Το πιο αρχαίο δρώμενο στην Ελλάδα αυτό των Μωμόγερων αναβίωσε σήμερα στην Πρέβεζα από τον Μορφωτικό Σύλλογο Αλωνακίων Κοζάνης “Πόντος”.
Οπως διαβάζουμε στο pamepreveza, ο Σύλλογος Αλωνακίων Κοζάνης είναι καλεσμένος του Μορφωτικού Εκπολιτιστικού Συλλόγου Νέας Σινώπης “Διογένης” και του Συλλόγου Εμποροεπαγγελματιών του Ιστορικού Κέντρου της πόλης.
Γέλια, σατιρικά σκετς, πειράγματα αλλά και χορός ήταν τα στοιχεία που κυριάρχησαν σήμερα στην Πρέβεζα και πραγματικά ενθουσίασαν τους εκατοντάδες του κόσμου που παραβρέθηκαν…
Η εκδήλωση ξεκίνησε με ημερίδα στην Θεοφάνειο και στην συνέχεια ακολούθησε η αναπαράσταση στα στενά του ιστορικού κέντρου.
Λίγα λόγια για το δρώμενο:
Οι Μωμόγεροι είναι το πιο αρχαίο δρώμενο που αναβιώνει σήμερα στην Ελλάδα, μια παλιά γνήσια μορφή Ελληνικού λαϊκού παραδοσιακού θεάτρου.
Ο Ελληνισμός του Πόντου διαφύλαξε το έθιμο των Μωμόγερων επί αιώνες και μετά την Μικρασιατική καταστροφή του 1922 και την ανταλλαγή των πληθυσμών, το μετέφερε ατόφιο στην Ελλάδα, μαζί με την γλώσσα του, το δημοτικό του τραγούδι, τους χορούς και τα άλλα έθιμά του.
Η ονομασία Μωμόγερος προέρχεται από την σύνθεση των λέξεων Μώμος και γέρος. Μώμος στην αρχαιότητα ήταν ο θεός του Γέλιου και της Σάτυρας, η προσωποποίηση της μομφής και της κατάκρισης, από το ομηρικό ρήμα «ΜΩ» που σημαίνει αναζητώ, ψάχνω να βρω κουσούρι.
Η λέξη γέρος αντανακλά τους γνώστες των μυστικιστικών τελετών, τους «ιερείς» της εποχής. Οι γιατροί του Μώμου συνδέονται με την γονιμότητα της γης και το καλό του χρόνου.
Στις παραλλαγές των Μωμόγερων, στις διάφορες περιοχές του Πόντου, συναντάμε το αρχαίο στοιχείο της μεταμφίεσης, άλλοτε με αλληγορική και άλλοτε με σατυρική διάθεση. Το δρώμενο των Μωμόγερων στην πορεία του χρόνου δέχθηκε πολλές επιδράσεις και ενσωμάτωσε αρκετά στοιχεία.
Τα πρόσωπα που συμμετέχουν στην αναβίωση του εθίμου είναι, στον μεν θεατρικό, οι δύο νύφες, ο γέρος με την γριά του, ο γύφτος (αρκουδιάρης) με την αρκούδα του, ο Γιατρός, ο Αστυνομικός, και ο Διάβολος. Στο δε χορευτικό του τμήμα, ο Αρχηγός με τους δώδεκα Χορευτές.
Οι θεατρίνοι συνειδητά επιδιώκουν να ψυχαγωγήσουν να προκαλέσουν ευθυμία και να κεραστούν από τους οικοδεσπότες των σπιτιών που επισκέπτονται, επιδιώκοντας παράλληλα την ενεργητική συμμετοχή τους, δίνοντας στο δρώμενο τη μορφή ενός λαϊκού πανηγυριού.
Η αναβίωση του εθίμου σήμερα εκτός από το καλωσόρισμα και τις ευχές του νέου χρόνου έχει και καθαρά ψυχαγωγικό χαρακτήρα. Είναι ένα λαϊκό παραδοσιακό θέατρο του δρόμου, μια σατυρική κωμωδία, που στόχο έχει να σκορπίσει κέφι, χαρά και γέλιο.
Φωτογραφίες Αλέξανδρος Κάτσενος για το pamepreveza.gr
το είδαμε στο newsit.gr