Πέμπτη βράδυ, 22 Δεκεμβρίου και ένας οδηγός, ο οποίος, για να αντιμετωπίσει την χιονοθύελλα ενώ διασχίζει την Εγνατία Οδό, σταματά στην άκρη του δρόμου για να τοποθετήσει αλυσίδες στα λάστιχα του. Επί της Εγνατίας, ως γνωστόν, δεν υφίστανται χώροι ασφαλούς στάθμευσης αν και αποτελεί βασική αρχή λειτουργίας όλων των αυτοκινητοδρόμων σε όλες τις πολιτισμένες χώρες του κόσμου.
Η συνέχεια της ιστορίας είναι τραγική. Ενώ ο οδηγός πασχίζει να τοποθετήσει τις αλυσίδες, μία νταλίκα τον παρασύρει. Ο οδηγός είναι νεκρός, δύο ημέρες πριν από τα Χριστούγεννα. Ένα περίπου χρόνο πριν, σε άλλο σημείο της Εγνατίας Οδού και λόγω της κακής σήμανσης με τις ταμπέλες που υπαγορεύουν την σωστή συμπεριφορά των οδηγών, συμβαίνει ένα επίσης θανατηφόρο τροχαίο. Στην περίπτωση αυτή, οι νεκροί είναι τουρίστες από την Ανατολική Ευρώπη.
Αυτά τα δύο θανατηφόρα συμπληρώνουν την μακρά λίστα ατυχημάτων και δυστυχημάτων που συμβαίνουν πολύ συχνά δυστυχώς στον αυτοκινητόδρομο «κόσμημα» όπως συνηθίζουν να αποκαλούν την Εγνατία οι εκάστοτε Υπουργοί ΠΕΧΩΔΕ και οι πολιτικοί γενικότερα, καθώς και οι εργολάβοι που συμμετείχαν στο έργο.
Χρειάστηκαν ολόκληρες δεκαετίες για να ολοκληρωθεί το μεγαλόπνοο έργο κατασκευής της Εγνατίας Οδού, το οποίο παραδόθηκε προς χρήση γεμάτο κακοτεχνίες, καθιστώντας τον δρόμο άκρως επικίνδυνο για τους διερχόμενους οδηγούς. Πρόκειται για έναν δρόμο-καρμανιόλα, τον οποίο καθημερινά χρησιμοποιούν χιλιάδες οδηγοί, έναντι καταβολής χρημάτων στα διόδια.
Η πολυδιαφημισμένη Εγνατία Οδός δεν θα μπορούσε να συναγωνιστεί στο παραμικρό τα οδικά δίκτυα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς με το πρώτο κύμα χιονιά θρηνήσαμε έναν νεκρό, έπειτα από τροχαίο δυστύχημα, παρέλυσε ο μηχανισμός της εταιρείας, που, αν και εισπράττει τεράστια ποσά από την εκμετάλλευση του δημόσιου δρόμου, οι υπηρεσίες της είναι κάκιστες και μάλιστα οι ιθύνοντες γνωρίζουν τις ελλείψεις, ενώ οι τοπικοί «άρχοντες» καταγγέλλουν την «Εγνατία Οδό Α.Ε.» για ανευθυνότητα ως διαχειρίστρια του -χαμηλών προδιαγραφών- αυτοκινητόδρομου.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Α. Μουρατίδης, μιλώντας στο zougla radio και τον Μάκη Τριανταφυλλόπουλο, ανέφερε ότι απασχολούνται συνολικά 230 εργαζόμενοι, οι οποίοι, κατά 50%, ω του θαύματος, φέρουν την ειδικότητα του μηχανικού. Δηλαδή, επί της ουσίας, όπως αποδείχθηκε, δεν υπάρχουν εργαζόμενοι «πρώτης γραμμής», για να διευκολύνουν τους εγκλωβισμένους οδηγούς.
Παράλληλα, αναγνώρισε ότι σε έναν αυτοκινητόδρομο, μήκους 670 χλμ., (προς μία κατεύθυνση), στον οποίο έχουν σημειωθεί θανατηφόρα τροχαία, δεν υπάρχουν σταθμοί εξυπηρέτησης, ούτε parking. Περίτρανη απόδειξη ανευθυνότητας είναι ότι στα περισσότερα σημεία της οδικής αρτηρίας δεν υπάρχουν χιονοφράχτες.
Καταγγελίες του περιφερειάρχη, Γ. Δακή για την Εγνατία Α.Ε.
Τα ήξεραν όλα από πριν
Η zougla.gr αποκαλύπτει ότι, στις 13-10-2010, το πρώην στέλεχος της Εγνατίας Οδού, Δημήτρης Μπόνος, είχε προειδοποιήσει, μέσω επιστολής του, τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας κ. Α. Μουρατίδη, εκφράζοντας τον έντονο προβληματισμό του για τον ορατό κίνδυνο εμφάνισης σοβαρών λειτουργικών προβλημάτων σε ενδεχόμενο σφοδρής χιονόπτωσης.
Επιστολή και στον πρωθυπουργό
Επίσης, στις 14-5-2010, είχε αποστείλει στον πρωθυπουργό βιβλίο-εγχειρίδιο με τίτλο αποχιονιστικό έργο.
Όπως ανέφερε, «το σχετικό εγχειρίδιο που συνοδεύει αυτήν την επιστολή αποτελεί επιστέγασμα μιας εμπεριστατωμένης άποψης σε βάθος προσπάθειας κωδικοποίησης του συγκεκριμένου τεχνικού αντικειμένου. Έναυσμα για τη συγγραφή του αποτέλεσε το γεγονός παντελούς απουσίας σχετικού πονήματος στην ελληνική τεχνική βιβλιογραφία, με αποτέλεσμα ο μέχρι σήμερα επί τόπου προγραμματισμός και η εκτέλεση του συγκεκριμένου έργου να στηρίζεται κατά κύριο λόγο σε εμπειρική και μόνο γνώση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αποτελεσματικότητα και το κόστος αυτής καθ’ αυτής της εργασίας».
Επί της ουσίας προειδοποιούσε ότι, σε περίπτωση εκδήλωσης ακραίων καιρικών φαινομένων, όπως μία σφοδρή χιονόπτωση, ο μηχανισμός κρίνεται ανεπαρκής και η αντιμετώπιση θα γίνει εμπειρικά, άνευ συγκεκριμένου σχεδίου.
Παλαιότερο ρεπορτάζ της zougla.gr είχε αποτυπώσει το μέγεθος του προβλήματος και την ανευθυνότητα των αρμοδίων. Ατελείωτα χιλιόμετρα από τη Θεσσαλονίκη, με κατεύθυνση την Αλεξανδρούπολη, χωρίς ένα πάρκινγκ! Με λίγα λόγια, να προσεύχεσαι μην πάθεις κάποια ζημιά, ένα λάστιχο και χρειαστεί να κάνεις στην άκρη του δρόμου. Πρέπει να μείνεις επάνω στο οδόστρωμα και να παρακαλάς μην πέσει επάνω σου διερχόμενο όχημα. Παράλληλα, αν και το μήκος του είναι 670 χιλιόμετρα, δεν υπάρχει πουθενά (!) πρατήριο υγρών καυσίμων. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει το αυτοκίνητο που οδηγεί κανείς να έχει έξτρα… ρεζερβουάρ ή να καίει 5 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα. Αν δεν διαθέτετε ένα τέτοιο όχημα, τα ενδεχόμενα είναι δύο: να μείνετε από βενζίνη ή να βγείτε από την Εγνατία και να αναζητήσετε το πιο κοντινό πρατήριο!
O πιο… σύγχρονος δρόμος της Ελλάδας!
Τα εκχιονιστικά μηχανήματα θα έπρεπε να έχουν βγει σε όλους τους δρόμους από την πρώτη στιγμή που άρχισε να χιονίζει. Πόσο μάλιστα όταν υπήρχαν προειδοποιήσεις για την εκδήλωση ακραίων καιρικών φαινομένων. Γιατί οι δρόμοι δεν παρέμειναν ανοιχτοί!
Στα δύο επόμενα video θα δείτε τα εκατοντάδες αποκλεισμένα αυτοκίνητα στην χιονισμένη Εγνατία Οδό, αλλά και πλάνα από το σχολείο και τον σταθμό ΚΤΕΛ της Κοζάνης, όπου μεταφέρθηκαν εγκλωβισμένοι οδηγοί, για να διανυκτερεύσουν.
Πολύ νωπή είναι η υπόθεση στο ύψος του Βαϊοχωρίου, μεταξύ των κόμβων Λαγκαδά και Προφήτη, όπου κατά τη διάρκεια καταιγίδας κατέρρευσε στηθαίο συγκράτησης υδάτων, με συνέπεια να αποκλειστεί το οδόστρωμα της Εγνατίας και να διακοπεί η κυκλοφορία.
Aυτή την τριτοκοσμική εικόνα παρουσιάζει το πιο… σύγχρονο οδικό δίκτυο της χώρας.
Eπιμέλεια: Φίλιππος Καραμέτος
zougla.gr