Φορολόγησαν ανελέητα τα καύσιμα και η αγορά «εκδικήθηκε» μειώνοντας την κατανάλωση και καταβαραθρώνοντας τις εισπράξεις για το δημόσιο. Υποτίθεται ότι έφτιαξαν «κίνημα των αποδείξεων» και αύξησαν τους συντελεστές του Φ.Π.Α κατά τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες και τα έσοδα συρρικνώθηκαν. Πόσες άλλες αποδείξεις χρειάζονται για να πειστεί η κυβέρνηση ότι ακολουθεί καταστροφική φορολογική πολιτική; Πόσοι πρέπει να καταστραφούν ακόμη για να πειστούν ότι οι φόροι οδηγούν στην ύφεση και όχι το αντίστροφο;
Το υπουργείο Οικονομικών δημοσίευσε τα αναλυτικά στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού στο 11μηνο.
Συγκρίνοντας τα επιμέρους στατιστικά με τα αντίστοιχα περυσινά, προκύπτουν εντυπωσιακά συμπεράσματα:
– Μειώθηκαν τα έσοδα από τον φόρο φυσικών προσώπων. Και πώς να μην μειωθούν όταν η ανεργία θερίζει, όταν η κυβέρνηση στρώνει το χαλί για τις μειώσεις μισθών και όταν επιδίδεται σε αλλεπάλληλες μειώσεις αποδοχών στους δημοσίους υπαλλήλους. Θα έπρεπε να γνωρίζουν ότι κόβοντας 100 ευρώ από έναν μισθωτό, το δημόσιο κερδίζει όχι περισσότερα από 30 ευρώ καθώς χάνει τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων, τον ΦΠΑ και τους φόρους κατανάλωσης. Στο 11μηνο του 2011, οι φόροι φυσικών προσώπων απέδωσαν 7,44 δις. ευρώ από 8,374 δις. ευρώ το 2010. Να σημειωθεί ότι τα έσοδα από τα φυσικά πρόσωπα μειώθηκαν παρά τη μείωση του αφορολογήτου και παρά την επιβολή της εισφοράς αλληλεγγύης, κινήσεις που εκτόξευσαν το κίνητρο για φοροδιαφυγή.
– Οι φόροι στην περιουσία καθηλώθηκαν στα 429 εκατ. ευρώ από 456 εκατ. ευρώ το 2010. Προφανώς, ακόμη δεν έχουν εισπράξει τίποτα από το χαράτσι της ΔΕΗ ενώ στα μειωμένα έσοδα αποτυπώνεται και η ανικανότητα είσπραξης των φόρων στην Μεγάλη Ακίνητη Περιουσία.
-Από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης Καυσίμων, τα έσοδα μειώθηκαν στα 4,23 δισεκατομμύρια ευρώ από 5,084 δις. ευρώ το 2010. Έχει μεσολαβήσει βέβαια η αύξηση στον φόρο του πετρελαίου θέρμανσης ενώ η φορολογική επιβάρυνση στη βενζίνη για το 11μηνο του 2011 ήταν σαφώς μεγαλύτερη σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2010. Κατέστησαν απαγορευτική τη θέρμανση των σπιτιών μας και τις μετακινήσεις με το ΙΧ και τι κατάλαβαν; Οι πολυκατοικίες δεν ανάβουν το καλοριφέρ και οι οδηγοί περιορίζουν τις μετακινήσεις γκρεμίζοντας τα φορολογικά έσοδα.
-Όσο απίστευτο και αν φαίνεται, μειωμένα είναι τα έσοδα και από τον ΦΠΑ καθώς περιορίστηκαν από τα 16,088 δις. ευρώ στα 15,7 δις. ευρώ. Αυτονόητο, θα πει κάποιος από τη στιγμή που μειώνεται η κατανάλωση. Πως όμως να μείνει στάσιμη η κατανάλωση όταν υπάρχουν μέτρα όπως η αύξηση του ΦΠΑ κατά τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες και η μετάταξη προϊόντων από τον συντελεστή του 9% σταδιακά στο 23% (βλέπε εστιατόρια); Μήπως θα ήταν προτιμότερο να έχουμε χαμηλότερους συντελεστές και μεγαλύτερη κατανάλωση; Να δουλεύει περισσότερος κόσμος για να καλύψει τη ζήτηση και οι επιχειρήσεις να πληρώνουν περισσότερα σε φόρους εισοδήματος;
Αρίστος Οικονομίδης