
Κάθε πρωί που φεύγεις από το σπίτι πριν κλείσεις την πόρτα να δεσμεύεσαι ότι θα γυρίσεις το απόγευμα. Όσο μειώνονται οι αγκαλιές, μεγαλώνει η δυστυχία.
Καραδημούλας Σάκης για το KOZANILIFE.GR
Ανώνυμος
- Edit
foveros iaveris. ligous akoma san kai auton an eixame, ta pramata stous dromous tha itan allios