Όταν δύο κραταιές ανώνυμες εταιρείες δεσπόζουν στην αγορά, μπορούν να ανεβοκατεβάζουν τις τιμές των προϊόντων τους και να εξοστρακίζουν επίδοξους ανταγωνιστές αποχαυνώνοντας τους καταναλωτές που νομίζουν ότι δεν θα αντέξουν χωρίς τα συγκεκριμένα προϊόντα, τα οποία είναι υποκατάστατα αλλήλοις. Όπως ακριβώς συμβαίνει με την Pepsi Cola και την Coca Cola.
Το ίδιο παρατηρείται και στην αγορά ψήφων.
Η «Πράσινη ΠΑΕ» με τον διακριτικό τίτλο «σοσιαλιστική» και η «Νέα Ξεκαβάλα ΠΑΕ» με τον διακριτικό τίτλο «κεντροδεξιά» είχαν κατακτήσει μερίδιο αγοράς 75-80 % τα τελευταία 60 χρόνια. Διαβάζοντας, όμως, τους ισολογισμούς των τελευταίων ετών ανεκάλυψαν έντρομοι οι Πρόεδροι των Διοικητικών Συμβουλίων ότι οι τραπεζικές χρηματοδοτήσεις έχουν χτυπήσει ταβάνι. Σ’ αυτό συνετέλεσε σπουδαίως η Μερκοζί, εισπρακτική εταιρεία των πιστωτικών [ευαγών] ιδρυμάτων, που άρχισε να πιέζει για αποπληρωμή των δανείων. Πανικόβλητες οι ΠΑΕ ανέβασαν τις τιμές των προϊόντων και κατέβασαν ακόμη περισσότερο την ποιότητά τους για να ρεφάρουν. Οι καταναλωτές συνέχισαν σαστισμένοι να πληρώνουν τις υπέρογκες τιμές του φρέσκου αέρα πιστεύοντας ότι αυτό είναι κάτι παροδικό. Βλέποντας, όμως, τις μεν τιμές να ανεβαίνουν κάθε φορά που άνοιγαν το στόμα τους οι μέτοχοι της ΠΑΕ, τα δε πορτοφόλια τους να αδυνατίζουν, αντέδρασαν και άρχισαν οργισμένοι είτε να ψωνίζουν πάμφθηνα από τους μικρούς ανταγωνιστές που είχαν μείνει στο περιθώριο και κόντευαν να βαρέσουν κανόνι είτε να κάνουν εμπάργκο αρνούμενοι να ψωνίσουν ολωσδιόλου. Ένοιωθαν τόση ντροπή που άφηναν τόσα χρόνια το καρτέλ των δύο ΠΑΕ να τους ξεζουμίζει. Ξεχύθηκαν στους δρόμους και στις πλατείες ζητώντας την παραίτηση του Διοικητικού Συμβουλίου της πράσινης ΠΑΕ που δύο χρόνια τους ξεγελούσε, αλλά και την άμεση μείωση των τιμών.
Οι σεκιουριτάδες ξαμολήθηκαν και άρχισαν να ψεκάζουν με σπρέι το πλήθος που πολιορκούσε τον γυάλινο πύργο της έδρας του καρτέλ. Τραυματίες και νεκροί αντάμα στο πέρασμά τους κλόνισαν προς στιγμήν τη διαφημιστική καμπάνια για τη νέα εταιρεία που θα ξεπηδούσε μέσα από τη διαφαινόμενη συγχώνευση. Όμως, ο θυρωρός του κτηρίου συνεκάλεσε σε κοινή συνεδρίαση τους μετόχους των δύο εταιρειών για να αποφασίσουν οριστικά τη συγχώνευση. Η συγχώνευση αποφασίστηκε και οι μέτοχοι ξεφόρτωσαν στα χέρια των «κουτόφραγκων» τα μπλου τσιπς που κατείχαν.
Εσπευσμένως και υπό τα όμματα της οικουμένης ο Γραμματέας του Εμπορικού Μητρώου επικύρωσε νωχελικά την οικουμενική συγχώνευση και την εξαγορά με μία λιτή εγγραφή στο μητρώο. Όλος ο πλανήτης ανακουφίσθηκε με την αγγελία της εγγραφής και η μπόχα έφτασε στα πέρατα της υφηλίου.
Τη μεθεπόμενη άρχισε να λειτουργεί το ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο της μίας και μοναδικής πλέον εταιρείας. Ο πρώτος που κάλεσε ήταν κάπως υποψιασμένος και είπε
-Τον Λουκά παρακαλώ.
-Δεν υπάρχει Λουκάς. Τη Λούκα θέλετε να πείτε.
-Λούκα; Λούγκρα μας βγήκε το παλληκάρι; Έστω τη Λούκα.
-Εγώ είμαι. Σε τι μπορώ να σας εξυπηρετήσω;
-Μπορείτε σας παρακαλώ να μου λύσετε μία απορία;
-Πολύ ευχαρίστως!
-Ο Παπανδρέου γιατί παραιτήθηκε; Ποιος θα μου κάνει τώρα ντελίβερι στο σπίτι τα πακέτα;
Σωτήριος Καλαμίτσης
Δικηγόρος
taxalia