Με εντολή του υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων Γιάννη Διαμαντίδη απέπλευσαν χθες το βράδυ από την Κρήτη τρία πλοία μεταφέροντας φορτηγά με ευπαθή προϊόντα.
Ειδικότερα, το «Φαιστός Παλλάς» απέπλευσε έφυγε στις 22.05 από Ηράκλειο με 96 επιβάτες και 101 φορτηγά και έδεσε στις 04.30 Ακτή Ξαβερίου. Το Κρήτη Ι έφυγε 21.30 από το Ηράκλειο με 11 επιβάτες και 106 φορτηγά και έδεσε 06.50 π.μ. στην Ακτή Ξαβερίου και το Λατώ από Χανιά στις 23.40 μ.μ. 39 επιβάτες και 102 φορτηγά και έφθασε στον Πειραιά στις 09.00 το πρωϊ.
Στο μεταξύ συνεδρίασε η ΠΝΟ και εξέδωσε ανακοίνωση απάντηση σε έγγραφο που τους είχε αποστείλει ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Γιάννης Διαμαντίδης, κάνοντας ειδική αναφορά στην αναγκαία ύπαρξη προσωπικού ασφαλείας :
«Αναφορικά με το άνω σχετ. έγγραφό σας με ημερομηνία 26 Νοεμβρίου 2010, που λάβαμε τις πρώτες μεταμεσημβρινές ώρες του Σαββάτου 27 Νοεμβρίου 2010, σας γνωρίζουμε ότι η Διοίκηση της ΠΝΟ που συγκλήθηκε άμεσα σε έκτακτη συνεδρίασή της, αφού ενημερώθηκε επί του περιεχομένου του, σας γνωρίζει τα παρακάτω.
Μια πρώτη διαπίστωση της Διοίκησης της Ομοσπονδίας επί του ανωτέρω εγγράφου σας είναι ότι ενώ ξεκινά με την αναφορά ότι «η απεργία αποτελεί συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα», στη συνέχεια αναφέρεται σε διατάξεις του νόμου, με τις οποίες κατά την εκτίμησή σας τίθενται συγκεκριμένοι περιορισμοί κατά την ενάσκηση του δικαιώματος αυτού.
Εξειδικεύοντας τους περιορισμούς αυτούς, που ορίζονται από τον κοινό νομοθέτη, αναφέρεστε ειδικότερα «στη διάθεση του αναγκαίου προσωπικού των πλοίων προς μεταφορά προσώπων και αγαθών διά θαλάσσης για αντιμετώπιση εκτάκτων ή ζωτικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου που ανακύπτουν».
Προφανώς υπαινίσεσθε την διάταξη της παραγρ. 2 του άρθρου 37 του Ν. 330/1976. Προς το σημείο αυτό ακριβώς εναρμονίζεται και το θέμα που έχει τεθεί στην αρχή του εγγράφου σας.
Αντί όμως, όπως θα ήταν αναμενόμενο, να προσδιορίζεται με σαφήνεια η έννοια της συνδρομής συγκεκριμένων εκτάκτων ή ζωτικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου που, ανακύπτουν, στην επόμενη παράγραφο του εγγράφου σας ζητείται από την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία «όπως εξετάσει και αναλόγως αποφασίσει εύλογη αναστολή των απεργιακών κινητοποιήσεων».
Θεωρούμε κ. Υπουργέ ότι η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, που εκπροσωπεί το σύνολο των Ελλήνων ναυτεργατών διαθέτει την απαραίτητη κοινωνική ευαισθησία, αυτό όμως δεν είναι αρκετό για να καλυφθεί το υφιστάμενο κενό ως προς τον προσδιορισμό και την υπόδειξη συγκεκριμένων εκτάκτων ή ζωτικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου. Το κενό αυτό ούτε η επιστολή σας καλύπτει ή έστω θίγει, ούτε επίσης υφίσταται Ανεξάρτητο Σώμα, το οποίο να απολαμβάνει της εμπιστοσύνης των εμπλεκομένων μερών και να επιλαμβάνεται αναλόγων περιπτώσεων.
Το γεγονός ότι η επιδίωξή σας είναι «η εύλογη αναστολή των απεργιακών κινητοποιήσεων» αρκεί και μόνο για να πείσει ότι δεν πρόκειται ουσιαστικά για κάλυψη εκτάκτων ή ζωτικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου, για την οποία θα ήταν αρκετή η μεμονωμένη αντιμετώπισή τους, αλλά αντίθετα πρόκειται για ανεπίτρεπτη ενέργεια που προσκρούει στον πυρήνα του διεθνούς συμβατικού δικαίου της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας, που ρητά απαγορεύει κρατική επέμβαση(άρθρο 2 ΔΣ 98).
Ύστερα από τα παραπάνω, η σημερινή απόφαση της Διοίκησης της Ομοσπονδίας για συνέχιση της απεργίας για το επόμενο 48ωρο, για την οποία έχετε ήδη ενημερωθεί με σχετικό έγγραφό μας εξακολουθεί να ισχύει στο ακέραιο”.
Ετσι λοιπόν, οι απεργιακές κινητοποιήσεις των ναυτεργατών συνεχίζονται, ενώ οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις δεν κάνουν πίσω αρνούμενες να δώσουν αυξήσεις στους μισθούς που θα ξεπερνούν το 0,5%.
Το πρωί του Σαββάτου συνεδρίασε η Διοίκηση της ΠΝΟ και αφού εξέτασε τις εξελίξεις που υπάρχουν απεφάσισε την συνέχιση για 48 ακόμη ώρες της απεργίας μέχρι τις 06.00 ώρας της Τρίτης 30 Νοεμβρίου 2010.
Η ΠΝΟ επισήμανε:
«Η Διοίκηση της Ομοσπονδίας κατέληξε σε αυτήν απόφαση διαπιστώνοντας, ότι με εξαίρεση την Ένωση Πορθμείων, που υπέγραψε σχετικό Μνημόνιο Συμφωνίας για τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας του 2010 και τις εργοδοτικές Οργανώσεις : 1/Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και 2/Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, που προηγήθηκαν, δεν υπάρχει προθυμία προσέλευσης των εργοδοτών των άλλων κατηγοριών πλοίων, στην υπογραφή και των υπόλοιπων ΣΣΕ για το 2010, που ήδη πλησιάζει στη λήξη του.
Μετά από αυτές τις διαπιστώσεις η Διοίκηση κατέληξε στην αυτονόητη απόφαση να συνεχίσει την απεργιακή κινητοποίηση μέχρι την ικανοποίηση αυτών των αιτημάτων, που είναι ήδη γνωστά από προηγούμενο Δελτίο Τύπου.
Έτσι η απεργία μας συνεχίζεται Πανελλαδικά με νέα 48ωρη απεργία από 06.00 ώρας της 28ης Νοεμβρίου 2010 μέχρι 06.00 ώρας της Τρίτης 26 Νοεμβρίου 2010 και με προοπτική περαιτέρω κλιμάκωσης και περιλαμβάνει τις κατηγορίες πλοίων για τις οποίες εκκρεμεί η υπογραφή ΣΣΕ 2010, ήτοι : 1/Ακτοπλοϊκά Επιβατηγά – Οχηματαγωγά, 2/Μεσογειακά Φορτηγά, 3/Ακτοπλοϊκά Φορτηγά κάτω των 500 κοχ.
Γ.Διαμαντίδης: «Η κυβέρνηση καλεί άμεσα τα ενδιαφερόμενα μέρη να προσέλθουν σε διάλογο»
«Η απεργία αποτελεί αναμφισβήτητο και συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα των εργαζομένων. Υπόκειται όμως σε συγκεκριμένους κανόνες εκ του νόμου, όπως με επιστολή μου το Σάββατο επισήμανα προς την ΠΝΟ, προκειμένου να διασφαλιστούν ζωτικά συμφέροντα του νησιωτικού πληθυσμού».
Σαφές μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση ότι η κυβέρνηση θα παρέμβει προκειμένου να βρεθεί λύση στα προβλήματα θαλάσσιας συγκοινωνίας που αντιμετωπίζουν τα νησιά έστειλε ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Γιάννης Διαμαντίδης:
«Η κυβέρνηση καλεί άμεσα τα ενδιαφερόμενα μέρη να προσέλθουν σε διάλογο, για να υπογράψουν σήμερα κιόλας τις συλλογικές συμβάσεις, ώστε να επιλυθεί το πρόβλημα και να λήξει η απεργία και οι συνέπειες που έχουν προκληθεί από αυτή.
Η κυβέρνηση εκφράζει τη διαφωνία της προς κάθε κατεύθυνση, όπου παρατηρείται καταχρηστική άσκηση δικαιωμάτων.
Σε κάθε περίπτωση, θα διασφαλισθεί το δικαίωμα των εργαζομένων στην εργασία, των επιχειρήσεων στο επιχειρείν, αλλά και το δημόσιο συμφέρον παράλληλα με την προστασία της εθνικής οικονομίας» και προσέθεσε:
«Ως εκ τούτου, η κυβέρνηση δηλώνει ξεκάθαρα προς κάθε κατεύθυνση, ότι θα προστατέψει το κοινωνικό σύνολο με υπευθυνότητα και αποφασιστικότητα και με ουσιαστικές παρεμβάσεις, όπου απαιτούνται.
Είμαστε υποχρεωμένοι απέναντι στον ελληνικό λαό, σε μια εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία για τη χώρα μας, να πάρουμε τα μέτρα εκείνα, που εγγυώνται τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και να είστε βέβαιοι πως θα το πράξουμε».
Οι νησιώτες
Στο μεταξύ σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν οι νησιώτες όσο αφορά στην τροφοδοσία τους με τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης. Επίσης οι αγρότες δεν μπορούν να προωθήσουν στην αγορά τα ευπαθή προϊόντα τους και κινδυνεύουν με μεγάλη οικονομική καταστροφή.
Οι αγροτικές οργανώσεις της Κρήτης ζητούν να αναχωρήσει «εδώ και τώρα» πλοίο με τα ευπαθή αγροτικά προϊόντα της Κρήτης (νωπά κηπευτικά)..
Οι εξελίξεις έχουν εξοργίσει τους παραγωγούς και τους εμπόρους κηπευτικών που περίμεναν αυτές τις μέρες να πουλήσουν νωπά κηπευτικά στις αγορές της Ελλάδας και της υπόλοιπης Ευρώπης.
Όπως επισημαίνουν οι επικεφαλής των αγροτικών οργανώσεων αν δεν αναχωρήσει άμεσα έστω και ένα πλοίο, τότε θα χαθούν οι εμπορικές συμφωνίες που έχουν υπογραφεί για παραδόσεις την ερχόμενη εβδομάδα.
Ήδη έχουν «ναυαγήσει» οι περισσότερες από τις συμφωνίες της προηγούμενης εβδομάδας και είναι βέβαιο ότι θα χαθούν πελάτες και αγορές που αποκτήθηκαν με πολύ κόπο.
Επίσης αγροτικά νοικοκυριά θα βρεθούν με τεράστια χρέη αφού η καλλιέργεια φυτών γίνεται με τραπεζικό δανεισμό, όπως και οι εμπορικές επιχειρήσεις που έχουν πάρει εξαγωγικά δάνεια.
Ήδη πάντως οι τιμές των αγροτικών προϊόντων έχουν κατρακυλήσει και ορισμένοι έμποροι στοκάρουν μισοτιμής για να πουλήσουν πανάκριβα, δήθεν λόγω ελλείψεων, τα κηπευτικά στις αγορές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αποκομίζοντας τεράστια κέρδη. Υπάρχει ανάλογη εμπειρία από προηγούμενες κινητοποιήσεις ιδιοκτητών φορτηγών και ναυτεργατών που απέκλεισαν για κάποιες μέρες εμπορικά την Κρήτη.
protothema.gr