Σε σιδηροδρομική απομόνωση περιέρχονται περιοχές της Βόρειας Ελλάδας που εξυπηρετούνται ως επί το πλείστον με τρένο, ενώ τα εισιτήρια αυξάνονται μέχρι 68%, μεταβάλλοντας τον χαρακτήρα του λαϊκού μέσου που είχε ο σιδηρόδρομος.Η κατάργηση ή η αναστολή δρομολογίων από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο πλαίσια της εξυγίανσης και της αναδιάρθρωσης του δικτύου, και η προσέγγιση των τιμών των εισιτηρίων με αυτά των ΚΤΕΛ από την ερχόμενη εβδομάδα προκαλούν σειρά αντιδράσεων στις τοπικές κοινωνίες, που στήριζαν μέρος της ανάπτυξής τους στην κίνηση των αμαξοστοιχιών.Ο μόνος άξονας που διατηρεί τα δρομολόγιά του είναι της Θεσσαλονίκης – Αθήνας, ενώ η Δυτική Μακεδονία, η Δυτική Θεσσαλία και η Πελοπόννησος μένουν χωρίς τρένο. Επίσης, διακόπτονται τα διεθνή δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη προς τα Σκόπια, το Βελιγράδι, τη Σόφια, το Βουκουρέστι και την Κωνσταντινούπολη. Τέλος, διατηρείται με ελάχιστα δρομολόγια ο άξονας της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης.
Το “ξήλωμα” της Κοζάνης
Η αρχή του “ξηλώματος” του σιδηροδρομικού δικτύου έγινε τον περασμένο Ιούλιο, όταν διακόπηκε η σύνδεση Θεσσαλονίκης – Κοζάνης και βγήκε εκτός γραμμής ένας ολόκληρος νομός με την κατάργηση μιας γραμμής που είχε ανακαινιστεί προ τριετίας.Η επαναλειτουργία της γραμμής το 2007 είχε επιφέρει μεγάλη αύξηση της επιβατικής κίνησης στους σταθμούς Φλώρινας, Πτολεμαΐδας και Κοζάνης. Συγκεκριμένα, το 2007 οι επιβάτες από τον σταθμό της Κοζάνης έφτασαν τους 22.575 και το 2008 τους 21.129, αυξάνοντας την επιβατική κίνηση του σταθμού κατά 437%, σε σχέση με το 2003, όταν άρχισαν τα έργα ανακαίνισης. Ο σταθμός της Φλώρινας είχε το 2008 147.141 επιβάτες, όταν το 2004 είχε 47.271 (αύξηση 211%), και η Πτολεμαΐδα, τον ίδιο χρόνο, 16.034 επιβάτες, σε σχέση με τους 2.719 που είχε το 2004 (αύξηση 490%). Τα στοιχεία αυτά της επιβατικής κίνησης, που προκύπτουν από έρευνα του “Παρατηρητηρίου” της Εγνατίας οδού, φανερώνουν την απήχηση που είχε το τρένο ως μεταφορικό μέσο στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ωστόσο υποστηρίζει ότι με την κατάργηση της γραμμής εξοικονόμησε χρήματα.Την περίοδο του Ιουλίου του 2010 αναστέλλονται δρομολόγια από Θεσσαλονίκη προς Έδεσσα, Σέρρες και Αλεξανδρούπολη. Διακόπτονται τα δρομολόγια δύο αμαξοστοιχιών στις διαδρομές Θεσσαλονίκη – Κιλκίς – Σέρρες και Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη και απομονώνονται οι κάτοικοι των απομακρυσμένων ακριτικών χωριών του νομού Σερρών στην περιοχή της λίμνης Κερκίνης, τη Ροδόπολη, το Μανδράκι, τη Καστανούσα και το Ακριτοχώρι. Εκεί αστικό λεωφορείο πηγαίνει μόνο δύο φορές την ημέρα και δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τις μετακινήσεις των κατοίκων.
Καταργείται η γραμμή Φλώρινας
Ο νέος χρόνος φέρνει τη διακοπή της γραμμής Θεσσαλονίκη – Φλώρινα – Θεσσαλονίκη, για να ολοκληρωθεί η αποκοπή του σιδηρόδρομου από τη Δυτική Μακεδονία. Το γεγονός έχει προκαλέσει την αντίδραση της τοπικής κοινωνίας, που υποστηρίζει ότι η συγκεκριμένη γραμμή δεν ήταν ζημιογόνος, καθώς είχε πληρότητα πάνω από 50% τις καθημερινές, ενώ τις αργίες έφτανε στο 100%. Η σιδηροδρομική σύνδεση, εκτός των άλλων, διευκόλυνε τις μεταφορές πετρελαίου για τη λειτουργία των μονάδων της ΔΕΗ και τεύτλων από το Αμύνταιο προς το Εργοστάσιο Ζαχάρεως. Τα παραπάνω περιγράφονται και σε ψήφισμα που εστάλη στην κυβέρνηση.
Στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη θα εκτελούνται μόνο δύο δρομολόγια από Θεσσαλονίκη προς Αλεξανδρούπολη, ενώ διακόπτεται το δρομολόγιο Αθήνα – Αλεξανδρούπολη – Αθήνα.
Αυξημένες τιμές εισιτηρίων
Οι τιμές των εισιτηρίων στις αμαξοστοιχίες θα προσεγγίζουν τις τιμές των εισιτηρίων στα λεωφορεία του ΚΤΕΛ. Το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη διαμορφώνεται στα 39 ευρώ με απλή αμαξοστοιχία (από 28,10 ευρώ) και με ιντερσίτι στα 55,20 ευρώ, από 36,30 ευρώ. Από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν έχει ανακοινωθεί το νέο τιμολόγιο, το οποίο αναμένεται τις επόμενες ημέρες.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr