«Για λόγους, όχι μόνο συμβολικούς, ένα μέρος από το πρωτογενές πλεόνασμα πρέπει να πάει στον πρωτογενή τομέα, ενδεχομένως να βοηθήσει στην αντιμετώπιση κάποιων συντελεστών του κόστους παραγωγής» τονίζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Πάρις Κουκουλόπουλος. «Υπάρχει το θέμα του πετρελαίου, του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά και της φορολόγησης των αγροτών. Εδώ πρέπει να υπάρξουν σοβαρές εξελίξεις, επεξεργασμένες λύσεις. Ενδεχομένως να μη δοθούν αυτές οι λύσεις όλες μαζί, αλλά στο πλαίσιο ενός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος» σημειώνει ο υπουργός και προσθέτει: «Είναι εντοπισμένα τα προβλήματα και μπορούμε με ένα συμφωνημένο πρόγραμμα ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους αγρότες να δώσουμε έναν μεσοπρόθεσμο χαρακτήρα στην επίλυση αυτών των προβλημάτων».
Σε ερώτηση περί του εθνικού σχεδίου για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ), ο κ. Κουκουλόπουλος, απαντά: «Το μεγάλο στοίχημα είναι η νέα ΚΑΠ να εφαρμόζεται από την 1/1/2015 και να μην αργοπορήσουμε. Η νέα ΚΑΠ συμπίπτει με την προσπάθειά μας για εθνική παραγωγική ανασυγκρότηση και έχει δύο βασικούς άξονες: πριμοδοτεί την παραγωγή και τη σύγκλιση μεταξύ περιοχών, μεταξύ προϊόντων και γεωργο-κτηνοτροφικών δραστηριοτήτων. Είναι ένα πολύ καλό εργαλείο, που αν το ενισχύσουμε και με άλλες πολιτικές, το 20020 μπορούμε να έχουμε μια πολύ δυναμική γεωργία και κτηνοτροφία. Είναι μια πολύ μεγάλη πρόκληση για τη χώρα μας και αν το καταφέρουμε, θα σημαίνει ότι το μάθημα της κρίσης το διαβάσαμε καλά».
Όπως τονίζει αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «η χώρα έχει μια μεγάλη αναγκαιότητα, που ονομάζεται παραγωγική ανασυγκρότηση, ο πρωτογενής τομέας είναι η μεγάλη ελπίδα σε αυτή την προσπάθεια και η νέα ΚΑΠ πρέπει να αξιοποιηθεί στο έπακρο από τη χώρα. Είναι μια μεγάλη πρόκληση, μια μεγάλη δυνατότητα, καθώς μιλάμε για ένα πακέτο 20 δισ. ευρώ μέχρι το 2020. Τα ποσά είναι πολύ μεγάλα και θα πρέπει να τοποθετηθούν εύστοχα. Φυσικά διέπονται από κανονισμούς, δεν μπορεί ο καθένας να τα τοποθετήσει, όπου θέλει. Θα πρέπει από τη μια να ολοκληρωθεί το σχέδιο, να εξαντλήσουμε τον διάλογο στα μικρά περιθώρια που υπάρχουν με τους αγρότες και τις συλλογικές τους οργανώσεις, έτσι ώστε να μετέχουν και αυτοί στην τελική πρόταση, αν θα είναι δύο, τρεις, τέσσερις περιφέρειες και ποιες. Να συμφωνήσουμε, επίσης, σε ένα πρόγραμμα ενημέρωσης όλου του αγροτικού κόσμου, ώστε να μη χαθεί ούτε μια μέρα».
Ο κ. Κουκουλόπουλος εκτιμά: «Μια μεγάλη πρόκληση είναι να ανοίξει επιτέλους ο φάκελος που λέγεται “πολιτική γης”. Αναφέρομαι στο καθεστώς φορολόγησης. Όταν η ίδια η ΚΑΠ μάς καλεί κατ΄ ουσία να καλλιεργούμε όλη τη γη, θα πρέπει με έναν έμμεσο ή άμεσο τρόπο η γη να περάσει σε αυτούς που την καλλιεργούν. Θα πρέπει, όσοι την κατέχουν από τα μεγάλα αστικά κέντρα, να έχουν το φορολογικό κίνητρο να τη δώσουν για παραγωγική δραστηριότητα και φορολογικό αντικίνητρο αν την κρατούν χέρσα».
Όλη η συνέντευξη του Πάρι Κουκουλόπουλου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ έχει ως εξής:
Ερ: Το σχέδιο για τις αγροτικές επιδοτήσεις στο πλαίσιο της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, έρχεται στο φως της δημοσιότητας. Ένα σχέδιο πολύ φιλόδοξο, που μπορεί να προσφέρει πολλά στον πρωτογενή τομέα, αλλά και στους αγρότες…
Απ: Η Ελλάδα τη νέα ΚΑΠ οφείλει και πρέπει να την αξιοποιήσει, γιατί πρώτα απ΄ όλα είναι συμφωνημένο ευρωπαϊκό πλαίσιο, αλλά πάνω απ΄ όλα γιατί από την κρίση πρέπει να έχουμε βγει σοφότεροι. Η νέα ΚΑΠ έχει μια μεγάλη διαφορά από τη μέχρι σήμερα εφαρμοζόμενη: δίνει το βάρος στην παραγωγή, την παραγωγική γη. Αποσυνδέεται από τα ιστορικά δικαιώματα του αγρότη, το καθεστώς των ενισχύσεων, και πάει στην παραγωγική γη, που χρησιμοποιεί ο αγρότης. Αυτό, λοιπόν, είναι ουσιαστικά και η καρδιά του προβλήματος της χώρας: η χώρα έχει μια μεγάλη αναγκαιότητα που ονομάζεται παραγωγική ανασυγκρότηση και ο πρωτογενής τομέας είναι η μεγάλη ελπίδα σε αυτή την προσπάθεια και η νέα ΚΑΠ πρέπει να αξιοποιηθεί στο έπακρο από τη χώρα. Είναι μια μεγάλη πρόκληση, μια μεγάλη δυνατότητα.
Ερ: Μιλάμε για ένα πακέτο 20 δισ. ευρώ μέχρι το 2020…
Απ: Ακριβώς. Τα ποσά είναι πολύ μεγάλα και θα πρέπει να τοποθετηθούν εύστοχα. Φυσικά διέπονται από κανονισμούς, δεν μπορεί ο καθένας να τα τοποθετήσει, όπου θέλει. Θα πρέπει από τη μια να ολοκληρωθεί το σχέδιο, να εξαντλήσουμε τον διάλογο στα μικρά περιθώρια που υπάρχουν με τους αγρότες και τις συλλογικές τους οργανώσεις, έτσι ώστε να μετέχουν και αυτοί στην τελική πρόταση, αν θα είναι δύο, τρεις, τέσσερις περιφέρειες και ποιες. Να συμφωνήσουμε επίσης σε ένα πρόγραμμα ενημέρωσης όλου του αγροτικού κόσμου, ώστε να μη χαθεί ούτε μια μέρα. Το μεγάλο στοίχημα είναι η νέα ΚΑΠ να εφαρμόζεται από την 1/1/2015 και να μην αργοπορήσουμε.
Ερ: Το ερώτημα, κύριε υπουργέ, είναι πώς με τη νεα ΚΑΠ θα αντιμετωπιστούν τα μεγάλα προβλήματα των αγροτών. Το αυξημένο κόστος παραγωγής, για παράδειγμα…
Απ: Η νέα ΚΑΠ πρέπει κατ΄ αρχήν να συμφωνηθεί εγκαίρως με τη νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να μη χάσουμε ούτε μια ημέρα. Εμείς πρέπει το τελευταίο τρίμηνο του έτους να κάνουμε μια εκστρατεία ενημέρωσης του αγροτικού κόσμου-και των σημερινών αγροτών και των νέων αγροτών- γιατί υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον επιστροφής στην ύπαιθρο και οι νέοι αγρότες έχουν κίνητρα. Τόσο η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου, υπό τον κ. Τσαυτάρη, όσο και η σημερινή προτείνει το ποσοστό των ενισχύσεων που αφορά τους νεοεισερχόμενους αγρότες να είναι το ανώτατο δυνατό που επιτρέπει ο κανονισμός.
Ερ: Πόσο είναι αυτό;
Απ: Είναι το 2% του συνόλου των ενισχύσεων. Η ΚΑΠ που εφαρμοζόταν μέχρι σήμερα δημιουργούσε πολλά προβλήματα στους νέους αγρότες. Κατ΄ ουσία δεν τους έδινε ενισχύσεις, αγωνίζονταν μόνοι τους. Όχι μόνο δεν υπήρχε κίνητρο, αλλά αυτό λειτουργούσε ως αντικίνητρο, δυστυχώς. Αυτό αλλάζει και επειδή ως χώρα έχουμε μεγάλη γήρανση στον αγροτικό πληθυσμό, θα πρέπει να το αξιοποιήσουμε στο μέγιστο. Γι αυτό προτείνουμε να κρατήσουμε το μέγιστο επιτρεπτό ποσό για την είσοδο των νέων αγροτών. Το έχουμε συζητήσει με τον υπουργό, τον κ. Καρασμάνη, και με την προηγούμενη πολιτική ηγεσία και υπάρχει μια γενική συμφωνία σε αυτό. Έχει τεράστια σημασία να ανανεωθεί ο αγροτικός πληθυσμός.
Ερ: Να πάμε και στο κόστος παραγωγής;
Απ: Επειδή η νέα ΚΑΠ, από την ώρα που θα εγκριθεί το σχέδιό μας, θα έχει έναν υποχρεωτικό χαρακτήρα για την Ελλάδα, θα πρέπει να εφαρμοστεί το ταχύτερο δυνατό και κυρίως, θα πρέπει όλες οι πολιτικές του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, αλλά και των άλλων υπουργείων, να υποστηρίζουν και να υποστηρίζονται από την ΚΑΠ. Αναφορικά με τους βασικούς συντελεστές του κόστους παραγωγής: υπάρχει το θέμα του πετρελαίου, του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά και της φορολόγησης των αγροτών. Εδώ πρέπει να υπάρξουν σοβαρές εξελίξεις, επεξεργασμένες λύσεις. Ενδεχομένως να μη δοθούν αυτές οι λύσεις όλες μαζί, αλλά στο πλαίσιο ενός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος. Στο σημείο αυτό θέλω να πω κάτι που το έχω αναφέρει επανειλημμένα στη Βουλή: για λόγους, όχι μόνο συμβολικούς, ένα μέρος από το πρωτογενές πλεόνασμα πρέπει να πάει στον πρωτογενή τομέα, ενδεχομένως να βοηθήσει στην αντιμετώπιση κάποιων συντελεστών του κόστους παραγωγής…
Ερ: Άλλωστε, κύριε υπουργέ, το κόστος παραγωγής και η φορολόγηση πυροδότησαν και πάλι πριν μερικούς μήνες μεγάλες αγροτικές κινητοποιήσεις…
Απ: Ακριβώς. Είναι εντοπισμένα τα προβλήματα και μπορούμε με ένα συμφωνημένο πρόγραμμα ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους αγρότες να δώσουμε έναν μεσοπρόθεσμο χαρακτήρα στην επίλυση αυτών των προβλημάτων.
Το δεύτερο είναι να γίνουν σοβαρές προσαρμογές στη διοίκηση, το κράτος, να πάμε σε επιτελικές μορφές οργάνωσης ενισχύοντας την αποκέντρωση, την απλούστευση, την ευελιξία και τον έλεγχο της ποιότητας, καθώς το στοίχημα της ποιότητας δεν πρέπει να χαθεί, γιατί αποτελεί βασική παράμετρο της ελληνικής γεωργίας και κτηνοτροφίας.
Αναφορικά, επίσης, με τις μορφές οργάνωσης των αγροτών, ο νόμος 4015 με κάποιες μικρές προσαρμογές πρέπει να μπει σε εφαρμογή, γιατί έχουμε ένα κενό εδώ και χρόνια στους συλλόγους και τους συνεταιρισμούς, που πρέπει να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς ενισχύονται στο πλαίσιο της νέας ΚΑΠ.
Τέλος, πιστεύω ότι μια μεγάλη πρόκληση είναι να ανοίξει επιτέλους ο φάκελος που λέγεται “πολιτική γης”. Δεν είναι βέβαια αποκλειστικό θέμα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, αλλά εμείς μπορούμε μαζί με τους αγρότες να είμαστε το επισπεύδον υπουργείο προς την κυβέρνηση και το υπουργείο Οικονομικών. Αναφέρομαι στο καθεστώς φορολόγησης. Όταν η ίδια η ΚΑΠ μας καλεί κατ΄ ουσία να καλλιεργούμε όλη τη γη, θα πρέπει με έναν έμμεσο ή άμεσο τρόπο η γη να περάσει σε αυτούς που την καλλιεργούν. Θα πρέπει όσοι την κατέχουν από τα μεγάλα αστικά κέντρα να έχουν το φορολογικό κίνητρο να τη δώσουν για παραγωγική δραστηριότητα και φορολογικό αντικίνητρο αν την κρατούν χέρσα. Δεν πρέπει βέβαια να ξεφύγουν οι τιμές ενοικίασης αυτής της αγροτικής γης, αλλά πρέπει να γίνει ένα σύστημα έξυπνο, απλό και ευέλικτο, έτσι ώστε να επιτύχουμε έναν στόχο: να καλλιεργείται κατά το δυνατόν το σύνολο της καλλιεργήσιμης γης στη χώρα. Να αξιοποιείται για τη γεωργία και την κτηνοτροφία.
Ερ: Άρα εκτιμάτε ότι το εθνικό σχέδιο για τη νέα ΚΑΠ είναι ένα μεγάλο στοίχημα, μια μεγάλη πρόκληση για τον πρωτογενή τομέα της οικονομίας…
Απ: Συμπίπτει με την προσπάθειά μας για εθνική παραγωγική ανασυγκρότηση και έχει δύο βασικούς άξονες: πριμοδοτεί την παραγωγή και τη σύγκλιση μεταξύ περιοχών, μεταξύ προϊόντων και γεωργο-κτηνοτροφικών δραστηριοτήτων. Είναι ένα πολύ καλό εργαλείο, που αν το ενισχύσουμε και με άλλες πολιτικές, το 2020 μπορούμε να έχουμε μια πολύ δυναμική γεωργία και κτηνοτροφία. Είναι μια πολύ μεγάλη πρόκληση για τη χώρα μας και αν το καταφέρουμε θα σημαίνει ότι το μάθημα της κρίσης το διαβάσαμε καλά.
Μιχάλης Ψύλος
|