Θα αναφερθώ στα κόκκινα δάνεια, γιατί αναφέρονται στο δημόσιο λόγο πάρα πολλές ανακρίβειες. Ξεκαθαρίζουμε, λοιπόν, ότι με το παρόν νομοσχέδιο δεν θίγουμε τις προστατευτικές διατάξεις του «νόμου Κατσέλη». Ο νόμος Κατσέλη, ο ν.3869/2010, όπως ψηφίστηκε και αναθεωρήθηκε και με το ν.4336/2015 ίσχυε, ισχύει και θα ισχύει.
Δεν σχετίζεται η παρούσα ρύθμιση που αφορά την πιθανή μεταβίβαση σε funds, με τις ρυθμίσεις του νόμου Κατσέλη. Θυμίζω, διότι λένε «τον χειροτερέψατε» και «τί κάνατε», ότι αυτό που άλλαξε τον Δεκέμβριο, είναι μόνο ότι δεν προστατεύουν πλέον, την πρώτη κατοικία τους όσοι έχουν μεγάλα εισοδήματα και πρώτη κατοικία υψηλής αντικειμενικής αξίας, αλλά και αυτοί – αυτή είναι μια λεπτομέρεια που την παραβλέπουμε συχνά και στο δημόσιο λόγο – δηλαδή, τα μεγάλα εισοδήματα είχαν προθεσμία τον Νοέμβριο και το Δεκέμβριο του 2015, δύο ολόκληρους μήνες να προσφύγουν και αυτοί στο νόμο Κατσέλη.
Συνεπώς, ακούστηκαν χθες στην Επιτροπή μεγάλες ανακρίβειες, ας πούμε από τον κ. Καραθανασόπουλο, που δεν θα τις περίμενα, αλλά και από τον κ. Γεωργιάδη, αλλά και γενικά στο δημόσιο λόγο, ότι δήθεν, δηλαδή μετά το 2018, τα φτωχά λαϊκά στρώματα, άνεργοι, μισθωτοί, συνταξιούχοι και όσοι έχουν ατομικές μικροεπιχειρήσεις θα χάσουν το σπίτι τους. Όχι, διότι αυτοί, ακριβώς, είναι ο ορισμός του φυσικού προσώπου που έχουν το δικαίωμα να ενταχθούν στο «νόμο Κατσέλη» και αυτό θα εξακολουθούν να το έχουν. Ποιοι μπορεί να έχουν, έστω θεωρητικά, πρόβλημα με την κατοικία τους; Όσοι έχουν τις μεγάλες επιχειρήσεις και για την ακρίβεια, όσοι έχουν την εμπορική ιδιότητα, αυτοί έχουν ζήτημα ότι δεν δικαιούνται να ενταχθούν στο νόμο Κατσέλη. Αυτοί έχουν χάσει την προστασία της κατοικίας τους από τις 31.12.2014, στην ουσία από τότε δεν ισχύει η προστασία τους και επειδή φοβόμαστε ότι τα funds πιθανόν να κινηθούν εναντίον τους πιο επιθετικά από τις ελληνικές τράπεζες, όχι ότι είναι αγγελικά πλασμένες οι ελληνικές τράπεζες, στην ουσία αυτή την ομάδα αφορά η προστασία, η αναστολή της μεταβίβασης των δανείων στα funds ως 31.12.2017. Όμως και για αυτούς δεν έρχεται με τον παρόντα νόμο, διότι ακόμη ως τον Ιούνιο του 2016, ισχύουν οι διατάξεις του ν.4307 του «νόμου Δένδια», αλλά και για αυτούς θα έρθει ρυθμιστικός νόμος που θα είναι καλύτερος και θα βελτιώσει κατά πολύ τον νόμο Δένδια και θα τους δώσει το δικαίωμα να ενταχθούν, ώστε να ρυθμίσουν τις υποχρεώσεις τους και στις τράπεζες και στο δημόσιο και στο ασφαλιστικό ταμείο, δεν είναι του παρόντος θα το δούμε τους επόμενους μήνες.
Τώρα, όσον αφορά για το τί γίνεται με τα funds, με τις εταιρίες απόκτησης ή διαχείρισης, καταρχήν ισχύουν σε όλη την Ε.Ε. αυτές οι διατάξεις και το απαύγασμα και η εμπειρία των ρυθμίσεων αυτών στις χώρες της Ε.Ε., μας δίνει τη δυνατότητα να φθάσουμε σε αυτές τις ρυθμίσεις που περνάμε με το παρόν νομοσχέδιο. Θα έχουμε έντονη και ισχυρή εποπτεία από την Τράπεζα της Ελλάδας τόσο των εταιριών διαχείρισης όσο και των εταιριών απόκτησης συμβάσεων δανείων, αυτά που λέμε funds. Η παρουσία της Τράπεζας της Ελλάδας και είναι κομβικός και κρίσιμος ο τρόπος, πως θα γίνει αυτή η παρουσία και η εποπτεία της Τράπεζα της Ελλάδας, θα είναι τόσο στην αδειοδότηση που θα ελέγχει τους μετόχους ακόμη και αν είναι νομικά ή φυσικά πρόσωπα όσο και στον τρόπο λειτουργίας και έχει δίνουμε και με τον παρόντα νόμο πολλές εξουσίες στο να επιβάλλουν πρόστιμα ή και να ανακαλέσει την άδεια η Τράπεζα της Ελλάδας. Επίσης, είναι κομβικό ότι το fund έχει υποχρέωση συνεργασίας με εταιρία διαχείρισης που έχει έδρα την Ελλάδα. Πολύ σωστό, επίσης, είναι το ότι για να πωληθεί ένα δάνειο σε fund θα πρέπει με εξώδικη δήλωση να ειδοποιηθεί ο δανειολήπτης δώδεκα μήνες πριν και να του τεθεί μια πρόταση της Τράπεζας, αν τη δεχθεί ή αν συμβιβαστούν θα αποφύγει την πώληση σε fund.
Nα ξεκαθαριστεί ότι ακόμη και να πωληθεί σε ένα funds, σε μια εταιρία απόκτησης δανείων, εξακολουθεί να ισχύει το ελληνικό δίκαιο, οι κανόνες προστασίας του καταναλωτή – να τα λέμε και να τα ξαναλέμε – ο νόμος Κατσέλη και η Σύμβαση που ισχύει και σήμερα. Δηλαδή, ό,τι ισχύει σήμερα με την Χ,Ψ Τράπεζα, τέσσερις είναι, με την «EUROBANK», με την «ALPHA», με την «ΕΘΝΙΚΗ», με την «ΠΕΙΡΑΙΩΣ» και την «ΑΤΤΙΚΑ», ό,τι ισχύει σήμερα για τον δανειολήπτη θα ισχύει και με την εταιρία απόκτησης του δανείου.
Όμως και οι λοιπές διατάξεις είναι σημαντικές, δείχνει ότι η Κυβέρνηση θα ασχοληθεί και πρέπει να ασχοληθεί με τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους, διότι συστήνεται το Κυβερνητικό Συμβούλιο, η Συντονιστική Επιτροπή και η Ειδική Γραμματεία και είναι θετική η ίδρυση των συμβουλευτικών κέντρων και πρέπει να σταθούμε όλοι δίπλα σε αυτή.
Πρέπει βέβαια να λειτουργήσουν με δικλείδες ασφαλείας, ώστε να σεβαστούν το ρόλο των ελεύθερων επαγγελματιών, πρέπει να γίνουν λεπτοί χειρισμοί, το πώς θα χειρίζονται την παροχή νομικών ή οικονομικών συμβουλών, ώστε να μην έχουμε πρόβλημα με τους δικηγορικούς συλλόγους ή τα οικονομικά επιμελητήρια. Και θα γίνει με σωστό τρόπο. Και είναι θετικό να καθοριστεί η έννοια του συνεργάσιμου δανειολήπτη, γιατί έγινε με έναν τρόπο, που δεν πρόλαβε το δανειοληπτικό κοινό να αφομοιώσει σωστά την έννοια του συνεργάσιμου δανειολήπτη, αλλά και των εύλογων δαπανών διαβίωσης.
Κλείνω κυρία Πρόεδρε, λέγοντας απλώς ότι θέλω να συγχαρώ την Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο, για την επιτυχή έκβαση της διαπραγμάτευσης με τον ΑΔΜΗΕ, που ανατρέπεται η ιδιωτικοποίηση, ενώ είχε συμφωνηθεί το 2014 και πλέον παραμένει το 51% στο Δημόσιο. Εκεί δηλαδή, δείχνουμε σε κάθε τομέα τη διαφορετική στάση διαπραγμάτευσης με βάση τα συμφέροντα του ελληνικού λαού.
Σας ευχαριστώ.