Του Βασίλη Μαρκόπουλου:
Εδώ και αρκετές μέρες διαβάζουμε σχεδόν καθημερινά για την περιβόητη γέφυρα του ΟΣΕ επι της Εθνικής Οδού Κοζάνης – Θεσ/νίκης ( κοντά στο ΛΙΝΤΛ ), όπου έγιναν ορισμένα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα συμπολιτών μας. Η τοπική πολιτική εξουσία αποφάσισε να την κατεδαφίσει. Η γέφυρα αυτή κατασκευάστηκε από τον ΟΣΕ σε έκταση που απαλλοτρίωσε και αποτελεί τμήμα της Σιδηροδρομικής Γραμμής ΚΟΖΑΝΗ –ΠΤ/ΔΑ – ΕΔΕΣΣΑ – ΘΕΣΝΙΚΗ. Η λειτουργία ή μη της σιδ/κής σύνδεσης της Κοζάνης με τη Θεσ/νίκη εκκρεμεί και δεν έχει αποφασισθεί οριστικά η διακοπή της. Μάλιστα τελευταία σε μια σύσκεψη των αρμοδίων φορέων ( και των τοπικών ) συζητήθηκε η μεταφορά του Σιδ/κού Σταθμού στα Κοίλα.Με αφορμή τις δημοσιεύσεις στο θέμα αυτό θάθελα να διατυπώσω ορισμένες σκέψεις:
1.- Η Γέφυρα του ΟΣΕ βρίσκεται στα διοικητικά όρια του Δήμου Κοζάνης , ο οποίος επι του θέματος δεν έχει καμιά αρμοδιότητα κι ούτε τον ρωτάει κανείς.
2.- Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας εμπλέκεται γιατί το σημείο της γέφυρας βρίσκεται επι της Εθνικής Οδού Κοζάνης – Θεσ/νίκης , η δε κατασκευή , λειτουργία και συντήρηση του Εθνικού Οδικού Δικτύου ανήκει στην Περιφέρεια.
3.- Ο ΟΣΕ είναι ο φορέας που κατασκεύασε τη γέφυρα , τη λειτουργεί και τη συντηρεί ως αναπόσπαστο τμήμα της σιδ/κής γραμμής.
Με τα παραπάνω δεδομένα ο ΟΣΕ οφείλει να δεί πώς θα λύσει το θέμα και να φροντίσει για τη διάδοχη της καταστροφής κατάσταση για να μη διακοπεί η σιδκ/ή γραμμή από και προς Κοζάνη. Βέβαια θα χρειασθεί η συνεργασία με την Περιφέρεια γιατι το σημείο της γέφυρας τέμνει την Εθνική Οδό και θα χρειασθεί η αποκατάσταση της Εθνικής Οδού.
Για ένα τόσο απλό θέμα μεσολάβησαν αρκετοί μήνες διαλόγου και συσκέψεων και μάλιστα με πολιτική παρέμβαση τοπικού πολιτειακού παράγοντα που τυχαίνει να είναι και ο πολιτικός προϊστάμενος του ΟΣΕ.
Φανταστείτε αν ο παράγοντας αυτός ήταν απο άλλο μέρος της Χώρας και δεν τον ενδιέφερε άμεσα το θέμα από μικροπολιτική και ψηφοθηρική άποψη. Θα γινόταν ποτέ ; ή πόσο χρονικό διάστημα θα χρεια-
ζόταν;
Ετσι σύμφωνα με τα παραπάνω επισημαίνω ότι : α) Η Περιφέρεια θα φανεί ότι επιτελεί έργο και λύνει το πρόβλημα ( είναι οξύμωρο να αρχίζει τη θητεία της με καταστροφή κι όχι με δημιουργία , β) Οι πολίτες πληρώσουν το οικονομικό κόστος της παρέμβασης της Περιφέρειας,γ) Ο Υφυπουργός φαίνεται ότι ενδιαφέρεται για την περιοχή και παρεμβαίνει στη λύση του προβλήματος χωρίς κόστος για την Κυβέρνη-
ση , δ) Ο ΟΣΕ μένει στο απυρόβλητο και με τη συζήτηση της μεταφοράς του σιδ/κού σταθμού στα Κοίλα ( αν ποτέ γίνει ) ενδέχεται να μην αποκαταστήσει ποτέ τη σιδ/κή γραμμή στο σημείο της γέφυρας , δημιουργώντας μια « ντε φάκτο » κατάσταση » , ε) Η γέφυρα γίνεται το πρώτο θέμα και η επαναλειτουργία και επέκταση της σιδ/κής σύνδεσης και της επέκτασής της το δευτερεύον με συναίνεση και της τοπικής αυτοδι-οικητικής ηγεσίας.
Ο ΟΣΕ οφείλει να ασχοληθεί με το θέμα , γιατί είναι της αρμοδιότητας και ευθύνης του και παράλληλα ο κ.Υφυπουργός , ως Πολιτικός Προϊστάμενος του ΟΣΕ να ξεκαθαρίσει προς τους πολίτες της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης :
– Πρόκειται να λειτουργήσει και πότε η σιδ/κή σύνδεση της Κοζάνης με τη Θεσ/νίκη ;
– Γιατί διακόπηκε τα τελευταία χρόνια η λειτουργία της γραμμής , παρόλο που είχαν γίνει έργα συντήρησής της ;
– Είναι στα άμεσα σχέδια η μεταφορά του σιδ/κού σταθμού στα Κοίλα ;
– Είναι στα κυβερνητικά σχέδια η επέκταση του σιδ/κού δικτύου από Κοζάνη προς Θεσσαλία ;
– Στα πλαίσια της κυβερνητικής πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων περιλαμβάνεται o ΟΣΕ ;
Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας γιατί να επιβαρυνθεί με το οικονομικό κόστος της παρέμβασης ; ενώ θα πρέπει να εκφέρει μόνο τη γνώμη της για την αποκατάσταση του τμήματος της Εθνικής Οδού και να συνεργασθεί με τον ΟΣΕ;Γιατί το κόστος αυτό να το επιβαρυνθούν οι πολίτες ; Θα απασχολήσει η υπόθεση του ΟΣΕ το Περιφερειακό Συμβόυλιο ;
Ο Δήμος Κοζάνης σκέπτεται να διοργανώσει τοπικό δημοψήφισμα για να αποφασίσουν οι πολίτες για τη μεταφορά ή μη του σιδ/κού σταθμού στα Κοίλα ; Πρόκειται να υλοποιήσει τις προτάσεις της ομάδας μελέτης για την επέκταση και την αναθεώρηση του σχεδίου της πόλεως Κοζάνης για την αναβάθμιση του περιβάλλοντα χώρου της σιδ/κής γραμμής ; Αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο ( με το δήθεν από τον ΟΣΕ πρόσχημα της μεταφοράς του σιδ/κού σταθμού στα Κοίλα αν ποτέ γίνει ) , της μη αποκατάστασης ( από τον ΟΣΕ ) του τμήματος της γέφυρας και να δημιουργήσει μια « ντε φάκτο » διακοπή ( με τοπική συναίνεση ) της λειτουργίας της γραμμής προς Κοζάνη ; Το όλο θέμα δεν πρέπει να απασχολήσει τη Δημοτική Κοινότητα Κοζάνης , την τοπική Κοινότητα Κοίλων και το νέο Δημοτικό Συμβούλιο Κοζάνης ;
Βασίλης Μαρκόπουλος, Συν/χος Δικηγόρος