Του παπαδάσκαλου Κωνσταντίνου Ι. Κώστα:
Διατρέχοντας μια παρακλητική διαδρομή 15 περίπου ημερών από ενορία σε ενορία (από χωριό σε χωριό, όπου ήρθε σε επαφή με τους απλούς ανθρώπους έξω από τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα) ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σερβίων και Κοζάνης κ. Παύλος ολοκλήρωσε (13-8-2017) το οδοιπορικό των Αρχιερατικών Παρακλήσεων ‘’Δεκαπενταύγουστος 2017’’ στην ορεινή Αγία Κυριακή (Σκούλιαρη).
Η Σκούλιαρη βρίσκεται ανατολικά του Βελβεντού σε απόσταση 14 χλμ. (ο δρόμος ασφαλτοστρωμένος) και για να φτάσεις σ’ αυτήν ανεβαίνεις και ανεβαίνεις. Καθώς ανεβαίνεις στην ορεινή Σκούλιαρη για την Παράκληση αμέσως έρχεται στη σκέψη σου εκείνος ο λόγος για την Παναγία, που μετά τον Ευαγγελισμό της ‘’επορεύθη εις την ορεινήν μετά σπουδής εις πόλιν Ιούδα, και εισήλθεν εις τον οίκον Ζαχαρίου και ησπάσατο την Ελισάβετ’’. (Λουκ. 1, 40).
Ο Σεβ. Μητροπολίτης κ. Παύλος έφτασε (13-8-2017) στην Αγία Κυριακή (Σκούλιαρη) συνοδευόμενος από τον αρχιδιάκονο Μάξιμο Γεωργόπουλο και τον υποδέχτηκαν (στον αύλειο χώρο του πανηγυρίζοντος ιερού ενοριακού ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου) ο αρχιερατικός επίτροπος της Α.Π.Β. πρωτοπ. Κωνσταντίνος Ι. Κώστας, ο πρόεδρος της Τ.Κ. Αγίας Κυριακής Δημοσθένης Κακούλης, το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο της Αγίας Κυριακής (Σκούλιαρης) πολύς κόσμος, παραθεριστές, ανάμεσά τους πολλά παιδιά, μαθητές δημοτικού, γυμνασίου, λυκείου και φοιτητές, που έσπευσαν να φιλήσουν το χέρι του Επισκόπου και να πάρουν την ευχή του.
Ήταν μια σπάνια (για μικρό και σχεδόν ακατοίκητο χωριό) εικόνα: Γεμάτη η πλατεία από φωτεινά, χαρούμενα (και κατακόκκινα από το παιχνίδι) νεανικά πρόσωπα, που κοιτούσαν με ενδιαφέρον τον Μητροπολίτη-Επίσκοπό τους και ζήτησαν την ευχή του. Και μαζί τους και οι άλλες ηλικίες. Μια εικόνα με πολλές αναγνώσεις και πολλά (προς κάθε κατεύθυνση και κάθε, εκκλησιαστική και πολιτική, ηγεσία) μηνύματα.
Σε ένα προηγούμενο κείμενό μου είχα γράψει για μια παρόμοια εικόνα τα εξής:
Κι αυτό δεν συμβαίνει μόνο εδώ. Συμβαίνει παντού. Χιλιάδες τέτοιοι πυρήνες στη χώρα μας μόνο – για να περιοριστώ στα καθ’ ημάς – ‘’λειτουργούν’’ ακατάπαυστα απελευθερώνοντας τα πρόσωπα από την εμπάθεια, τη σκοτοδίνη και τη μιζέρια και διαμορφώνουν τη σχέση των προσώπων, την κοινωνία των προσώπων, μέσα στην οποία η παρουσία της Παναγίας εκτός από επιθυμητή είναι και πολλές φορές αισθητά ενοποιητική των προσώπων και των (εθνικών και τοπικών) κοινωνιών τους.
Ποιος, εθελοτυφλώντας, μπορεί να πει πως δεν υπάρχει, δεν υφίσταται, αυτή η συνεχώς διαμορφούμενη κοινωνία, η κοινωνία της ελευθερίας, του σεβασμού του ανθρώπινου προσώπου, η κοινωνία που προσεύχεται μαζί με όλα τ’ άλλα και ‘’υπέρ της των πάντων ενώσεως’’;
Ποιος δικαιούται να αρνηθεί σ’ αυτήν την κοινωνία το δικαίωμα των κοινωνικών παρεμβάσεων, ποιος δικαιούται να της αφαιρέσει το λόγο, να την βάλει στο γύψο και στη ναφθαλίνη, να τη φιμώσει και να τη διαγράψει;
Η δισχιλιετής παρουσία αυτής της θεανθρώπινης κοινωνίας (με όλα τα ιστορικά λάθη της, αλλά και με την πανθομολογούμενη ανυπολόγιστη ποιοτική προσφορά της) είναι ηλίου φαεινότερον υπαρκτή και θα πρέπει κανείς να είναι πολύ τυφλός για να μην την βλέπει ή πολύ άδικος για να θέλει να την εξορίσει στον ουρανό.
Ο Σεβ. κ. Παύλος χοροστάτησε στην Παράκληση, τέλεσε την Αρτοκλασία και κήρυξε τον θείο λόγο. Στο αναλόγιο έψαλαν ο μαθητής Βασίλης Ποτουριάδης (Βαθύλακκος) και ο Βασίλης Καρανώτας (Βελβεντό και Κοζάνη).
Στο κήρυγμά του ο Σεβ. κ. Παύλος μίλησε για την περίοδο του Δεκαπενταυγούστου με κεντρικό πρόσωπο αυτό της Παναγίας και κεντρικό γεγονός της περιόδου αυτό της Κοίμησής της.
Ο Σεβ. αναφέρθηκε και στις Παρακλήσεις της Παναγίας (Μικρή και Μεγάλη, που τελούνται εναλλάξ αυτήν την περίοδο) στη σημασία για το βίο των χριστιανών αυτών των Παρακλήσεων-προσφυγών-καταφυγών στην Παναγία, ‘’την Μάνα του Σωτήρος μας Χριστού!’’ (Εγκύκλιος ποιμαντορική, Δεκαπενταύγουστος 2017).
Αναφερόμενος σε λόγο του αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου ο Σεβ. κ. Παύλος είπε ότι η γιορτή της Παναγίας είναι το Πάσχα του καλοκαιριού. Είπε ότι η Παναγία με την Κοίμησή της δεν μας εγκατέλειψε και έκανε σχόλιο στο Κοντάκιο της εορτής ‘’Την εν πρεσβείαις ακοίμητον Θεοτόκον…’’.
Σχολιάζοντας τη διαχρονική πίστη των Ελλήνων στο Θεό, ο Σεβ. κ. Παύλος είπε: Οι προ Χριστού Έλληνες αγωνίζονταν υπέρ βωμών και εστιών, οι μετά Χριστόν Έλληνες αγωνίζονται για του Χριστού την πίστη την αγία και της πατρίδος την ελευθερία.
Συνέδεσε το Θεό και την Παναγία με την ελευθερία λέγοντας ότι ο Θεός ελεύθερα της ζήτησε να γίνει η μάνα του Υιού και εκείνη ελεύθερα ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση του Θεού και χάρισε τον εαυτό της για να γίνει η σκάλα με την οποία κατέβηκε ο Θεός στη γη κι έγινε άνθρωπος.
Έτσι, είπε ο Σεβ., ο Θεός δεν είναι απόμακρος, είναι πάντα κοντά μας, είναι δίπλα μας και ευχήθηκε: Παιδιά μου, τη χαρά του Χριστού να έχετε μέσα στις καρδιές σας.
Ο Σεβ. μίλησε για την εξομολόγηση και τη νηστεία των ημερών, έδωσε πνευματικές νουθεσίες και συμβουλές στο εκκλησίασμα και ευλόγησε το λαό.
Μετά την ιερή Παράκληση ο Σεβ. κ. Παύλος κάθισε σε τράπεζα στο μπαλκόνι (με τη μοναδική θέα) της Σκούλιαρης και ευλόγησε τα νηστήσιμα αυγουστιάτικα εδέσματα που πρόσφεραν οι γυναίκες της Σκούλιαρης.
‘’Την υψηλοτέραν των ουρανών, και καθαρωτέραν λαμπηδόνων ηλιακών, την λυτρωσαμένην ημάς εκ της κατάρας, την Δέσποιναν του κόσμου, ύμνοις τιμήσωμεν’’. (Μεγαλυνάριον).
Στην Α.Π.Β. πανηγυρίζουν απόψε 14 Αυγ. και αύριο, Τρίτη, 15-8-2017:
Στο Βελβεντό, ο ιερός ενοριακός ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου, όπου θα συλλειτουργήσουν ο Σεβ. Μητροπολίτης Γέρων Περγάμου κ. Ιωάννης Ζηζιούλας με τον Σεβ. Μητροπολίτη Σερβίων και Κοζάνης κ. Παύλο. Στο Πλατανόρεμα, ο ιερός ναός της Παναγίας. Στο Καταφύγι ο ιερός ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Στο Παλαιογράτσανο ο ιερός ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Στο Ροδίτη ο ιερός ενοριακός ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Στην Αγία Κυριακή (Σκούλιαρη) ο ιερός ενοριακός ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου.
Καλό εκκλησιασμό και καλή Παναγιά!
π. Κωνσταντίνος Ι. Κώστας
παπαδάσκαλος