Αγαπητοί πολίτες της Κοζάνης,
Τις τελευταίες ημέρες έχουμε απευθυνθεί σε εσάς με σειρά ανοικτών επιστολών ζητώντας να στηρίξετε τον αγώνα μας για την επιβίωση του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος της Δυτικής Μακεδονίας.
Προσπαθήσαμε να σας ενημερώσουμε για την αξία του Ιδρύματος και των τμημάτων που φιλοξενούνται στη πόλη της Κοζάνης, γνωστοποιώντας σας στοιχεία από τη μόνη αρχή αρμόδια και ικανή να εξάγει πορίσματα αναφορικά με Τριτοβάθμια Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.) [1,2].
Ελπίζουμε να είναι πλέον ξεκάθαρο σε όλους ότι το Υπουργείο Παιδείας προχώρα στην κατάργηση των τμημάτων Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης (ΤΕΑΝ) και Βιομηχανικού Σχεδιασμού (ΒΣ), καθώς και στη μεταφορά της Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας, αγνοώντας τα κριτήρια τα οποία το ίδιο έχει θέσει [2,3].
Επίσης προσπαθήσαμε να αφυπνίσουμε τις συνειδήσεις όλων μας αναφορικά με την αναγκαιότητα ύπαρξης αξιοκρατίας τόσο για τη σωστή λειτουργία των κοινωνιών όσο και για την ψυχική ευημερία των πολιτών τους. Δυστυχώς, για μια ακόμη φορά στην πατρίδα μας, κινδυνεύει να επικρατήσει ο παραλογισμός της αναξιοκρατίας, της ευνοιοκρατίας και του ρουσφετιού [4,5].
Η κοινωνία της Κοζάνης θα πρέπει να καταλάβει ότι η ανάπτυξη στην πόλη δεν θα έρθει από τα χρήματα των φοιτητών (ενοίκια, καφετέριες κτλ), αυτή η ανάπτυξη είναι εικονική και στηρίζεται σε ξύλινα πόδια. Η βιώσιμη ανάπτυξη στη Δυτική Μακεδονία θα έρθει μέσα από ιδρύματα τα οποία προσφέρουν καινοτόμα, υψηλού επιπέδου εκπαίδευση και κατάρτιση στη νέα γενιά, όπως το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας.
ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟΝΙΣΟΥΜΕ ΜΕΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΠΙΣΤΕΥΟΥΜΕ ΟΤΙ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΑΓΝΟΟΥΝ:
Στη σχετική μελέτη του Διαπανεπιστημιακού Δικτύου Πολιτικών Ανώτατης Εκπαίδευσης το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας κατατάσσεται στην 6η θέση μεταξύ των Ελληνικών ΤΕΙ και πάνω από τα Ιδρύματα Πειραιά, Καβάλας, Σερρών, Πάτρας, Ηπείρου, Χαλκίδας, Λαμίας, ΑΣΠΑΙΤΕ, Ιονίων Νήσων και Καλαμάτας. Σημειώνουμε ακόμη ότι το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας βρίσκεται σε υψηλότερη θέση και από Πανεπιστημιακά Ιδρύματα όπως το Πάντειο (στο οποίο ο κ. Υπουργός Παιδείας είναι καθηγητής) και το Ελληνικό Διεθνές Πανεπιστήμιο, ΚΑΙ ΟΛΩΝ ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ ΤΩΝ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΣΤΗ ΧΩΡΑ, ενώ βρίσκεται μέσα στο 17% των καλύτερων Ιδρυμάτων παγκοσμίως [6].
ΤΟΝΙΖΟΥΜΕ ΕΠΙΣΗΣ ΟΤΙ:
Τονίζουμε ότι στη διαδικασία εξωτερικής αξιολόγησης έχουν συμμετάσχει 12 από τα 18 τμήματα του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, ένα από τα υψηλότερα ποσοστά συμμετοχής μεταξύ ΤΕΙ και Πανεπιστημίων της χώρας. Οι αξιολογήσεις πραγματοποιήθηκαν το 2010, 2011 και 2012, δηλαδή απεικονίζουν με ακρίβεια την υφιστάμενη κατάσταση στο Ίδρυμα.
Όλες οι Εκθέσεις Εξωτερικής Αξιολόγησης κατέστησαν σαφές ότι στα αξιολογηθέντα τμήματα [2]:
Προσφέρεται εκπαίδευση «υψηλής προστιθέμενης αξίας» με χαμηλό κόστος λειτουργίας.
Το διδακτικό έργο είναι εξαιρετικού επιπέδου, παρά τις ισχύουσες δυσμενείς οικονομικές συνθήκες
Τα προγράμματα σπουδών ανταποκρίνονται στα υψηλοτέρα διεθνή στάνταρτ σπουδών.
ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΥΜΕ ΠΩΣ
Το Υπουργείο Παιδείας ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΜΗΔΕΝΙΚΟ ΑΡΙΘΜΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ενώ καταργεί το τμήμα Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης με 8 μέλη ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ και το τμήμα Βιομηχανικού Σχεδιασμού με 6 μέλη ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ [3].
ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΑΝΤΙΡΡΥΠΑΝΣΗΣ
Σύμφωνα πάντα με την έκθεση εξωτερικής αξιολόγηση της Α.ΔΙ.Π., το τμήμα Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης αποτελεί το μοναδικό τμήμα Τεχνολογικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα στον τομέα της Περιβαλλοντικής Μηχανικής – τα άλλα δύο είναι στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και στο Πολυτεχνείο Κρήτης [1]. Σύμφωνα με το σχέδιο Αθηνά το τμήμα μας απορροφάται από ένα τμήμα τελείως διαφορετικού γνωστικού αντικείμενου και προφανώς, διαφορετικού προγράμματος σπουδών. ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ να γίνουμε Μηχανικοί Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης, δεν βρισκόμαστε τυχαία εδώ και γι’ αυτό θα παλέψουμε.
ΚΛΕΙΝΟΝΤΑΣ
Συντασσόμαστε με την άποψη ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα δεν πρέπει να αποσιωπά τα υπαρκτά προβλήματα του θεσμού ή να αμφισβητεί την ανάγκη αλλαγών με στόχο την πρόοδο και βελτίωσή της. Όμως, η συνήθεια της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας να απαξιώνει ένα θεσμό, πρωτίστως κοινωνικά και ηθικά μέσω των φιλικών της ΜΜΕ, με στόχο τη νομιμοποίηση της επιχειρούμενης πολιτικής της παρέμβασης δεν μπορεί παρά να αποτελεί μια ακόμα εκδήλωση ενός προβληματικού πολιτικού συστήματος (και του προσωπικού του) που οδήγησε τη χώρα στη σημερινή της κατάσταση. Είναι μια ακόμη ιδιαιτερότητα του Ελληνικού κράτους, που αντί να προστατεύει τους θεσμούς του και να προσπαθεί να τους βελτιώνει στη λογική της συνέχειας και της διαχρονικής εξέλιξης, τους καταβαραθρώνει σε μια λογική ρήξης με την κοινωνία, ανοίγοντας τους κοινωνικο-πολιτικούς ασκούς του Αιόλου.
Τα κριτήρια όμως εκπόνησης του «Αθηνά», είναι τα κριτήρια που όχι μόνο στην εποχή της κρίσης αλλά και καθ’ όλη της διάρκεια της ιστορίας του Ελληνικού κράτους εφαρμόζονται, δηλαδή υποχωρήσεις σε εξωγενείς πιέσεις και μοίρασμα ρουσφετιών. Είναι τα κριτήρια με τα οποία, αυτοί στους οποίους απευθυνόταν ο Χατζηαβάτης από τον Καραγκιόζη, «οι Άγγλοι, Γάλλοι, Πορτογάλοι, Έλληνες και Οθωμανοί», προδιαγράφουν και καθορίζουν το μέλλον μας.
Καλούμε όλους τους φοιτητές, τους διοικητικούς, τους καθηγητές, τους φορείς της πόλης της Κοζάνης και ολόκληρης της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας αλλά πρωτίστως εσάς τους πολίτες, σε ΚΟΙΝΟ ΑΓΩΝΑ για να αποτάξουμε το ΦΟΒΟ και να αντιταχθούμε στα φαινόμενα αναξιοκρατίας, ευνοιοκρατίας και ρουσφετιού που εξαθλιώνουν ανθρώπους, καταστρέφουν κοινωνίες και σκοτώνουν το μέλλον μας.
Με εκτίμηση
Σύλλογος φοιτητών τμήματος Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης
Σύλλογος αποφοίτων Μηχανικών Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης
ΠΗΓΕΣ
1. Αρχή Διασφάλισης Της Ποιότητας στην Ανωτάτη Εκπαίδευση (2011). Έκθεση Εξωτερικής Αξιολόγησης: Τμήμα Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης, ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας.
Διαθέσιμη από:
http://www.hqaa.gr/eks/External%20Evaluation%20Report_20%20March%202011_FINAL.pdf
2. Σύλλογοι Φοιτητών & Απόφοιτων τμήματος Τεχνολογιών Αντιρρύπνασης (11/03/2013). Ανοιχτή επιστολή προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμου.
Διαθέσιμο από: http://www.kozan.gr/?p=94950
3. Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού (2013). Σχέδιο Αθηνά: Χρήσιμες Ερωτήσεις και Απαντήσεις.
Διαθέσιμο από:
http://www.minedu.gov.gr/publications/docs2013/sxedio-athina-erwtiseis-apantiseis.pdf
4. Σύλλογοι Φοιτητών & Απόφοιτων τμήματος Τεχνολογιών Αντιρρύπνασης (12/03/2013). Σχέδιο «Αθηνά» – Αλήθειες και ψέματα ηγετών.
Διαθέσιμο από: http://www.kozan.gr/?p=95113
5. Σύλλογοι Φοιτητών & Απόφοιτων τμήματος Τεχνολογιών Αντιρρύπνασης (11/03/2013). Ανοιχτή επιστολή προς τους πολίτες της Δυτικής Μακεδονίας.
Διαθέσιμο από: http://www.kozan.gr/?p=95187
6. Διαπανεπιστημιακό Δίκτυο Πολιτικών Ανώτατης Εκπαίδευσης (2011). Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια, ΤΕΙ και άλλες εκπαιδευτικές δομές στις διεθνείς λίστες ταξινόμησης (ranking). Σειρά τεχνικές εκθέσεις/ μελέτες, αρ. 8 2013.
Διαθέσιμο από: http://hepnet.upatras.gr/xfiles/pubs/Meleti8.pdf