Επιστολή με αποδέκτες τον Υπουργό Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας κ. Βρούτση Ιωάννη και την Υπουργό Τουρισμού κα Κεφαλογιάννη Όλγα, απέστειλε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Κοζάνης δια του Προέδρου του κυρίου Κωνσταντίνου Κυριακίδη, με την οποία ζητεί τροποποίηση της κατανομής των επιταγών κατάρτισης στη Δυτική Μακεδονία των προγραμμάτων που αφορούν την είσοδο στην αγορά εργασίας ανέργων έως 29 ετών.
Η επιστολή έχει ως εξής:
Αξιότιμε κ. Υπουργέ, Αξιότιμη κα Υπουργέ,
Με αφορμή τις πρόσφατες προσκλήσεις των Υπουργείων σας για τα προγράμματα:
α) «Επιταγή Εισόδου στην αγορά εργασίας για νέους ανέργους έως 29 ετών» και
β) ¨Επιταγή Εισόδου στην αγορά εργασίας για νέους ανέργους του τουριστικού τομέα ηλικίας έως 29 ετών»,
το Επιμελητήριό μας, ως φορέας εκπροσώπησης των επιχειρήσεων όλων των οικονομικών κλάδων που δραστηριοποιούνται στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης, συμπεριλαμβανομένων και αυτών του τουριστικού τομέα, ήδη έχει γίνει αποδέκτης πάμπολλων διαμαρτυριών επιχειρήσεων – μελών του για την κατανομή των επιταγών κατάρτισης στη Δυτική Μακεδονία των εν λόγω προγραμμάτων.
Συγκεκριμένα, όπως έγινε γνωστό, όσο αφορά την «α» πρόσκληση που αφορά 35.000 άτομα σε εθνικό επίπεδο- ανέργους ως 29 ετών -η Δυτική Μακεδονία δέχεται μόνο 1077 ωφελούμενους και όσο αφορά την πρόσκληση «β» που αφορά συνολικά 10.000 θέσεις εργασίας πανελλαδικά, η Δυτική Μακεδονία δέχεται ΜΟΝΟ 100 θέσεις!, εκ των οποίων μόνο οι 20 αφορούν πτυχιούχους ανέργους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ως εκ τούτου, δεδομένου ότι η περιφέρεια μας έχει 4 Νομούς, λαμβανομένων υπόψη των περιορισμών που επιβάλλει το σύστημα διαχείρισης της πρόσκλησης για τον αριθμό ωφελουμένων ανά πρόγραμμα, πιθανότατα να μην δοθεί η ευκαιρία στους ανέργους πτυχιούχους της περιφέρειας για συμμετοχή τους στην πρόσκληση «β» με συνέπεια οι επιχειρήσεις να στερηθούν πολύτιμους ανθρώπινους πόρους.
Το γεγονός αυτό, τη στιγμή που η ανεργία στη Δυτική Μακεδονία, βάσει επίσημων στοιχείων, ξεπερνά το 28,7% (Φεβρουάριος 2013) σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ειδικά ο Τουρισμός αποτελεί στρατηγικό στόχο ανάπτυξης και διεξόδου από την κρίση, τόσο της Περιφερειακής Διοίκησης, όσο και όλων των αναπτυξιακών Φορέων και δη του επιχειρηματικού κόσμου, έρχεται να προβληματίσει όλους μας.
Το ερώτημα που τίθεται είναι «πως είναι δυνατό να λαμβάνονται και με ποια κριτήρια τέτοιες αποφάσεις που αποστερούν από τους άνεργους νέους της περιοχής μας τη δυνατότητα απασχόλησης στις τοπικές επιχειρήσεις, οι οποίες υποχρεούνται να δεχθούν στη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνουν και το πλήγμα της αποστέρησης από αυτές της δυνατότητας να απασχολήσουν με τους ευνοϊκούς όρους των προγραμμάτων τους νέους που θα επιλεγούν μέσω των εν λόγω προγραμμάτων».
Επισημαίνεται ότι η απασχόληση αυτή, αν και βραχυχρόνια – δεδομένου ότι είναι συγκεκριμένης χρονικής διάρκειας- δεν αποκλείει τις επιχειρήσεις από τη σύναψη μελλοντικών συμβάσεων εργασίας με τα άτομα που θα «εκπαιδευτούν» στην ουσία από αυτές, μέσω των προγραμμάτων, δημιουργώντας έτσι ελπίδα για σταδιακή μείωση της ανεργίας στην περιοχή, η οποία ανεργία εάν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα εκφράζουμε φόβους ότι θα οδηγήσει σε κοινωνική έκρηξη στην περιοχή μας.
Το Επιμελητήριό μας με την ιδιότητα του Συμβούλου της Πολιτείας κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, όταν πρόκειται για αδικίες που συντελούνται σε βάρος μιας ολόκληρης περιοχής, που δεν έχει άλλους πόρους ανάπτυξης, όπως π.χ. υποδομές λιμάνια, εμπορευματικά κέντρα, βιομηχανική περιοχή, συνεδριακά κέντρα κ.α. που όμως είναι «πολύτιμη» κυριολεκτικά για τη χώρα, καθώς ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ αδιάκοπα στην Εθνική οικονομία, όσο καμιά άλλη περιοχή της Ελλάδας, με την παραγωγή του 70% της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλίσκει η χώρα.
Θεωρούμε -και σας το μεταφέρουμε- ότι είναι άδικο όταν δίνονται ευκαιρίες για απασχόληση και ενίσχυση των θέσεων εργασίας στις πολύπαθες μικρομεσαίες επιχειρήσεις τους ιδιωτικού τομέα να μην λαμβάνονται υπόψη στην κατανομή των θέσεων εργασίας οι δείκτες ανεργίας μιας περιοχής.
Σε κάθε περίπτωση παραμένει και το ερώτημα: «ποιά είναι τα κριτήρια που στα συγκεκριμένα προγράμματα υπερίσχυσαν ώστε να εγκριθούν για ολόκληρη τη Δυτική Μακεδονία 1077 θέσεις εργασίας στην περίπτωση του α προγράμματα και μόλις 100 θέσεις για το β πρόγραμμα, για το οποίο τίθεται επίσης ο προβληματισμός εάν θα καταστεί δυνατό, στην πράξη, να δημιουργηθούν τα προβλεπόμενα από τις διακηρύξεις εικοσαμελή τμήματα εκπαίδευσης των «δικαιούχων» ανέργων στους 4 νομούς της περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, χωρίς να υποχρεωθούν να καταβάλλουν έξοδα- από χρήματα που δεν έχουν- για να πηγαινοέρχονται από τον ένα Νομό στον άλλο, είτε για την εκπαίδευση, είτε για την «πρακτική»».
Κατόπιν των παραπάνω, με δεδομένο ότι οι σχετικές προκηρύξεις είναι ενεργές θεωρούμε ότι απαιτείται άμεση τροποποίηση και αλλαγή των, ώστε:
α) με κριτήριο το δείκτη ανεργίας σε κάθε περιοχή να κατανεμηθούν «δικαιότερα» οι θέσεις εργασίας ,
β) η κατανομή να γίνει ανά Νομό και όχι ανά Περιφέρεια.
γ) να καταστεί εφικτό οι ωφελούμενοι άνεργοι και να εκπαιδευτούν και να προσφέρουν τις πολύτιμες υπηρεσίες τους – σε ότι αφορά την περιοχή μας – σε επιχειρήσεις και των 4 Νομών της Δυτικής Μακεδονίας,
δ) να αποφέρουν τα θετικά αποτελέσματα τα οποία, τόσο τη Πολιτεία, όσο και οι επιχειρήσεις και οι άνεργοι ωφελούμενοι, προσδοκούν .
Για τις ενέργειές σας, ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
Ο Πρόεδρος
Του Επιμελητηρίου Κοζάνης
Κωνσταντίνος Κυριακίδης