Τα συμπεράσματα των πορισμάτων των ελέγχων των αρμόδιων υπηρεσιών των Υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και Οικονομικών σε ΠΑΣΕΓΕΣ, ΓΕΣΑΣΕ και ΣΥΔΑΣΕ, κατέθεσε χθες ο Αναπληρωτής Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Πάρις Κουκουλόπουλος στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Καταθέτοντας τα πορίσματα των ελέγχων για τις οργανώσεις αυτές, τα οποία ήδη διερευνούνται από τον οικονομικό εισαγγελέα, ο κ. Κουκουλόπουλος τόνισε ιδιαίτερα πως το βασικό ζητούμενο είναι να αποδοθούν οι ευθύνες όπου και αν υπάρχουν.
Συγκεκριμένα, ο Υπουργός παραδίδοντας τα πορίσματα στον Πρόεδρο της Επιτροπής είπε ότι: «Πρέπει να τελειώνουμε με την περιπέτεια κατασυκοφάντησης των θεσμών, να διαχωρίσουμε ευθύνες προσώπων από θεσμούς, για να μπορέσουμε να τραβήξουμε μια γραμμή με το παρελθόν και να κάνουμε μια νέα αρχή, αποδίδοντας τις ευθύνες σ’ αυτούς που πρέπει να τις αποδώσουμε, και τους θεσμούς, ως έννοια, καθαρούς, ως προς το κύρος, στην κοινωνία και πρώτα απ’ όλα στον Έλληνα παραγωγό».
Σε ό,τι αφορά τους ελέγχους ο κ. Κουκουλόπουλος σημείωσε ότι «Έχουν διενεργηθεί μέχρι τώρα τρεις έλεγχοι από την αρμόδια υπηρεσία Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων σε ΠΑΣΕΓΕΣ, ΓΕΣΑΣΕ και ΣΥΔΑΣΕ. Οι ίδιες οργανώσεις έχουν ελεγχθεί από αρμόδιους οικονομικούς επιθεωρητές του Υπουργείου Οικονομικών. Στη συνέχεια, υπήρξε έλεγχος στον ΕΛΓΑ και στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΑAΤ από ελεγκτές της δημόσιας διοίκησης, από την υπηρεσία της οποίας προΐσταται ο κ. Ρακιντζής και τα πορίσματα των έξι ελέγχων έχουν αποσταλεί εν τω συνόλω στον οικονομικό εισαγγελέα, ο οποίος έχει διατάξει και έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό σχετική έρευνα» και ολοκλήρωσε επισημαίνοντας πως «από την ώρα που υπάρχει εισαγγελική έρευνα παρέλκει και κάθε άλλη νομική διαδικασία μέχρις ότου καταλήξει σε απόφαση ο εισαγγελέας. Σε ό,τι αφορά δε το αίτημα να δοθούν στη δημοσιότητα τα πορίσματα, υπάρχει το ζήτημα της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων διαρκώς, αλλά κυρίως υπάρχει το ζήτημα της εισαγγελικής έρευνας».
Στη δεύτερη ομιλία του στην Επιτροπή ο Υπουργός επανερχόμενος στο θέμα των ελέγχων, με βάση τα όσα ειπώθηκαν από διάφορους βουλευτές, έκανε και την εξής τοποθέτηση: «ο Βουλευτής του ελληνικού Κοινοβουλίου πρέπει να έχει πρόσβαση σε όλα και από την άλλη και να αυτοπροστατεύεται και να προστατεύει συγκεκριμένες αρχές όπως η Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων. Πιστεύω ότι πρέπει να υποστηρίζει και να σέβεται την εισαγγελική έρευνα που είναι σε εξέλιξη και όχι να την παρεμποδίζει ηθελημένα ή άθελα και τέλος πρέπει να ικανοποιούνται οι ανάγκες και οι προτεραιότητες μιας σύγχρονης Δημοκρατίας που έχει μια στοιχειώδη θεσμική επάρκεια.
Γι’ αυτό έκανα αυτές τις πολύ συγκεκριμένες προτάσεις. Αντ’ αυτού, κατηγορήθηκε το Υπουργείο και εγώ προσωπικά για προσπάθεια συγκάλυψης – κάποιοι χρησιμοποίησαν την έκφραση «κουκούλωμα» και μάλιστα ο ίδιος ο υπεύθυνος της αγροτικής πολιτικής της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Εγώ δεν ξέρω τι να πω σε αυτό το σημείο, πραγματικά η Αξιωματική Αντιπολίτευση μας έχει αφήσει, τουλάχιστον, άναυδους. Ειλικρινά, δεν μπόρεσα να καταλάβω το νόημα των όσων είπε ο συνάδελφος και συμπατριώτης μου. Ως Βουλευτής του ελληνικού Κοινοβουλίου έμεινα άναυδος ακούγοντας μια ανεύθυνη αναπαραγωγή περί απόπειρας εξαγοράς όπου υπήρξε και εισαγγελική παρέμβαση.
Προσωπικά, εάν θέλετε το δικό μου πολιτικό συμπέρασμα είναι πως κάποιοι προσπαθώντας να ξορκίσουν την πιθανότητα εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας, επιχειρούν να ενοχοποιήσουν και να ποινικοποιήσουν όλο το πεδίο. Αυτό κάνουν. Είναι τουλάχιστον απαράδεκτο για να μην πω εγκληματικό.
Η άποψή μου, με την οποία δεν είναι κανείς υποχρεωμένος να συμφωνήσει, είναι πως, σε ό,τι αφορά τη λειτουργία των συλλογικών οργάνων, έχουν γίνει έλεγχοι και με το παραπάνω και μάλιστα έχουν διαβιβαστεί τα πορίσματα στον οικονομικό εισαγγελέα, που είναι και αρμόδιος να διαπιστώσει αν υπάρχουν περαιτέρω ευθύνες ποινικού ή άλλου χαρακτήρα.
Ο θόρυβος που συντηρείται, από ό,τι προκύπτει από το μέρος των πορισμάτων που έδωσα στην Επιτροπή, είναι δυσανάλογα μεγάλος – αυτό λέει η απλή ανάγνωση τού διά ταύτα των πορισμάτων – και αδικεί κατάφωρα και τα συλλογικά όργανα και πολύ περισσότερο αδικεί το θεσμό. Όπως ειπώθηκε, οδηγεί σε ενδεχόμενες, ίσως και σοβαρές ευθύνες φυσικών προσώπων – υπάρχουν αρμόδια όργανα για να τον κρίνουν – αλλά επ’ ουδενί δεν δικαιολογεί ούτε την ένταση στην Επιτροπή, ούτε το θόρυβο. Η ενημέρωση έγινε ακριβώς για να υπάρξει ηρεμία και νηνεμία και να προσπαθήσουμε να συμβάλλουμε στο ξεκαθάρισμα του τοπίου και όχι το αντίθετο. Δηλαδή, δεν έγινε για να συγκαλύψει, αλλά για να αποκαλύψει. Δεν έγινε η διαδικασία για να επιβάλουμε κάτι, αλλά ακριβώς το αντίθετο».
Στην τοποθέτηση του ο κ. Κουκουλόπουλος στάθηκε ιδιαίτερα και στο πολύ σημαντικό ζήτημα που αφορά την οργάνωση των παραγωγών σε ομάδες και συνεταιρισμούς λέγοντας χαρακτηριστικά ότι: «η υστέρηση που παρουσιάζεται στην οργάνωση των αγροτών σε συνεταιρισμούς και σε ομάδες παραγωγών είναι η βασική, η μεγάλη, η κυρίαρχη ειδοποιός διαφορά που έχουμε από την Ευρώπη και τα δεδομένα της.
Καχεξία χαρακτηρίζει τον τομέα οργάνωσης των αγροτών σε σύγχρονες ομάδες παραγωγών και σε υγιείς και δυναμικούς συνεταιρισμούς. Αυτή η διαφορά επιτείνεται ενόψει της έναρξης της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Η νέα ΚΑΠ που μπαίνει σε εφαρμογή από το 2015, ζητάει επιμόνως ομάδες παραγωγών και συνεταιρισμών σε υγιή βάση και μάλιστα αυτές τις πρωτοβουλίες τις χρηματοδοτεί ακόμη και για τη λειτουργία τους. Όχι απλώς τις έχει σε πρωταγωνιστικό ρόλο για όλη τη διαδικασία παραγωγής και προώθησης αγροτικών προϊόντων και μεταποίησης, αλλά χρηματοδοτεί, το τονίζω, ακόμη και τη λειτουργία αυτών των θεσμών.
Δεν πρόκειται για το τυπικό, που δεν στερείται βέβαια σημασίας, να αξιοποιήσουμε πόρους, είναι ότι καλά θα κάνουμε να εναρμονιστούμε με τον ευρωπαϊκό βηματισμό για έναν πολύ απλό λόγο. Αυτή η επιλογή, μαζί με μια σειρά άλλες επιλογές, τα τελευταία χρόνια, εξασφαλίζουν ένα σταθερό και διαρκώς βελτιούμενο εισόδημα για τους ευρωπαίους αγρότες.
Για ποιο λόγο να μην γίνεται και εδώ κάτι ανάλογο; Οι συνεταιρισμοί και οι ομάδες κρατούν στα χέρια τους, μεταξύ των άλλων, το βασικότερο κομμάτι των εισροών, δηλαδή των δαπανών, του κόστους παραγωγής.
Γι΄ αυτό γίνεται τεράστια προσπάθεια στο Υπουργείο για την καταγραφή και την τελική ανάρτηση των ενεργών συνεταιρισμών στο Μητρώο του ΥπΑΑ&Τ, που θα πληρούν και θα ικανοποιούν συγκεκριμένα και απολύτως απαραίτητα κριτήρια, όπως έχουν θεσμοθετηθεί από το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο του Κράτους. Βασικός στόχος «να υπάρξει ένα εκλεγμένο συλλογικό όργανο των συνεταιρισμών εντός του 2014, το οποίο θα τους εκπροσωπεί αυθεντικά. Ένα όργανο που δεν θα το συνοδεύουν κατηγορίες μεθοδεύσεων και συμμετοχής σ΄ αυτό συνεταιρισμών- σφραγίδα. Έτσι, θα είναι ένας αξιόπιστος συνομιλητής της Πολιτείας, της Βουλής και του Υπουργείου, προκειμένου να συζητήσει επί παντός ζητήματος που σχετίζεται με το παρόν και το μέλλον των συνεταιρισμών και κατ΄ επέκταση των ίδιων των παραγωγών».