Ολοκληρώθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα οι προαγωγικές εξετάσεις για 85.000 μαθητές της Α τάξης των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων, με θέματα που σε ποσοστό 50% προέρχονται με κλήρωση από την «περιβόητη» τράπεζα θεμάτων. Τα αποτελέσματα των προαγωγικών εξετάσεων της Α τάξης, δυστυχώς επιβεβαιώνουν τους φόβους μας για τις καταστροφικές επιπτώσεις της πολιτικής που ακολουθεί το Υπουργείο Παιδείας (Νέο Λύκειο, τράπεζα θεμάτων, νέος τρόπος προαγωγής) στα μορφωτικά δικαιώματα της νέας γενιάς.
Τα στοιχεία από τα Λύκεια της περιοχής μας δείχνουν ποσοστό αποτυχίας που κυμαίνεται από 20% έως και 40% , ανάλογα με το σχολείο και το μάθημα. Ανάλογη είναι και η εικόνα σε πανελλαδική κλίμακα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το συντριπτικά μεγάλο ποσοστό των μαθητών που παραπέμπονται για επανεξέταση τον Σεπτέμβριο , έχουν μέσο όρο βαθμολογίας σε όλα τα μαθήματα πάνω από την βάση και σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και πάνω από 15, ένα «παράδοξο» που οφείλεται αποκλειστικά στον νέο τρόπο προαγωγής.
Οι μαθητές της φετινής Α Λυκείου έφτασαν στις προαγωγικές εξετάσεις μετά από μία πολύ δύσκολή χρονιά με πολλά εκπαιδευτικά κενά, μέσα από ένα αγώνα δρόμου για να καλυφθεί μέχρι και την τελευταία στιγμή η εξεταστέα ύλη, χωρίς καμία δυνατότητα αφομοίωσης της ή κάλυψης κενών. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις συναδέλφων που κλήθηκαν να καλύψουν ύλη μηνών σε λίγες εβδομάδες.
Το Υπουργείο Παιδείας αντί να προσπαθεί να βρει λύσεις στα προβλήματα των σχολείων, ανέθετε τη δημιουργία της τράπεζας θεμάτων στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ ύψους 1.492.294€, άλλη μια περίπτωση που αποδεικνύει ότι χρήματα για «μεταρρυθμίσεις» υπάρχουν (όπως και στην περίπτωση της αξιολόγησης), δεν υπάρχουν όμως για διορισμούς εκπαιδευτικών που μας λείπουν και δημιουργία υποδομών που χρειαζόμαστε. Αλλά ακόμη και αυτή την τράπεζα θεμάτων στην οποία δίνει τόσο μεγάλη σημασία το Υπουργείο Παιδείας, την ετοιμάσανε την τελευταία στιγμή (περίπου ένα μήνα πριν τις εξετάσεις) πρόχειρα και βιαστικά. Το αποτέλεσμα: πολλά σοβαρά λάθη στα θέματα, πολλές ασάφειες, θέματα διαφορετικής δυσκολίας ακόμη και θέματα εκτός ύλης ή αντίθετα προς στις οδηγίες που δίνονται στους διδάσκοντες εκπαιδευτικούς. Επιπλέον η τράπεζα άνοιξε για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς μόλις τρείς ημέρες πριν την έναρξη των εξετάσεων, κάνοντας πρακτικά αδύνατη την προετοιμασία των μαθητών πάνω στα θέματα της. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το ν.4186/13 οι βαθμοί των προαγωγικών εξετάσεων παίζουν ρόλο στην εισαγωγή των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Όλα τα παραπάνω δημιούργησαν ένα ασφυκτικό πλαίσιο για τους μαθητές, τις οικογένειες τους και τους εκπαιδευτικούς και ιδανικές συνθήκες για τα μεγάλα ποσοστά αποτυχίας που παρατηρούνται. Ο εξεταστικός μαραθώνιος ο οποίος πλέον ξεκινάει από την Α Λυκείου, υποβαθμίζει τον εκπαιδευτικό ρόλο του Λυκείου, δημιουργεί προϋποθέσεις εξόδου από το Λύκειο για μεγάλο ποσοστό των μαθητών και ακόμη μεγαλύτερη ανάγκη για φροντιστηριακή βοήθεια σε όσους τελικά παραμείνουν σε αυτό. Το Υπουργείο Παιδείας δεν κρύβει άλλωστε την πρόθεση του, να οδηγήσει τους μαθητές εκτός τυπικής εκπαίδευσης, προς την μαθητεία-δωρεάν εργασία των ΣΕΚ ή να τους μετατρέψει σε πελάτες των ιδιωτικών ΙΕΚ. Δεν είναι τυχαία άλλωστε η επίθεση που δέχτηκε η τεχνική/επαγγελματική εκπαίδευση με την κατάργηση δημοφιλών ειδικοτήτων και των ΕΠΑΣ, απαξιώνοντας το εκπαιδευτικό προσωπικό και οδηγώντας το σε διαθεσιμότητα-απόλυση.
Η νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας σε συνεργασία με πρόθυμα ΜΜΕ, έπιασαν δουλειά μόλις ανακοινώθηκαν τα πρώτα τραγικά αποτελέσματα της πολιτικής που εφαρμόζεται μεταφέροντας την ευθύνη σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. «Τεχνικής φύσης το πρόβλημα που προέκυψε με την βαθμολόγηση των γραπτών. Το πρόβλημα εντοπίστηκε στον αλγόριθμο που χρησιμοποιούν οι βαθμολογητές». Θα συμφωνήσουμε ότι το πρόβλημα εντοπίζεται στον «αλγόριθμο». Στον αλγόριθμο που χρησιμοποιεί το Υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση, στις πολιτικές τους, που διαλύουν την δημόσια δωρεάν εκπαίδευση που θέλουν μία νεολαία αμόρφωτη, απλήρωτη, ανασφάλιστη και χωρίς δικαίωμα στην εργασία.
Απαιτούμε:
Να αρχίσει άμεσα πραγματικός διάλογος για τον χαρακτήρα και τον ρόλο του Λυκείου με βάση τις αποφάσεις των εκπαιδευτικών συνεδρίων του κλάδου,
Να επανέλθει άμεσα ο προηγούμενος τρόπος προαγωγής των μαθητών της Α Λυκείου,
Να καταργηθεί η τράπεζα θεμάτων,
Να καταργηθεί ο ν.4186/13