Της Βάσως Σάφη για τον Πρωινό Λόγο:
Ραγδαία είναι η ανάπτυξη της καλλιέργειας του κρόκου, ενώ όλο και περισσότεροι νέοι στρέφονται πως την καλλιέργεια του φυτού, ενώ ταυτόχρονα ο συνεταιρισμός έχει ενταχθεί (μαζί με άλλα προϊόντα ανά τη χώρα), σε ένα πρόγραμμα για την ανάπτυξη και την προώθηση τοπικών προϊόντων, σε μεγάλες αγορές (Αμερική, Σαουδική Αραβία, και γενικότερα Μέση Ανατoλή). Μάλιστα ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Κροκοπαραγωγών Κοζάνης έχει στα “σκαριά” την δημιουργία ενός Μουσείου, το οποίο θα είναι αφιερωμένο στον Κρόκο Κοζάνης!
Την προώθηση (μέσω του εν λόγω προγράμματος που προαναφέρθηκε) έχει αναλάβει μια Ρουμάνικη Εταιρεία (τόσο του κρόκου όσο και των βιολογικών τυροκομικών προϊόντων Γρεβενών ). Το πρόγραμμα, είναι ευρωπαϊκό και περιλαμβάνει επικοινωνία, εκθέσεις, δράσεις Δημοσίων Σχέσεων και προώθησης, διαφήμιση, επισκέψεις διαμορφωτών κοινής γνώμης και έξοδα μετακίνησης στις χώρες στόχους. Η διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος είναι 3 χρόνια και ο προϋπολογισμός του έργου αφορά, όχι μόνο στον Κρόκο Κοζάνης, αλλά σε ομάδα Ελληνικών προϊόντων κι άλλων επιχειρήσεων. Η εξαιρετική ποιότητα του κρόκου Κοζάνης, άλλωστε, τον καθιστά περιζήτητο στις ξένες αγορές, όμως οι παραγόμενες ποσότητες είναι ακόμη λίγες σε σχέση με τη ζήτηση. Ωστόσο υπάρχει μια γενικότερη στροφή προς τον κρόκο, ενώ αρκετοί νέοι από την ευρύτερη περιοχή στρέφονται προς την καλλιέργεια του θεραπευτικού αυτού φυτού, που έχει χαρακτηριστεί ως ο “κόκκινος χρυσός” της χώρας.
Με τον κρόκο Κοζάνης υπάρχει μια βασική αρχή που πρέπει να τηρείς: «η άριστη νοστιμιά προέρχεται από το λίγο», μας λέει ο κ. Πατσιούρας, και μοιάζει με φιλοσοφία ολόκληρης ζωής. Ως πρόεδρος του Συνεταιρισμού Κροκοπαραγωγών Κοζάνης επί 15 χρόνια, έχει την ικανοποίηση να βλέπει τις πωλήσεις του «ελληνικού χρυσού» να αυξάνονται, και κυρίως τις εξαγωγές να εξαπλώνονται στον κόσμο, αφού «ο μισός μας τζίρος προέρχεται από εξαγωγές που εκτείνονται από την Κίνα έως τη Σαουδική Αραβία και την Αμερική».
Ο Συνεταιρισμός έχει τη συνολική ευθύνη της συγκέντρωσης, επεξεργασίας, τυποποίησης και διάθεσης του προϊόντος, εξασφαλίζοντας την άριστη ποιότητα. Δημιουργικές ιδέες όπως τα ροφήματα με κρόκο γνωρίζουν επιτυχία, νέα προϊόντα ετοιμάζονται, ενώ «άμεσος στόχος μας είναι η λειτουργία ενός Μουσείου αφιερωμένο στον κρόκο Κοζάνης. Είναι κάτι που ο κόσμος μας το ζητάει πολύ καιρό και τώρα ελπίζουμε ότι το σχέδιο θα έχει πραγματοποιηθεί μέσα στο επόμενο οκτάμηνο», καταλήγει ο κ. Πατσιούρας. Όπως τόνισε ο ίδιος μιλώντας στον “Π.Λ.”: “Εξετάζεται να προχωρήσουμε τη δημιουργία ενός Μουσείου για τον Κρόκο και αυτή τη στιγμή είμαστε σε αναζήτηση του χώρου ο οποίος θα το φιλοξενήσει, όπως και των κονδυλίων που απαιτούντα”.
Μάλιστα για τον σκοπό αυτό έγινε συνάντηση στο Υπουργείο Ανάπτυξης και όπως τόνισε ο κ. Πατσιούρας ο Υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης εμφανίστηκε θετικός, λέγοντας πως θα στηρίξει αυτό το σκοπό. “Με ένα Μουσείο Κρόκου στην περιοχή μας θα ενισχυθεί και τουριστικά, αγροτουριστικά, τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό. Αρκετός κόσμος έρχεται να δει πως καλλιεργείται ο κρόκος και με τη δημιουργία ενός Μουσείου μπορούμε να φέρουμε ώθηση στον τόπο. Επίσης, αρκετός κόσμος θα βρει εργασία”. Για το σκοπό αυτό γίνονται οι απαραίτητες επαφές και με την περιφέρεια αλλά και το Δήμο, ώστε να βρεθούν κονδύλια. Άλλωστε οι προοπτικές ανάπτυξης του κρόκου είναι μεγάλες.